Achillespees ontsteking

Achillespees ontsteking of tendinose / achillespees tendinitis bevindt zich aan de achterzijde van de voet en de enkel. Bij een achillespees ontsteking zit het probleem in de pees zelf of bij de aanhechting ervan op het hielbeen.

De achillespees verbindt de kuitspier (de triceps surae) met het hielbeen. Het is de sterkste pees van het lichaam. Dit is maar goed ook, want tijdens het lopen, hardlopen, traplopen en springen krijgt de pees flinke krachten te verduren.

Beschrijving van een achillespees ontsteking

Bij een achillespees ontsteking of tendinopathie kan de pees in kwaliteit en structuur verminderd zijn (tendinose), of de pees kan ontstoken zijn (tendinitis). Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een tendinopathie van het middengedeelte van de pees, en een tendinopatie van de aanhechting van de pees op het hielbeen. Het blijkt, dat wanneer het middengedeelte van de pees is aangedaan, de klachten sneller verholpen kunnen worden dan wanneer het probleem bij de aanhechting zit.

Oorzaak en ontstaanswijze van deze ontsteking

De klachten ontstaan over het algemeen geleidelijk nadat de pees gedurende langere tijd belast is, overbelasting. Dit hoeft geen zware belasting te zijn. Met name hardlopers of andere duursporters hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van deze achillespees blessure.

Andere factoren die mogelijk bijdragen aan het ontstaan van de klachten zijn: Verhoging van de trainings intensiteit, wijziging van schoenen, het naar binnen zakken van de voet (overpronatie), zwakte van de kuitspier of een verkorte kuitspier, ouder worden en overgewicht.

Klachten en verschijnselen

• Pijnlijke achillespees of -aanhechting op het hielbeen.
  • De klachten spelen in het beginstadium met name na het sporten op. Later kunnen de klachten ook tijdens het sporten of zelfs continu in rust aanwezig zijn.
  • Pijn bij het op de tenen staan, springen of hinkelen.
  • De pees kan wat dikker zijn.
  • Directe druk op de pees of aanhechting is pijnlijk.

Behandeling bij Alpha fysiotherapie

De oorzakelijke factoren worden achterhaald en hier wordt actie op ondernomen. Meestal in combinatie met echodiagnostiek. De fysiotherapeutische behandeling bestaat uit excentrische oefeningen voor de achillespees in combinatie met PNE of Epte. Ongeveer 60-90% van de patiënten met een tendinopathie van de achillespees heeft hier baat bij, en is binnen 12 weken van de klachten af wanneer het juiste oefenprogramma gevolgd wordt. Wanneer de aanhechting van de pees aangedaan is, moet de patiënt rekening houden met langer aanhoudende klachten.