EPTE

Wat is EPTE?

EPTE is een relatief nieuwe en soms nog onbekende behandelvorm voor de behandeling van chronische peesontstekingen. Peesontstekingen laten zich niet zomaar behandelen en na overleg met uw fysiotherapeut kan besloten worden epte in te zetten bij uw revalidatie.

Het inzetten van epte kan direct ingezet worden bij uw revalidatie of na een paar weken wanneer blijft dat uw training niet aanslaat. Alpha fysiotherapie is een van de eerste officiële epte centra in Nederland, wat maakt dat we met deze behandelvorm veel ervaring hebben.

EPTE

De EPTE therapie bestaat uit enkele behandelsessies waarbij een zeer dunne naald onder echogeleiding naar het aangedane gebied gebracht wordt. Over het algemeen zijn de behandelingen kort en zijn ze nagenoeg pijnvrij.

Op het moment dat de naald nauwkeurig op de juiste plaats is gebracht wordt deze en dus ook uw pees een aantal tellen onder stroom gezet. Dit maakt dat er verschillende chemische processen op gang komen die uw pees sneller doen herstellen.

EPTE alleen is meestal niet voldoende, want naast de epte zijn er andere vormen van therapie of leefregels nodig om uw pees weer tot normaal te krijgen. Een fysiotherapeut van Alpha verteld u hier graag over. We hebben al veel goede resultaten bereikt met EPTE.

Combinatie met oefenprogramma

EPTE wordt altijd gecombineerd met een oefenprogramma en andere behandelvormen. Uit onderzoek blijkt een aanzienlijke verbetering van zelfs chronische peesontstekingen bij het inzetten van EPTE in combinatie met functionele en gedoseerde krachttraining.

Inzet van EPTE voor peesonstekingen van:

Heeft EPTE ook nadelen en bijwerkingen?

Over het algemeen verloopt een EPTE behandeling zonder bijwerkingen. Er zijn echter situaties waar wel een bijwerking ervaren kan worden. Dit ligt vaak aan de aard van de klacht, de hevigheid van de klacht en de plek op het lichaam waar de behandeling plaatsvindt.

Het is mogelijk dat er reacties na de behandeling optreden. Het kan zijn dat u wat vermoeid bent, meer moet plassen en de darmen gestimuleerd worden. Dit zijn normale effecten van de behandeling die vanzelf weer overgaan. Daarnaast kan er een beurs gevoel optreden, dit verdwijnt meestal weer in 2 dagen en is een normale reactie.

EPTE wordt niet aanbevolen voor patiënten met:

• Prothesen
  • Pacemakers
  • Zwangerschap
  • Kanker of oncologische behandeling
  • Thrombophlebitis
  • Huidproblemen
  • Neurosensorische afwijkingen

Hoe ziet de behandeling eruit?

Een behandelsessie duurt ongeveer 10 minuten, inclusief hygiënische en echografische handelingen en uitleg aan de patiënt. Er wordt aangeraden niet meer dan 4 tot 6 keer te behandelen met EPTE. Een significante pijnvermindering bereiken is het streven binnen deze sessies.

Chronische peesontstekingen kosten echter veel tijd om volledig te herstellen en dat betekend dat u in de tussentijd veel moet blijven trainen, gemiddeld duurt het herstel van een tendinopathie 12 tot 16 weken. EPTE geeft net die stimulus aan het weefsel die het herstelproces bevordert, maar het is natuurlijk geen tovermiddel.

Wat is een peesontsteking?

Pezen zitten aan het eind van je spieren en verbinden je spieren met je botten. Een peesontsteking kan overal ontstaan, maar komt meestal voor in de pols, schouder, hiel, elleboog of knie.

Bij een peesontsteking kan je meestal precies aanwijzen waar de pijn zit, soms met een vinger. Vaak is de pijn alleen aanwezig na een tijdje stil te hebben gezeten of in de ochtend. Een peesontsteking geneest vaak langzaam, omdat de spier waar hij mee verbonden is voortdurend in beweging is.

Blessure of overmatige prikkeling

Je kan een peesontsteking oplopen door een blessure of overmatige prikkeling van je pees of spier. Bijvoorbeeld door herhalende bewegingen of overbelasting ten gevolge van te fanatiek sporten.

Lichamelijke factoren

Ook kunnen lichamelijke factoren zoals een beenlengteverschil of een voetafwijking een peesontsteking veroorzaken. Ook een onderliggende reumatische aandoening kan een rol spelen. Maar ook de overgang en leeftijd zijn belangrijke factoren.

Wat is EPTE?

EPTE is een behandelvorm voor de behandeling van chronische peesontstekingen

Wat zijn de nadelen van EPTE?

Het nadeel van EPTE is dat er met een naald gewerkt wordt

Wat zijn de bijwerkingen van EPTE?

Over het algemeen verloopt een EPTE behandeling zonder bijwerkingen

Wat kost EPTE?

Wij rekenen geen extra kosten voor een behandeling met EPTE

Hoeveel behandelingen voor EPTE zijn er nodig?

Gemiddeld 4 tot 6 behandelingen zijn voldoende.