Hielspoor

Wat is een hielspoor?

Een hielspoor is niks anders dan een extra uitgroeisel aan het bot van de hak. Het lijkt er op dat door heel veel trekkrachten van voetspieren aan de hiel, een extra bot kan worden gevormd, dit extra bot noemt men een hielspoor.

De diagnose, is een van de meest cowboy-achtige bij klachten aan de onderkant van de voet. Waarom? Omdat dit meestal nooit de oorzaak is van de pijn. Toch roepen veel mensen dat ze last hebben van een hielspoor. Maar is dat ook zo?

Pijn ter hoogte van de onderkant van de hiel is het belangrijkste kenmerk. ’s Morgens en na lang zitten is de pijn het ergst. In de loop van de dag neemt de pijn af maar op het einde van de dag kan er sprake zijn van een doffe pijn aan de binnenkant van de hak. Herkenbaar?

Pijn in de hak is een veel voorkomende, vaak langdurige klacht die mensen van alle leeftijden kan treffen. Een eventueel aanwezig hielspoor is echter maar in weinig gevallen het probleem.

Een recent onderzoek uit Zwitserland liet zien, dat bij gezonde volwassenen zonder last, in meer dan 20% van de voeten een hielspoor te vinden is op een MRI-scan.

Deze mensen werden twee jaar gevolgd om te kijken of ze klachten van de hiel zouden ontwikkelen en dat bleek vaak niet het geval.

Peesplaat

Ter hoogte van de voetzool loopt een peesplaat die men de fascia plantaris noemt. Deze peesplaat verbindt het hielbeen met de bal van de voet en zorgt voor stabiliteit en het buigen van de tenen.

Bij overbelasting kan deze plaat gaan irriteren. We spreken dan van een fasciitis plantaris. Wanneer deze peesplaat geïrriteerd is kan het dikker worden, door een toename van vocht in de pees.

Omdat de dikker geworden pees ook naar binnen drukt komt deze tegen het extra botje aan te liggen. Deze compressie geeft dan de herkenbare pijn. Maak ook zonder het extra botje kan deze irritatie de bekende hielpijn geven. Met of zonder hielspoor dus!

Wat heb ik dan?

Er zijn wel 35 redenen voor de oorzaak van hielpijn te noemen, variërend van peesplaatirritatie onder de voet, vetkamerschade (niet goed werkende schokdempers onder de voet) tot hielpijn door beklemde zenuwtjes.

Juist omdat er zoveel mogelijke diagnosen zijn voor deze pijn, is bij langer duren van een klacht, kennis nodig om de oorzaak van de klacht te achterhalen. Met wat simpele testen en een goed onderzoek kunnen wij snel achterhalen waar de pijn van daan komt. Hierbij maken we ook gebruik van echografie.

Wat zijn de oorzaken?

Het zijn typische overbelastingsletsels. Ze komen frequent voor bij:

• Personen die een loopsport beoefenen (hardlopen, tennis, joggen, golf, enz.)
  • Langdurig gebruik van schoenen met zachte zolen
  • Dragen van schoenen met hoge hakken
  • Staand beroep
  • Mensen met te korte spieren??
  • Overgewicht (een beperkte gewichtstoename van 5 kg kan genoeg zijn om de klachten uit te lokken)

Bij kinderen: Morbus Sever

Ook bij kinderen komt steeds vaker hak of hielpijn voor. Ook bij deze pijn is vrijwel nooit een hielspoor betrokken. Veel vaker is de groeischijf achter op het hielbeen geïrriteerd. We spreken dan van Morbus Sever: Hielpijn bij kinderen.

Morbus Sever, wordt ook wel Sever Schinz genoemd naar de ontdekker van de blessure. Het komt vooral voor bij sportende kinderen tussen de 7 en 12 jaar oud. Zij hebben hier vaker last van omdat de groeischijven nog moeten volgroeien.

Gelukkig is het een blessure die vanzelf overgaat, mits er rekening met de pijn wordt gehouden. Dit houdt meestal in: rustiger aan doen!

Helpt wegmasseren?

Nee, eigenlijk is dit niet mogelijk. Wel kunt u wat spieren rondom de voet masseren en zo de druk van de spieren afhalen.

Wat werkt wel?

Dit probleem kan erg frustrerend zijn. Door veel onderzoek weten we nu dat er geen snelle oplossingen zijn; de revalidatie duurt meestal vele weken.

Gelukkig zijn de meeste hiel problemen goed te behandelen door een aanpassing van de belasting en oefentherapie in de vorm van krachttraining.

1/. De eerste belangrijke stap in de behandeling is het verminderen en/of aanpassen van de belasting! Echter, helemaal niet belasten is ook schadelijk.

2/. Daarnaast moeten de juiste oefeningen gedaan worden om te herstellen.

Wij weten hoe dit op de juiste manier aangepakt moet worden en helpen graag. Een injectie met ontstekingsremmende medicijnen heeft meestal geen effect.

Dus dat wordt rustiger aandoen én dagelijks enkele oefeningen doen.

Welke oefeningen moet ik doen?

Het is lastig om vooraf zonder goed onderzoek te zeggen welke oefeningen gedaan moeten worden. Daarnaast staat er op internet veel informatie die tegenstrijdig is. Veel van wat er op internet te vinden is kan ook meer klachten geven. Goede begeleiding is dus erg belangrijk.

Kan het chronisch worden?

Ja dat kan, een klacht die langer dan 3 maanden duurt wordt al chronisch genoemd. Sommige mensen hebben wel meer dan twee jaar last. De pijn kan dus lang en heftig zijn. Vandaag dat het belangrijk is om de juiste dingen te doen om er vanaf te komen. Echter is een periode van 3 tot 6 maanden pijn geen uitzondering.

Kan hielspoor vanzelf genezen?

Ja, gelukkig kan het ook vanzelf weer overgaan. Het is echter wel zo dat sommige mensen langer dan 2 jaar met de pijn rondlopen. Geduld is dus een schone zaak.

Ons speciale oefenprogramma voor thuis

Gestructureerd de juiste oefeningen doen helpt u sneller van de pijn af. Voor het gemak hebben we een speciaal oefenprogramma ontwikkelt, die ook thuis gedaan kan worden.

Onze fysiotherapeut Jelmer legt hierin precies uit welke oefeningen uw pijn verminderen en hoe u ze goed uitvoert. Ons online programma scheelt u reistijd. En het is veel goedkoper dan een reeks behandelingen bij de fysiotherapeut.

Het is een kleine investering en bovendien kunt u na aanmelding, direct starten met de eerste oefeningen. Voorkom een langer hetsel.

Helpt shockwave therapie?

Shockwave is een behandelmethode waarbij het geïrriteerde gebied met schokken onder de voet behandeld wordt. Meestal is een behandeling of 6 voldoende om de pijn te verlichten. Daarnaast is training ook belangrijk.

Waarom is het goed om op blote voeten te lopen?

Als u logisch nadenkt is het antwoord niet zo moeilijk. We zijn immers geboren zonder schoenen..

Een voet bestaat uit 26 botten, 33 gewrichten, 107 ligamenten (banden) en 19 spieren! Er is dus enorm veel beweging mogelijk. Al die bewegingen kunnen dus enorm belemmerd worden door schoenen.

De spieren die zouden moeten werken bij het lopen kunnen hun werk niet doen.

Helpen zooltjes?

Zooltjes zijn niet altijd de oplossing. Zooltjes of steunzolen voorkomen dat de voet doorzakt. Maar een voet wordt hierdoor alleen maar zwakker en stijver. Een voet MOET bewegen, een voet MOET doorzakken tijdens het lopen, het werkt als een soort springveer.

Doordat de voet doorzakt en weer terugkomt in de oude vorm hoeft een lichaam minder hard te werken en worden krachten en beweging doorgegeven. Steunzolen doen dit te niet. Is sommige gevallen helpen steunzolen wel, daarom werken we samen met meerdere podotherapeuten.

Op welke ondergrond kan ik het beste hardlopen?

Variatie tijdens het hardlopen is leuk en tegelijk goed voor uw lichaam. Wissel snel en kort af met lang en rustig. Maar kies ook regelmatige voor een andere route en ondergrond.

Sommige lopers tikken al hun kilometers weg op asfalt, beton of tegels. Anderen gruwelen bij die gedachte, zij zweren bij onverhard in het groen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur.

Maar altijd dezelfde route lopen, is geen goed idee. Het maakt het hardlopen bijvoorbeeld eerder saai, waardoor u sneller geneigd bent om een week over te slaan. Of erger, te stoppen.

Voordelen van afwisselen van de ondergrond

1. Veranderen van route en ondergrond is goed voor de ontwikkeling van de motoriek. Bovendien is men minder kwetsbaar wanneer er regelmatig op een andere ondergrond gelopen wordt.
  2. Het lichaam past zich constant aan, aan de ondergrond en onregelmatigheden waarop gelopen wordt. De houding, zwaartepunt en balans veranderen en daarmee ook de werking van spieren.
  3. Het lichaam werkt namelijk als een veersysteem waarbij ons lichaam zich al na één pas op een andere ondergrond aanpast in beenstijfheid en balans.

Barefoot running of lopen

Een overweging waard is het hardlopen of wandelen op blote voeten. Lees hier ons stukje over barefoot running.

In het kort:

Wat is hielspoor?

Trekkrachten van voetspieren aan de hiel, kunnen extra bot vormen, dit extra bot vormt een hielspoor

Moet ik zooltjes dragen?

Wij raden het dragen van zooltjes in eerste instantie af

Helpt zo’n sok?

Geen enkele sok gaat de klachten verminderen