Hielspoor

Is een hielspoor het probleem?

Hielspoor is een van de meest cowboy-achtige diagnosen bij klachten van de voet. Waarom? Omdat een hielspoor vrijwel niets te maken heeft met hielklachten. Toch zijn vele mensen in Nederland overtuigd dat ze een hielspoor hebben en dat deze hun hielklachten veroorzaakt.

Hielpijn is een veel voorkomende, vaak langdurige klacht die mensen van alle leeftijden kan treffen. Vrijwel nooit is een eventueel aanwezige hielspoor bijdragend aan het probleem. Een recent onderzoek dat werd verricht in een universiteitsziekenhuis in Zwitserland liet zien dat bij gezonde volwassenen zonder last in meer dan twintig procent van de voeten een hielspoor te vinden is op een MRI-scan. Deze mensen werden twee jaar gevolgd om te kijken of ze klachten van de hiel zouden ontwikkelen en dat bleek zelden het geval

Om dan tegen alle mensen zonder klachten met hielspoor op een MRI of foto ‘je hebt hielspoor’ te zeggen lijkt wat ver gaan. En van de mensen met klachten van de hiel hebben er ook veel helemaal geen hielspoor op een röntgenfoto. Het lijkt er veel meer op dat door trekkrachten van voetspieren aan het bot wat extra bot kan worden gevormd, wat dan hielspoor wordt genoemd. Kortom, de spoor is er soms wel, maar speelt nog geen bijrolletje. De tijd dat hielspoor een modieuze diagnose was, lijkt daarmee achter de rug.

Maar wat hebben mensen met hielpijnklachten dan wel als een hielspoor er veel minder toe lijkt te doen dan we eerder dachten? Er zijn wel 35 redenen voor de oorzaak van hielpijn te noemen, variërend van peesplaatirritatie onder de voet, vetkamerschade (niet goed werkende schokdempers onder de voet) tot hielpijn door beklemde zenuwtjes. Juist omdat er zoveel mogelijke diagnosen zijn voor hielpijn, is bij langer duren van een klacht kennis nodig om de achilleshiel van de klacht aan te kunnen wijzen.

Fascitis plantaris vaak wel het probleem

Ter hoogte van de voetzool loopt een dik peesblad namelijk de fascia plantaris. Deze fascia verbindt het hielbeen met de bal van de voet en zorgt voor stabiliteit en het buigen van de tenen. Fasciitis plantaris is een ontsteking van dit peesblad onder de voetzool.

Een aangroeisel (doornvormige verkalking) onder het hielbeen ter hoogte van de aanhechting van het peesblad is een hielspoor. Onderzoek heeft aangetoond dat bij ongeveer 75% van de volwassen bevolking een dergelijk aangroeisel wordt aangetroffen. Dit hoeft echter niet noodzakelijkerwijs te leiden tot het ontstaan van pijn. Hevige, aanhoudende pijn onder de hiel wordt veelal aangeduid met het begrip ‘hielspoor’.

Klachten

Pijn ter hoogte van de onderkant van de hiel is het belangrijkste symptoom. ’s Morgens en na lang zitten is de pijn het ergst. In de loop van de dag neemt de pijn af maar op het einde van de dag kan er sprake zijn van een doffe pijn aan de binnenkant van de hiel (dit neemt wel weer af bij rust). In het midden van de voetzool doet het pijn indien u erop drukt. Er kunnen ook ontstekingsverschijnselen aanwezig zijn. Zo kan de hiel rood en gezwollen zijn.

Oorzaken

Hielspoor en fasciitis plantaris zijn typische overbelastingsletsels. Ze komen frequent voor bij:

• Personen die een loopsport beoefenen (hardlopen, tennis, joggen, golf, enz.)
  • Langdurig gebruik van schoenen met zachte zolen
  • Dragen van schoenen met hoge hakken
  • Staand beroep
  • Overgewicht (een beperkte gewichtstoename van 5 kg kan genoeg zijn om de klachten uit te lokken)
  • Problemen met de voet, zoals platvoeten of holle voeten
  • Te korte kuitspieren

Behandelingsopties

Vermindering van ontsteking kan gebeuren door een bad van ijswater te nemen of door ijs te leggen op de pijnlijke zone. Verder kunnen ontstekingsremmers (NSAID’s) gebruikt worden gedurende enkele dagen. Voor de behandeling op lange termijn zijn er vier mogelijke stappen.

Orthopedische steunzolen en oefeningen.

De arts zal u voorstellen om orthopedische steunzolen op maat te laten maken. Waarom worden steunzolen voorgesteld? Zoals u weet ontstaat hielspoor door overbelasting. Door de orthopedische steunzolen wordt overbelasting gereduceerd. Ze zorgen dat de fascia plantaris (de bindweefselband) goed ondersteund wordt tijdens het stappen. Indien er een abnormale stand is van de voet wordt dit ook gecorrigeerd door de steunzolen.

De arts raadt u ook aan om oefeningen te doen. Deze oefeningen moet u thuis regelmatig doen om een goed resultaat te krijgen. Kinesitherapie kan voorgeschreven worden om u deze en eventueel andere oefeningen aan te leren en te helpen correct uit te voeren.

Infiltratie met cortisone

Indien de pijn blijft bestaan, kan er geopteerd worden voor infiltraties met cortisone. Cortisone werkt ontstekingsremmend en remt het afweersysteem. Dit product zal met behulp van een spuitje rechtstreeks aangebracht worden ter hoogte van de fascia plantaris. Het aantal infiltraties moet beperkt blijven, want dit product kan uw afweersysteem ernstig aantasten. Meestal zal de arts niet meer dan drie infiltraties geven voor de behandeling van hielspoor.

Extra corporele shockgolf therapie

Een andere mogelijkheid voor de behandeling van hielspoor is shockwave therapie. Het is een niet-invasieve methode die enkel wordt gebruikt indien andere conservatieve behandelingen weinig resultaat geven. Deze shockwave therapie vernietigt verkalkingen en helpt chronische ontstekingen genezen.