Rugcentrum Culemborg

Welkom bij Rugcentrum Culemborg

Rugcentrum Culemborg gaat chronische lage rugklachten op een wetenschappelijk onderbouwde en innovatieve wijze te lijf. Graag willen onze fysiotherapeuten u helpen met uw rugklachten met onze rugtherapie omdat wij geloven in onze aanpak kunnen we samen veel bereiken op een veilige en verantwoorde manier.

Tijdens een uitgebreide intake worden fysieke, persoonlijke en psychosociale factoren in kaart gebracht door uw fysio. Wetenschappelijk onderzoek toont namelijk aan dat diverse psychosociale factoren een rol kunnen spelen voor uw herstel van rugpijn. Aan de hand van de uitkomsten op diverse vragenlijsten ontvangt de patiƫnt gerichte coaching.

Vaak is een training alleen al voldoende om uw rugklachten te verhelpen en zijn gesprekken helemaal niet nodig.

Heb ik zwakke rugspieren?

Een andere belangrijke factor bij langdurige lage rugklachten zijn verzwakte spieren die niet meer in staat zijn de wervelkolom, waar ze omheen liggen, te stabiliseren. Bij acute en chronische pijn worden deze belangrijke spieren helemaal niet meer door de hersenen en het zenuwstelsel geactiveerd waardoor extra pijn ontstaat. Als u al langere tijd last heeft van rugklachten of de klachten komen steeds weer terug dan heeft u mogelijk zwakke rugspieren.

Wist u dat de meeste mensen die naar de fysiotherapeut gaan voor klachten aan de rug een afspraak maken. Al jaren is dit de klacht die hoog op nummer 1 staat. Het is dus ook een klacht waar veel mensen last van hebben.

Rugklachten kunnen in veel vormen voorkomen zo kunt u denken aan:

Maar pijn die in uw rug wordt ervaren kan ook vanuit uw bilspieren omhoog trekken. Vaak wordt uw rugpijn door meerdere dingen veroorzaakt. Bij Alpha fysiotherapie gaan we eerst goed op zoek naar de oorzaak van uw klacht. Alleen dan kunnen we u ook goed helpen.

Wilt u weer in de tuin kunnen werken zonder pijn of kunnen hardlopen of andere sporten beoefenen zonder de volgende dag als een oud wrak op te staan? Dan is het rugcentrum Culemborg voor u een goede optie.

Intake rugcentrum

De intake met uw eerste behandeling duurt 40 tot 50 minuten en bestaat meestal uit de volgende onderdelen:

  • Een vraaggesprek
  • Een lichamelijk onderzoek
  • Bespreken van de rugplan
  • Eerste behandeling

We kijken naar naar meer dan de rug

Omdat er meestal meerdere factoren zijn die uw klachten veroorzaken, kijken wij bij Alpha fysiotherapie naar u als geheel. Mentale aspecten kunnen ook meegenomen worden. Zo kunnen we de oorzaak van uw klachten achterhalen en voorkomen dat deze in de toekomst terugkeren. Immers heeft stress vaak een grote invloed op uw lichaam.

Een uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van uw klachten is dus erg belangrijk omdat we een behandelplan willen opstellen dat past bij uw persoonlijke situatie.

Zorgplan rugpijn

Een persoonlijk traject op basis van een goede inschatting van de ernst van uw rugpijn brengt u verder. Met het Zorgplan Rugpijn combineren we de laatste inzichten en richtlijnen tot de beste zorg voor u. Snel effectief en duurzaam, daar staan we voor. Last van uw rug, kies dan voor het Zorgplan Rugpijn. U kunt bij ons per direct aan de slag, u krijgt een persoonlijk behandeltraject er vindt constante controle op voortgang en pijnafname plaats, duurzaam pijnvrij na afronding daar staan we voor net als voor de hoogwaardige kwaliteit o.b.v. de laatste richtlijnen en inzichten

Exclusief bij praktijken die zijn aangesloten bij FysioTopics. Wilt u meer weten over het Zorgplan Rugpijn. Informeer bij uw praktijk naar de mogelijkheden en voordelen die het voor u heeft.

Wat zijn de kosten van het rugcentrum?

De kosten die u maakt bij het rugcentrum worden vergoed door uw verzekeringsmaatschappij. Natuurlijk hangt dat af van uw pakket. In sommige gevallen ook uit het basispakket. Voor de exacte informatie kunt u het beste contact opnemen met onze receptie,of bellen met 0345-68 16 45 Als u niet bent verzekerd dan krijgt u van ons rekening thuis gestuurd, de kosten hiervoor zijn dezelfde als voor een normale behandeling fysiotherapie.

Over een rug hoor je veel onzin

Twee jaar geleden kreeg de 38-jarige Diana een schaatsongeluk waarbij ze op haar achterhoofd viel, maar toen de fysiotherapie nauwelijks hielp en er op de scans niets te zien was, kreeg ze te horen dat haar rug- en nekklachten vermoedelijk tussen haar oren zaten. Totdat ze in Culemborg in het rugcentrum kwam, in dit centrum gaan ze verder waar andere fysiotherapeuten stoppen

Nee, rugpijn of nekpijn zit vaak helemaal niet tussen de oren, zeggen de fysiotherapeuten van Alpha. Van alle mensen die bij hen in het centrum komen knap ongeveer 80 procent op van de gegeven therapie.

Truus had de toekomst al opgegeven nadat ze langs meerdere artsen en medisch specialisten was getrokken en steeds voor de korte termijn werd opgelapt. De even oude Simone raakte haar illusies vorig jaar in de sportschool kwijt toen ze tijdens haar revalidatie te horen kreeg dat ze oefeningen die te zwaar waren maar moest overslaan. En dat was zo’n beetje alles. Nu, na vier weken training en intensieve begeleiding, gaat het al veel beter. Ze is verbluft, een verwondering die in de verhalen van al haar medepatiĆ«nten door klinkt. De 16-jarige Bente, die sinds haar geboorte last heeft van haar nek, rug en bekken, is verheugd.

De cijfers over rug en nek klachten

Ieder jaar gaan meer dan een miljoen Nederlanders met nek- en rugklachten naar de huisarts, anderhalf miljoen mensen belanden per jaar bij een fysiotherapeut. De kosten hiervoor bedragen per jaar 1,3 miljard euro, de uitgaven aan werkverzuim en arbeidsongeschiktheid een veelvoud daarvan.

Tussen de 50 en 90 procent van de volwassenen zal ooit in zijn leven een periode van lage rugpijn doormaken. Jaarlijks is dit ongeveer 20 procent van de bevolking.

Rugpijn is veel voorkomend en kan heel erg lastig zijn, maar het is zelden iets om je grote zorgen over te maken. 9 van de 10 keer gaat rugpijn binnen enkele weken vanzelf weer over.

1. Bukken is slecht voor je rug

Onzin, uw rug is gemaakt om te buigen of te bukken. U hoeft niet bang te zijn om voorover te buigen. Bij echt zwaar tillen of deadliften is het handig om het gewicht dicht bij uw lichaam te houden en de rug recht te houden. Bukken is zelfs goed om regelmatig te doen zo blijft er een goede mobiliteit in uw rug en benen.

2. Rugpijn wordt veroorzaakt door te zware lichamelijke belasting

Het tillen van zware voorwerken hoeft helemaal niet schadelijk te zijn voor uw rug. En rug en de spieren van uw rug kunnen erg veel hebben. Natuurlijk heeft iedere spier zijn limiet en hebben rugspieren dat ook. Maar zwaar tillen in niet perse slecht. Rugpijn kan ook door vele andere oorzaken veroorzaakt worden zoals stress of juist te weinig bewegen.

3. Krachttraining is slecht voor je rug

Krachttraining is juist heel goed om je lichaam en dus ook uw rug sterker te maken. Belangrijk zijn wel de uitvoering en de opbouw van uw schema. Onze fysiotherapeuten kunnen u hier goed bij helpen.

4. Op bed liggen is goed voor mijn rug

Vroeger schreef de dokter bij rugklachten zes weken bedrust voor. De wetenschap heeft inmiddels bewezen dat niet bewegen tot een vertraagd herstel leidt. Als gevolg van pijn verkrampen de spieren in de onderrug. Daarom is het juist heel belangrijk om te blijven bewegen als je last hebt van je rug.

5. Er is een MRI-scan nodig

U kunt beter naar een fysiotherapeut gaan. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat aanvullend onderzoek alleen nodig is als er verdenking is van ernstige aandoeningen, zoals kanker, fracturen of infecties. Gelukkig zijn deze aandoeningen zeldzaam en komt dit voor bij slechts 1 procent van alle rugklachten wereldwijd. Een MRI-scan gaat u waarschijnlijk niets over uw rugklacht vertellen, er is bijna altijd iets te zien is op de foto of MRI, maar vaak is er geen verband tussen de gevonden schade in de rug (die normaal kan zijn) en de klachten die u heeft.

6. Eenmaal rugklachten altijd rugklachten.

Dat hoeft helemaal niet zo te zijn. We moeten niet te bang zijn voor rugpijn en het meer gaan benaderen als een verzwikte enkel. Het doet verrekte pijn en is heel vervelend, maar na een periode herstelt het lichaam weer en kun je pijnvrij bewegen. Het is belangrijk om trainingen stap voor stap op te bouwen.

7. Kan mijn wervel scheef staan?

Over het algemeen genomen kunnen wervels niet scheef staan. Uitzonderingen zijn ongelukken. Soms beweegt een van uw gewrichten wat minder goed. Een manueel-fysiotherapeut of chiropractor zet wervels dan ook niet recht, maar herstelt de bewegelijkheid van deze gewrichten.

8. Stijfheid in je rug na een training is een teken van rugproblemen

Het gevoel van stijfheid en spierpijn is geen teken van schade in je lichaam. Het geeft alleen aan dat je lichaam niet gewend is aan de sportactiviteit die je hebt gedaan. Je kunt je lichaam sterker maken door met kleine stapjes de belasting op te bouwen. Dit kan door zwaardere oefeningen te gaan doen, meer herhalingen te maken of met meer gewicht te gaan trainen.

9. Een ander matras doet wonderen

Ieder persoon is verschillend en heeft een eigen voorkeur. Harde matrassen zijn niet beter of slechter. Rugklachten komen vaak in de ochtend voor omdat je stijf wordt van de hele nacht stilliggen.

Is buigen slecht voor mijn rug?

Nee, natuurlijk is buigen of bukken niet slecht voor uw rug. Uw rug is gemaakt om te buigen en te bukken. Te vaak is er vroeger geroepen om voor de rug vooral recht te houden.
facetgewricht_pijn

Is krachttraining slecht voor mijn rug?

Nee krachttraining is juist goed voor uw rug.

Kan mijn bekken scheef staan?

Het is bijna onmogelijk

Ik heb rugklachten omdat mijn enen been korter is

Iedereen heeft een korter been

Wat kraakt er bij een manipulatie?

Het is enkel het ontsnappen van lucht uit het gewricht.