Tenniselleboog

Tenniselleboog / epicondylitis lateralis (humeri)

De tenniselleboog is een veelvoorkomende aandoening waarbij pijn aan de buitenkant van de elleboog optreedt. Soms straalt deze uit naar de onderarm, pols en hand. slechts een klein deel van de mensen met een tennisarm, tennist ook daadwerkelijk.

Beschrijving van een tenniselleboog

De spieren die de pols en vingers strekken noemen we de ‘onderarm strekkers ‘. Ze lopen vanuit de hand helemaal door tot aan de buitenkant van de elleboog. Hier hechten ze via pezen aan op het bot van de bovenarm (de humerus). Bij de tennisarm is juist dit peesweefsel ontstoken.

Oorzaak en ontstaanswijze van een tenniselleboog

De oorzaak wordt gevonden in het veelvuldig aanspannen van de onderarm spieren wat overbelasting veroorzaakt. Dit veroorzaakt langdurige trek op het peesweefsel en het botvlies. Meestal ligt het steeds herhalen van dezelfde polsbewegingen ten grondslag aan het ontstaan van de klachten. Denk aan schilderen, computerwerk, tuinieren, poetsen of het werken met een schroevendraaier.

De klachten ontstaan normaal gesproken geleidelijk maar kunnen ook acuut opspelen. Meestal is er dan al langere tijd sprake van degeneratie (=vermindering van kwaliteit) van het peesweefsel, maar gaf dit vooralsnog geen klachten.

Klachten en verschijnselen

• Het rekken van de onderarm spieren meer pijn
  • Pijn aan buitenzijde van de elleboog, ter hoogte van de harde knobbel.
  • De pijn kan optreden bij krachtig knijpen.
  • Krachtverlies (bijvoorbeeld bij iets bovenhands optillen).
  • Druk op de buitenzijde van de elleboog kan enorm pijnlijk zijn.
  • Mogelijk uitstralende pijn naar onderarm, pols en hand.
  • In sommige gevallen is het volledig strekken van de elleboog pijnlijk.

Diagnose

De diagnose wordt gesteld aan de hand van het lichamelijk onderzoek. Een simpele thuis-test is het bovenhands oppakken van een stoel. Dit geeft de typische pijnklachten die horen bij een tenniselleboog.

Behandeling bij Alpha fysiotherapie

De behandeling bestaan voornamelijk uit oefentherapie in combinatie met PNE/Epte