Achillespees ontsteking

Achillespees ontsteking bevindt zich aan de achterzijde van de voet en de enkel. Bij een achillespees ontsteking zit het probleem in de pees zelf of bij de aanhechting ervan op het hielbeen. Vaak is deze met één vinger aan te wijzen. Kan dit niet of verplaatst de pijn zich steeds dan is het waarschijnlijk geen peesontsteking van de achillespees.

De achillespees verbindt de kuitspier met uw hak. Het is de sterkste pees van het lichaam. Dit is maar goed ook, want tijdens het lopen, hardlopen, traplopen en springen krijgt de pees flinke krachten te verduren. Veel van onze fysiotherapeuten zijn gefascineerd door Jill Cook, dit een Australische onderzoeker die zich compleet heeft toegelegd peesproblematiek van het onderbeen.

Waar zit mijn achillespees ontsteking?

Bij een achillespees ontsteking of tendinopathie kan de pees in kwaliteit en structuur verminderd zijn (tendinose), of de pees kan ontstoken zijn (tendinitis). Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een tendinopathie van het middengedeelte van de pees, en een tendinopatie van de aanhechting van de pees op het hielbeen.

Het blijkt, dat wanneer het middengedeelte van de pees is aangedaan, de klachten sneller verholpen kunnen worden dan wanneer het probleem bij de aanhechting zit. Dit heeft onder andere te maken met compressie en drukkrachten die op de pees komen rondom de hak.

Hoe kom ik aan een achillespees ontsteking?

De klachten ontstaan over het algemeen geleidelijk nadat de pees gedurende langere tijd belast is, overbelasting. Dit hoeft geen zware belasting te zijn. Met name hardlopers of andere duursporters hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van deze achillespees blessure.

Andere factoren die mogelijk bijdragen aan het ontstaan van de klachten zijn: verhoging van de trainingsintensiteit, wijziging van schoenen, het naar binnen zakken van de voet (overpronatie), zwakte van de kuitspier of een verkorte kuitspier, ouder worden en overgewicht. Maar ook veranderingen die tijdens de overgang plats vinden of andere hormonale schommelingen kunnen klachten in pezen verergeren. Daarnaast is bijvoorbeeld diabetes mellitus een factor die kan bijdragen aan peesontstekingen.

Welke klachten heb ik bij een achillespees ontsteking?

• Pijnlijke achillespees of -aanhechting op het hielbeen
  • In het beginstadium klachten na het sporten
  • In een later stadium klachten tijdens sport of zelfs in rust
  • Pijn bij het op de tenen staan, springen of hinkelen
  • De pees kan wat dikker zijn, hoeft niet
  • Directe druk op de pees of aanhechting is pijnlijk

Behandeling bij Alpha fysiotherapie

In eerste instantie gaan we op zoek naar de oorzaak van de pijn. In en rondom de achillespees kunnen wel 15 klachten voorkomen. Dit hoeft zeker niet altijd een achillespees ontsteking te zijn. Als we de oorzaak van uw pijn hebben kunnen achterhalen maken wij een behandelplan dat speciaal voor u is. Het is natuurlijk voor een sporter belangrijker om een ultra sterke achillespees te krijgen voordat hij weer zijn sport gaat beoefenen.

Maar voor een wat oudere dame die weinig in haar leven heeft gesport is dit van veel minder belang. In de diagnose maken wij ook gebruik van echografie. Helaas is met echografie niet altijd de juiste diagnose te stellen in het geval de achillespees ontsteking. Zo kan een dikke pees pijnvrij zijn en een dunnen pees kampen met forse ontsteking. Voor ons is het belangrijk om te achterhalen van welke 15 problemen in en rondom uw achillespees u last heeft. We zien u graag op de praktijk.