PNE

Wat is PNE?

PNE is een afkorting voor percutane naald electrolyse en is de behandelmethode voor een chronische peesontsteking of slijmbeurs ontstekingen welke goed helpt bij langdurige of juist korte klachten.

Tijdens het maken van een echo en uw verhaal kan worden vastgesteld of u bijvoorbeeld een peesontsteking heeft. Vervolgens kan met u worden afgesproken om PNE toe te passen. Tijdens deze methode zal er een hele dunne naald in uw probleem pees worden gestoken en onder een klein stroompje worden gezet. Dit proces maakt dat uw pees sneller zal herstellen.

Wat zijn de voordelen van PNE?

PNE geldt als een korte, effectieve behandeling die bestaat uit de toepassing van stroom in de pees onder echogeleiding via een dry-needling naald.

PNE maakt een snellere behandeling van acute of langdurige peesklachten mogelijk. PNE brengt verschillende voordelen met zich mee:

• Hoge aantoonbare effectiviteit bij langdurige chronische klachten
  • Goed combineerbaar met andere vormen van actieve therapie
  • Lokale behandeling
  • Geen aantasting van gezond weefsel
  • Zeer goede behandelresultaten bij langdurige chronische klachten
  • Behandeling icm echografie
  • De kans op recidief is minimaal
  • Efficiënt, kortdurend en snel

Welke klachten geschikt voor PNE?

Bij de toepassing van PNE is er sprake van een effectieve hoge dosering in een kort tijdsbestek. De interventie, ofwel de stroomtoediening, vindt plaats in drie seconden. Het is aangetoond dat de hoge intensiteit in combinatie met een korte behandelduur uitermate effectief is. Het direct elektrolytische effect treedt namelijk enkel op bij een hoge intensiteit.
PNE is uitermate geschikt voor de behandeling van de volgende indicaties:

Chronische peesontstekingen, onder andere:

Slijmbeurs, onder andere:

• Onder het schouderdak
  • Achterkant hak

Kapsel en band klachten, onder andere:

• Knie banden
  • Enkel banden
  • Frozen shoulder

Entrapment-neuropathieën, onder andere:

• Carpaal tunnel syndroom
  • Morton’s neuroma

Wat doet PNE-therapie?

De effectiviteit van PNE is onder meer aangetoond middels een breed scala aan onderzoeken (Sánchez-Sánchez, 2011; Sánchez, Martín & Calderón et al., 2011; Vallés, Sánchez & Valera et al., 2011). Daarnaast is op deze manier de effectiviteit van de therapie vastgesteld. PNE zorgt voor een directe ontstekingsreactie en vervolgens een zeer snelle herstelreactie (Valera-Garrido, Minaya-Muñoz & Sánchez-Ibáñez et al., 2012).

De geschiedenis van percutaneous electrolysis

Het ontstaan van de PNE-therapie komt voort uit de intratissue percutaneous electrolysis-techniek, ofwel epi® /PNE is een invasieve fysiotherapeutische techniek bestaande uit een continue galvanische stroom onder echogeleiding, die via een dry needling naald fungeert als een negatieve elektrode.

Het toedienen van deze continue galvanische stroom veroorzaakt elektrolyse. Dit resulteert in het ontstaan van verschillende elektrochemische reacties in het aangetaste gebied.

Hoofddoel PNE

Het hoofddoel van PNE is bet behandelen van chronische tendinopathieën, bursitiden, capsulo- en ligamentaire klachten, entrapment-neuropathieën en ten slotte acute myogene klachten.

Deze techniek is ontwikkeld door de Spaanse fysiotherapeut José Manuel Sánchez-Ibáñez. Zijn doel was het ontwikkelen van een nieuwe therapie tegen chronische tendinopathieën.

Dit doel komt voort uit zijn vrijwillige deelname als fysiotherapeut aan de olympische spelen van Barcelona in 1992. Vanaf dat moment constateert Sánchez-Ibáñez een groot aantal atleten die kampen met chronische tendinopathieën.

Oude therapie niet goed genoeg?

De traditionele behandeling van tendinopathieën, bestaande uit achtereenvolgend rust, ijs, elektrotherapie, manuele therapie en ontstekingsremmers of cortisone medicijnen, blijkt niet effectief.

Daarnaast is er sprake van een gebrek aan wetenschappelijke evidentie, waardoor er verder wordt gekeken naar alternatieve therapieën (Fredberg & Bolvig, 1999; Peers & Lysens, 2005).

Vanaf 2008 deelt Sánchez-Ibáñez zijn opgebouwde kennis met de fysiotherapie. Hedendaags zijn er meer dan 1500 fysiotherapeuten opgeleid voor de toepassing van deze grensverleggende behandelvorm.

In tegenstelling tot dergelijke percutane electrolyse-therapieën zorgt de PNE-therapie in combinatie met het physio invasiva-apparaat, met zijn hoge intensiteit, voor een uniek behandelresultaat.

Krachttraining

Bij iedere vorm van behandeling is een combinatie van andere therapieën nodig, een van de belangrijkste is altijd krachttraining.