Peesontsteking met epte behandelen

Percutane Electrolyse – epte

Wat is epte en hoe werkt het?

Percutane Electrolyse of epte is een innovatieve behandelvorm voor de behandeling van chronische peesontstekingen. Een behandeling duurt kort, is efficiënt en wordt uitgevoerd met minimale pijn voor de patiënt.

De epte therapie bestaat uit enkele behandelsessies waarbij een acupunctuur- of dry needle-naald onder echogeleiding naar het aangedane gebied gebracht wordt. Daarna wordt door het epte apparaat met een lage intensiteit de elektrische stroom toegediend. Dit zet een aantal chemische en fysiologische processen in gang die leiden tot weefselherstel.

epte

epte bij hielspoor

epte kan worden ingezet voor peesontstekingen van:

• Schouderpezen
  • Kniepees
  • Achillespees
  • Tenniselleboog
  • Plantaire fascia of hielspoor
  • Hamstrings
  • Adductoren regio

epte wordt niet aanbevolen voor patiënten met:

• Prothesen
  • Pacemakers
  • Zwangerschap
  • Kanker of oncologische behandeling
  • Thrombophlebitis
  • Huidproblemen
  • Neurosensorische afwijkingen

Combinatie met oefenprogramma

Epte of percutane electrolyse wordt altijd gecombineerd met een oefenprogramma en andere behandelvormen. Uit onderzoek blijkt dat Epte gecombineerd met functionele en gedoseerde krachttraining zelfs bij chronische peesontstekingen vaak tot een aanzienlijke verbetering van de klachten leidt.

Is er bewijs?

Uit fundamenteel onderzoek op dieren en mensen blijkt dat er verschillende gunstige fysiologische effecten optreden tijdens en na een behandeling met epte.

Hoe lang duurt een behandelsessie?

Een behandelsessie duurt ongeveer 10 minuten, inclusief hygiënische en echografische handelingen en uitleg aan de patiënt.
Hoeveel behandelingen heb je nodig voor resultaat?

Er wordt aangeraden niet meer dan 4 tot 6 keer te behandelen met epte . Het streven is naar een significante pijnvermindering binnen deze sessies. Chronische peesontstekingen kosten echter tijd om volledig pijnvrij te worden en dit dient ook uitgelegd te worden aan de patiënt. epte geeft net die stimulus aan het weefsel die het herstelproces bevordert. Maar is natuurlijk geen tovermiddel.

We zien u graag in Beesd, Culemborg en Tiel op de praktijk

Wat is peesontsteking? (Tendinitis)

Pezen zitten aan het eind van je spieren en verbinden je spieren met je botten. Een peesontsteking (tendinitis) kan overal ontstaan, maar komt meestal voor in de pols, schouder, hiel, elleboog of knie. Bij een peesontsteking kan je meestal precies aanwijzen waar de pijn zit.

Oorzaak van peesontsteking

Een peesontsteking kan verschillende oorzaken hebben:

Blessure of overmatige prikkeling

Je kan een peesontsteking oplopen door een blessure of overmatige prikkeling van je pees of spier. Bijvoorbeeld als je een bepaalde beweging steeds herhaald of een spier teveel belast door te fanatiek sporten.

Lichamelijke factoren

Ook kunnen lichamelijke factoren zoals een beenlengteverschil of een voetafwijking een peesontsteking veroorzaken. Ook een onderliggende reumatische aandoening kan een rol spelen.

Botten en gewrichten

Vooral bij mensen boven de veertig kunnen instabiele gewrichten of botontkalking (osteoporose) ook een rol spelen.

Peesontsteking en slijmbeursontsteking

Een peesontsteking lijkt veel op een slijmbeursontsteking. Allebei hebben ze te maken met een blessure of overbelasting van je spier. In beide gevallen zwelt je pees op en gaat het ontsteken. Het verschil tussen peesontsteking en slijmbeursontsteking is het soort pijn: bij een slijmbeursontsteking is de pijn vrij dof terwijl de pijn bij een peesontsteking heel scherp is. Vaak komen de ontstekingen ook samen voor.

Symptomen van peesontsteking

Een peesontsteking kun je herkennen aan de volgende symptomen:

• Pijn en een lichte zwelling.
  • Warme huid boven je pees.
  • Stijfheid en bewegingsbeperking op de plek van de ontsteking.
  • Soms hoor je bij het bewegen van je pees een zacht krakend of knisperend geluid.
  • Genezing van peesontsteking

Een peesontsteking geneest vaak langzaam, omdat de spier waar hij mee verbonden is voortdurend in beweging is.