Fasciitis plantaris

Wat is Plantaire fasciitis, peesplaat ontsteking of Fasciitis plantaris?

Dit is een probleem dat kan voorkomen in de peesplaat aan de onderkant van de voet.

Heeft u ook dagelijks met deze voetpijn te maken? Voetpijn is een van de meest vervelende dingen in het leven. Iedere dag maar die zeurende of stekende pijn in uw voet is echt zeer vermoeiend.

Stelt u zich eens voor dat dit ook zonder kan, dat het lopen naar de supermarkt makkelijk en soepel gaat. Dat springen vele malen hoger kan en dat sprinten een eitje is. Gewoon zonder die vervelende voetpijn!

Maak dan vandaag nog een afspraak bij Alpha en ervaar ook, wat wij tegen uw voetpijn doen.

Wat veroorzaakt mijn hakpijn?

De fascia plantaris een bindweefselband die onder de voetzool doorloopt en de bal van de voet met het hielbeen verbindt. Een probleem aan deze peesplaat veroorzaakt vooral pijn in de hak en daarom spreekt men dikwijls over peesplaat ontsteking, hielpijn of verward met een hielspoor.

Het is een veel voorkomende voetklacht. De kenmerken zijn: pijn onder het hak en onder de voetzool tijdens staan of lopen. Vaak is met name, in de ochtend, de pijn het ergst of na een tijdje stil gezeten te hebben.

Wie krijgt een fasciitis plantaris?

Sporters met een sterke belasting op de peesplaat, zoals bij hardlopen of springsporten hebben hier veel kans op. Dit is zeker het geval als de trainingsintensiteit in eens zwaar wordt opgedreven of er op een vreemde ondergrond getraind wordt.

Ook het wisselen van een schoen kan veel kwaad doen. Pezen houden niet zo van verandering. Een ongelukje, zoals hard neerkomen op hiel of hak, kan een kleine beschadigingen en irritatie veroorzaken.

Daarnaast zijn overgewicht, slecht afrollen, een platvoet of een holvoet bekende veroorzakers van pijn on der de voet. Ook een korte achillespees of kuitspier kunnen klachten veroorzaken.

Daarnaast kunnen hormoon schommelingen, zoals de overgang of ziektes zoals diabetes mellitus een oorzaak zijn in het krijgen van peesplaat problemen onder de voet.

Hoe ontstaat het?

Meestal ontstaat deze blessure met overbelasting. Deze overbelasting van de peesplaat kan leiden tot kleine scheurtjes, wat eventueel kan leiden tot een tendinose of tendinopathie in de peesplaat.

Wat zijn de kenmerken?

Er is pijn onder de hiel, die eventueel kan uitbreiden naar de voetzool. Typisch is dat de pijn toeneemt indien men gewicht zet op de voet en dat de pijn het ergst is aan het begin van de dag en na rust.

Bijvoorbeeld ‘s morgens na het uit bed komen. Indien men even rondwandelt zal de pijn vaak verminderen.

Welke behandelingen zijn er mogelijk?

Wij maken gebruik van de volgende therapieën:

Een fasciitis plantaris kan erg frustrerend zijn. Door veel onderzoek weten we nu dat er geen snelle oplossingen zijn; de revalidatie duurt al snel 12 weken. Meestal ontstaat het door een combinatie van factoren.

Al deze factoren dienen in overweging genomen te worden bij het beste behandelplan. De eerste belangrijke stap in de behandeling is het verminderen en/of aanpassen van de belasting! Echter, helemaal niet belasten is ook schadelijk voor een pees.

Zijn er ook speciale oefeningen?

Middels speciale oefentherapie, die volledig is gericht op het behandelen van de kwaliteit van de fascia plantaris, dient rekening gehouden te worden met de verschillen in de eigenschappen van de peesplaat en omliggende structuren.

Gelukkig is het goed te behandelen en onze therapeuten weten hoe dit op de juiste manier aangepakt moet worden.

Een injectie met ontstekingsremmende medicijnen heeft meestal geen langdurig effect.

Wat kan het nog meer zijn?

De diagnose wordt soms te snel gesteld. Een goed vraaggesprek met u is van groot belang. Enkele mogelijke andere oorzaken van hielpijn zijn:

• Uitstralende pijn uit triggerpoints in de kuit- en/of voetzoolspieren
  • Kneuzing of schade van het vetkussen onder de hiel. De pijn neemt dan meestal toe naarmate men meer wandelt.
  • Ziekte van Séver (eerder bij kinderen rond de 9-10 jaar)
  • Compressie van de L5 of S1 zenuwwortel ter hoogte van de lage rug
  • Geknelde zenuw (perifeer neurogeen entrapment) ter hoogte van de voetzool
  • Stressfracturen van de voetbeentjes
  • Geassocieerde hielpijn bij bepaalde reumatische aandoeningen
  • Spina calcanei (hielspoor)

Hieronder treft u een filmpje gemaakt door Jill Cook over wat u vooral niet moet doen:

10 dingen die u niet moet doen bij pees pijn

Een kleine samenvatting

Moet ik steunzolen dragen?

Vaak is dit helemaal niet nodig

Helpt een sok tegen mijn klachten?

Op de lange termijn gaat een sok u niet van de klachten afhelpen

Helpt shockwave?

Wij boeken goede resultaten tegen de pijn, maar shockwave alleen is niet voldoende.

Moet ik mijn voet masseren met een tennisbal?

Wij raden elke vorm van massage van uw pees af

Ik ben hard neergekomen op mijn hak/hiel, kan ik het daardoor krijgen?

Ja, indirect kan dit de spreekwoordelijke druppel zijn.

Is plantar fasciitis hetzelfde als een hielspoor?

Nee, dat is het niet. Maar een plantar fasciitis kan uiteindelijk wel een hielspoor vormen.