Ischias

Wat betekend ischias?

Ischias is een zenuwpijn die begint in de rug en via de bil doorloopt tot in je been. Het is een pijn in de langste zenuw van je lichaam, de grote beenzenuw, die ook wel nervus ischiadicus wordt genoemd.

Deze zenuw begint in je ruggenmerg en loopt via de bil langs de achterkant van het been bij een irritatie van deze zenuw kan men pijn krijgen.

Gaan uw klachten gepaard met uitstraling en/of een branderig gevoel in uw been dan is het mogelijk dat ook uw beenzenuw bekneld is.

Wat zijn de kenmerken?

De pijn varieert van licht tot hevig en voelt stekend en branderig. De pijnscheuten kunnen ervoor zorgen dat het moeilijk is om rechtop te staan. U kunt naast de pijn ook andere klachten hebben, zoals spierzwakte, een verdoofd gevoel of tintelingen in been, voet of tenen.

Daarnaast kunt u ook spierkramp krijgen in de bil of been en verminderde reflexen in knieën en enkels. Soms krijgt men hierdoor ook te maken met het piriformis syndroom.

Over het algemeen veroorzaakt ischias klachten aan één zijde van het lichaam. Dit komt doordat de nervus ischiadicus zich splitst in het wervelkanaal, één zenuw gaat naar het linker been en één zenuw gaat naar het rechter been. Na de splitsing in het wervelkanaal ontstaat de druk op de zenuw.

De symptomen en mate waarin mensen last hebben verschilt per persoon. Veel voorkomende symptomen zijn:

• Pijn in de lage rug
  • Schietende pijn naar het been (pijnscheuten)
  • Brandend gevoel of tintelingen in het been
  • Verdoofd gevoel in het been
  • Krachtverlies van de been- en/of bilspieren
  • Spierkrampen in de been- en/of bilspieren
  • Pijn bij het heffen of strekken van het been

Wat is de oorzaak?

De meeste mensen die last krijgen zijn tussen de 30 en 50 jaar oud. Daarbij hebben vrouwen een grotere kans om klachten te ontwikkelen tijdens de zwangerschap.

Dit komt door druk op de ischiadicus zenuw door de ontwikkelende baarmoeder. In een zeer zeldzaam geval kunnen klachten ontstaan door een hernia of een tumor. Stress kan ook een rol spelen, want dat zorgt ervoor dat uw lichaamshouding verandert, waardoor u uw rug te zwaar belast.

Risicofactoren

Risicofactoren zijn onder meer:

• Leeftijd. Aan leeftijd gerelateerde veranderingen in de wervelkolom, zoals hernia en veranderingen in het bot zoals artrose, zijn de meest voorkomende oorzaken.
  • Zwaarlijvigheid. Door de belasting van uw wervelkolom te vergroten, kan overtollig lichaamsgewicht bijdragen aan veranderingen in de wervelkolom.
  • Belasting. Een baan waarbij je je rug moet draaien, zware lasten moet dragen of lange tijd een motorvoertuig moet besturen, kan een rol spelen, maar er is geen sluitend bewijs van deze link.
  • Langdurig zitten. Mensen die langdurig zitten of een zittende levensstijl hebben, hebben meer kans dan actieve mensen.
  • Suikerziekte. Deze aandoening, ook wel diabetes, is van invloed op de manier waarop uw lichaam de bloedsuikerspiegel gebruikt, verhoogt ook het risico op zenuwbeschadiging.

Hoe lang duurt het?

ischialgie duurt meestal tussen de 1 en 4 weken. Maar in sommige gevallen kunnen de klachten veel langer aanhouden. Zeker wanneer er niks aan de oorzaak gedaan zal worden.

Voorkomen

Het is niet altijd mogelijk om ischias te voorkomen en de aandoening kan ook weer terugkeren. Het volgende kan een belangrijke rol spelen bij het beschermen van uw rug:

• Oefen regelmatig. Om uw rug sterk te houden, moet u speciale aandacht besteden aan uw spieren in uw buik en onderrug.
  • Houd een goede houding aan als u zit. Kies een stoel met goede ondersteuning van de onderrug, armleuningen en een draaivoet. Overweeg om een ​​kussen of opgerolde handdoek onder uw rug te leggen om de normale ronding te behouden. Houd uw knieën en heupen horizontaal. Dit verlaagd de druk op uw tussenwervels. Onze oefentherapeuten kunnen hier uitstekend bij helpen.
  • Gebruik goede lichaams- of tiltechnieken. Als u langere tijd blijft staan, laat dan af en toe een voet op een krukje of een kleine doos rusten. Als u iets zwaars tilt, laat dan uw onderste ledematen het werk doen. Houd uw rug recht en buig alleen op de knieën. Houd de last dicht bij uw lichaam. Vermijd tegelijkertijd tillen en draaien. Zoek een tilpartner als het object zwaar of onhandig is.

Wanneer moet ik naar een dokter?

Milde pijn verdwijnt meestal na verloop van tijd. Neem contact op wanneer de symptomen niet verlichten of als de pijn langer dan een week aanhoudt, ernstig is of steeds erger wordt. Neem direct contact op wanneer;

• U heeft plotselinge, ernstige pijn in uw onderrug of been en gevoelloosheid of spierzwakte in uw been
  • De pijn volgt op een trauma of ongeluk, zoals een verkeersongeval
  • U heeft moeite om uw darmen of blaas onder controle te houden
Kan wandelen?

Ja bij deze klachten kunt u gewoon wandelen. Bouw echter uw afstand wel verstandig op.

Welke pijnstilling werkt het beste?

Voor de beste pijnstillers kunt u het beste contact opnemen met uw apotheek of huisarts.

Kan ik ook darmklachten krijgen?

Ja dit kan neem bij ernstige klachten contact op met uw arts of fysiotherapeut

Moet ik een röntgenfoto laten maken?

Een zenuw is niet te zien op een röntgenfoto en heeft dus weinig zin.