Shockwave

Shockwave in Beesd, Tiel of Culemborg

Shockwave tegen chronische pijn. Heeft u chronische pijn zoals hielspoor, verkalking in de schouder, een tennisarm of golfelleboog? Heeft u alles al geprobeerd om ervan verlost te raken, zoals injecties, medicatie, fysiotherapie en relaxatiemethodes? Zonder resultaat en met terugkeer van de pijn, soms erger dan voorheen? Dan is Shockwave therapie, met of zonder de combinatie van EPTE een doeltreffende oplossing.

shockwave

Wat is shockwave?

Onze shockwave werkt met geluids of schokgolven. De fysiotherapeut bedient het apparaat waar deze geluidsgolven uit komen. Deze geluidsgolven verplaatsen zich onder een bepaalde druk door je huid naar de plek waar uw blessure zit. Door deze geluidsgolven verbeteren de bloedsomloop en stofwisseling.  Waardoor de pijn afneemt. Zo stimuleert de behandeling je lichaam om de blessure zelf te genezen. Het is een goede behandeling bij chronische en/of hardnekkige blessures. Met shockwave kan de fysiotherapeut de klacht op weefselniveau behandelen waardoor de pijn afneemt.

Wanneer kan Shockwave helpen?

Deze behandeling is met name geschikt voor problemen aan pezen en de overgang van spieren naar pezen. Het kan hierbij gaan om aandoeningen waarbij kalkafzetting voorkomt, maar dit is niet noodzakelijk. Vaak gaat het om chronische, hardnekkige en pijnlijke aandoeningen. Hieronder een aantal voorbeelden;

Hoe werkt shockwave?

De fysiotherapeut onderzoekt eerst, eventueel met behulp van het echografisch apparaat, uw klachten. Op het te behandelen lichaamsdeel brengt hij vervolgens wat gel aan. Deze gel helpt om de golven beter over te brengen. De fysiotherapeut richt de golven via een behandelkop op dit gebied. Per behandeling duurt dit ongeveer 5 tot 10 minuten en dit kan onderdeel zijn van een volledige behandeling fysiotherapie. De fysiotherapeut kan de impact van de golven tijdens de behandeling veranderen. De behandeling kan pijn doen, maar de behandelend fysiotherapeut houdt altijd rekening met uw blessure en pijnbeleving.

Wat zijn de voordelen?

Behandeling van een tenniselleboog

Veel mensen staan nauwelijks stil bij de vele manieren waarop zij hun armen gebruiken. Logisch, bewegen is iets waar u niet over na hoeft te denken. Tenzij zulke normale bewegingen pijn doen. Pijn bij het openmaken van een deur, een tas verzet, pijn tijdens het schilderen, pijn als u uw kind optilt of zelfs als u alleen maar even uw arm strekt. En vooral aan de buitenkant van uw elleboog. Grote kans dat u kampt met een klassieke ‘tenniselleboog‘. Ongeveer twee procent van de Nederlandse bevolking heeft deze aandoening. En ook al zijn er mensen die zich daarmee (voorlopig) nog redden. Bij veel anderen mensen groeit de tenniselleboog uit tot een hardnekkige en langdurige aandoening.

Tennissers

Zoals de naam al zegt, komt deze kwetsuur voor bij tennissers, maar in principe kan iedereen een tenniselleboog oplopen. Of u nu zwaar handwerk verricht of licht maar langdurig, een tenniselleboog komt altijd door overbelasting van de onderarm spieren. Hierdoor ontstaat een niet-bacteriële peesontsteking op de plaats waar de spieren zich aanhechten aan het bot. Door die ontsteking verhardt het toch al taaie peesweefsel zich en er kunnen zelfs scheurtjes ontstaan.

Kenmerkend

Kenmerkend voor een tenniselleboog is, dat het verharde weefsel de bloeddoorstroming ernstig beperkt. En aangezien bloedcirculatie essentieel is voor genezing van elke ontsteking, maakt dat de tenniselleboog tot een moeilijk behandelbare aandoening. Dit geldt overigens ook voor vergelijkbare pees aandoeningen aan bijvoorbeeld de hiel ‘hielspoor‘, de achillespees of aan belangrijke pezen in de schouder. In het laatste geval kan de verharding van het weefsel zelfs leiden tot kalkafzetting in het gewricht.

Hoeveel behandelingen zijn er nodig?

Gemiddeld zijn er 5 behandelingen nodig. Tussen 2 behandelingen in zit meestal een periode van ongeveer 7 tot 10 dagen. Later zal deze tussentijd korter worden. Op basis van ervaring en wetenschappelijk onderzoek heeft Alpha fysiotherapie een behandelprotocol opgesteld. Hierdoor staan wij garant voor een optimaal resultaat.

Benieuwd? kijk eens naar dit filmpje