Last van een Achillespees ontsteking? - Alpha Fysiotherapie helpt
Alpha Fysiotherapie Alpha Fysiotherapie
Afspraak maken

Achillespees ontsteking

Achillespees ontsteking

Achillespees ontsteking, tendinose of tendinopathie

Een achillespees ontsteking, tendinose of de tendinopathie bevindt zich aan de achterzijde van de voet en hak meestal 3 cm boven uw hielbeen. Op deze pagina spreken we met name over een ontsteking al is deze benaming niet meer actueel, beter kunnen we tendinose gebruiken.

Bij een achillespees ontsteking of tendinose zit het probleem in de pees zelf of bij de aanhechting ervan op het hielbeen, maar soms ook in het buitenste deel van de pees, het paratenon. Dit kan ook voorkomen samen met een slijmbeursirritatie.

Vaak is de pijn met één vinger aan te wijzen. Kunt u dit niet of verplaatst de pijn zich steeds, dan is het waarschijnlijk geen peesontsteking of tendinopathie van uw achillespees, maar een ander probleem. Wij kennen er wel een stuk of 15.

De achillespees verbindt de kuitspier met uw hak. Het is de sterkste pees van het lichaam. Dit is maar goed ook, want tijdens het lopen, hardlopen, traplopen en springen krijgt de pees flinke krachten te verduren. Soms wel tot 5 maal het eigen lichaamsgewicht.

hockey

Waar zit mijn probleem?

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen een tendinopathie van het middengedeelte van de pees, en een tendinopathie van de aanhechting van de pees op het hielbeen.

Het blijkt, dat wanneer het middengedeelte van de pees is aangedaan, de klachten sneller verholpen kunnen worden dan wanneer het probleem bij de aanhechting zit.

Dit heeft onder andere te maken met compressie en drukkrachten die op de pees komen rondom de hak. Soms is naast de achillespees ook de slijmbeurs tussen uw hak en de achillespees geïrriteerd, herstel is dan nog uitdagender voor ons, maar zeker ook voor u.

Hoe kom ik er aan?

De klachten ontstaan over het algemeen geleidelijk nadat de pees gedurende langere tijd ongewoon belast is. Dit hoeft geen hele zware belasting te zijn, maar kan ook lichte langdurige belasting zijn.

Met name hardlopers of andere duursporters hebben een verhoogde kans op het ontwikkelen van een achillespees blessure. Maar ook een langere tijd niks doen kan peesproblemen opleveren. Een pees vindt verandering gewoon niet zo prettig.

Andere factoren die mogelijk bijdragen aan het ontstaan van de klachten zijn:

  • verhoging van de trainingsintensiteit,
  • wijziging van schoenen,
  • het naar binnen zakken van de voet (overpronatie),
  • zwakte van de kuitspier of
  • een verkorte kuitspier,
  • ouder worden en
  • overgewicht.

Maar ook veranderingen die tijdens de overgang plaats vinden of andere hormonale schommelingen kunnen klachten in pezen verergeren. Daarnaast is bijvoorbeeld diabetes mellitus een factor die kan bijdragen aan peesproblemen, of het gebruik van medicatie zoals statines.

Welke klachten kan ik krijgen?

  • Pijnlijke achillespees of -aanhechting op het hielbeen
  • In het beginstadium klachten na het sporten
  • In een later stadium klachten tijdens sport of zelfs in rust
  • Pijn bij het op de tenen staan, springen of hinkelen
  • De pees kan wat dikker zijn, hoeft niet
  • Directe druk op de pees of aanhechting is pijnlijk

Behandeling

In eerste instantie gaan we op zoek naar de oorzaak van de pijn. In en rondom de achillespees kunnen wel 15 klachten voorkomen. Dit hoeft zeker niet altijd een peesblessure te zijn.

Als we de oorzaak van uw pijn hebben kunnen achterhalen maken wij een behandelplan dat speciaal is voor uw situatie. (Aftemmen van belasting, rust, de juiste training en de uitvoering hiervan zijn zeer belangrijk).

Zo is het voor een sporter veel belangrijker om een sterke achillespees te krijgen voordat hij weer zijn sport gaat beoefenen. Maar voor een wat ouder persoon die niet aan sport doet is dit veel minder belangrijk.

Ons speciale oefenprogramma voor thuis

Gestructureerd de juiste oefeningen doen helpt u sneller van de pijn af. Voor het gemak hebben we een speciaal oefenprogramma ontwikkelt, die ook thuis gedaan kan worden.

Onze fysiotherapeut Jelmer legt hierin precies uit welke oefeningen uw pijn verminderen en hoe u ze goed uitvoert. Ons online programma scheelt u reistijd. En het is veel goedkoper dan een reeks behandelingen bij de fysiotherapeut.

Het is een investering van maar eenmalig 29,99. Bovendien kunt u na aanmelding, direct starten met de eerste oefeningen. Voorkom een langer hetsel.

Kan ik blijven hardlopen?

Bij achillespees tendinopathie toonde Silbernagel (2007) aan dat blijven hardlopen niet altijd een negatief effect heeft op het herstel, zolang hardlopers de pijn niet boven de 5 op 10 lieten stijgen (waarbij 0 geen pijn is en 10 de ergst mogelijke pijn is) en de symptomen moeten de volgende ochtend verdwenen zijn. 

De studie omvatte alleen achillespees tendinopathie en alleen mensen die nog niet langer dan 2 maanden klachten hadden. Elke terugkeer naar hardlopen moet geleidelijk gebeuren en heuvelwerk en/of snelheidswerk moet worden vermeden.

Echografie

Bij de diagnose maken wij ook gebruik van echografie. Helaas is met echografie niet altijd de juiste diagnose te stellen in het geval de achillespees ontsteking. Zo kan een dikke pees pijnvrij zijn en een dunnen pees kampen met forse ontsteking.

Voor ons is het belangrijk om te achterhalen van welke 15 problemen in en rondom uw achillespees u last heeft. Echodiagnostiek kan daarbij aan bijdragen.

Veel van onze medewerkers volgen Jill Cook aandachtig, dit is een Australische onderzoeker die zich compleet heeft toegelegd peesproblematiek van met name het onderbeen. We brengen haar bevindingen mee naar de de dagelijkse praktijk.

Helpt een zooltje?

Ter voorkoming of genezing kan een zooltje geadviseerd worden. Dit om de stand van het hielbeen tov de achillespees te veranderen.

Soms adviseren wij een zool van wel 5 cm hoog. Afhankelijk van de plek van de tendinopathie. Maar met alleen een zooltje bent u er nog niet, het kan de provocatie van uw achillespees wel verminderen.

Is het raadzaam om zo’n sok te kopen?

Wij raden u af om een sok aan te schaffen die uw pees op rek brengt. Zeker als u niet precies weet waar uw probleem vandaan komt. Mogelijk maakt zo’n sok uw probleem alleen maar erger. Zonde van uw geld.

Moet ik dan en bandage gaan dragen?

Het dragen van een bandage om uw achillespees weer normaal of pijnvrij te krijgen bij een tendinopathie zal u niet ver brengen op de lange termijn. Na en operatie van uw achillespees adviseren wij u wel om een bandage te dragen.

Moet ik mijn pees masseren?

Wij raden het af om iedere pees te masseren. Het masseren van een pees heeft geen zin er ook dit werkt averechts. Op onze pagina over peesontstekingen kan u nog veel meer tips lezen, over wat u wel en juist niet moet doen.

Hoe vaak komt het voor?

Van de 1000 patiënten die een huisarts raadplegen hebben er 2 tot 3 een achillespeesblessure. Ongeveer 8% van de amateur hardlopers heeft last van deze blessure en bij professionele hardlopers is het risico dat ze eens in hun hardloopcarrière te maken krijgen met een achillespeesblessure hoger dan 50%.

Deze blessure komt niet zo vaak voor bij voetballers, maar het is wel één van de blessures die voor de meest langdurige uitval zorgt.

Mannen en vrouwen tussen de 30 en 60 jaar lopen het grootste risico op. Sowieso is deze groep het vaakst getroffen door een peesblessure.

Vijf stadia

1: Pijn, stijfheid en vermoeidheid na het sporten. Deze klachten verdwijnen na enkele uren. In dit stadium van de blessure is er slechts sprake van drukpijn, een stijf en/of licht zeurend pijngevoel na een zware training, gepaard met stijfheid de ochtend daarna.

Bij aanzetten, sprinten, heuvel op lopen en trainen op een harde ondergrond zijn de klachten het eerst voelbaar. Met 3 weken wat rustiger aandoen kan een hoop leed voorkomen worden.

2: Bij het begin van het sporten treedt pijn op die na een poosje verdwijnt en op het einde terugkomt. Na afloop is de achillespees pijnlijk en stijf. Dit is ook nog de volgende ochtend merkbaar. Ook hier zal wat gas terug genomen moeten worden maar wel in combinatie met de juiste krachttraining.

3: Pijn tijdens en na het sporten, zowel overdag als “s nachts. De klachten belemmeren ook de dagelijkse bezigheden. De pijn verdwijnt pas na een steeds langere periode van rust. Aanpassing van het sportschema met krachttraining.

4: Hetzelfde als stadium 3, maar nu wordt het sporten belemmerd door de pijn. Het is niet langer mogelijk om voluit te gaan. De loopafstand moet worden ingekort en het tempo moet omlaag. Rusten met de normale sportactiviteit en een intensief krachttrainingsprogramma is aanbevolen.

5: Veel pijn, ook als de pees niet wordt belast. Een lange rustperiode in combinatie met een zeer intensief krachttrainingsprotocol zal nog uitkomst kunnen bieden. Genezing zal maanden of nog veel langer duren. Voor sommigen is het sporten op oud niveau helaas afgelopen.

Wat is een acute achillespeesblessure?

Een achillespeesblessure kan ook acuut optreden, met name bij explosieve inspanning. Dan is, naast pijn, vaak een knisperend gevoel waarneembaar. Als er sprake is van een (gedeeltelijke) scheur of ruptuur van de pees, dan is vaak een ‘deuk’ zichtbaar.

Wat u voelt, is een acute pijnscheut en vaak is ook een harde knal hoorbaar. De symptomen lijken op een zweepslag, maar dan in de achillespees.

Afhankelijk van de grootte van de scheur is lopen niet mogelijk, vooral niet op de tenen. De eerste dagen na een ruptuur is er sprake van een forse zwelling en bloeduitstorting.

Bij twijfel kan een echografie uitkomst bieden om de juiste diagnose te stellen. Vreemd genoeg wordt in één op de vier gevallen niet de juiste diagnose gesteld.

Wat is de oorzaak?

Achillespeesblessures komen vaak voor bij lopers met een hol- en/of knikvoet. Een knikvoet heeft de neiging om in de steunfase overmatig naar binnen te kantelen. Daardoor vinden er zijwaartse trekkrachten plaats, waar de pees niet goed tegen kan.

Een holvoet geeft een relatieve verkorting van de pees en kuitspier, omdat het hielbeen in de lengterichting aan de achterkant naar beneden gekanteld is. Ook sporters met zwakke enkels lopen een verhoogd risico.

Andere oorzaken kunnen zijn:

  • overbelasting door te veel sporten of een te zware trainingsopbouw wat betreft duur, intensiteit en/of frequentie, waardoor beschadigingen in het peesweefsel ontstaan. Dit gebeurt veel na ziekte of blessures, zoals een enkelverzwikking.
  • eenzijdige trainingsvormen: met name heuvel- en sprongkrachttraining zijn berucht;
  • onregelmatig sporten;
  • onvoldoende warming-up;
  • onvoldoende aandacht voor cooling-down;
  • verkeerde sportschoenen: schoenen met te weinig of juist te veel schokdemping. Schoenen met onvoldoende stabiliteit wat betreft zool en hielkap werken provocerend. Versleten schoenen dienen vervangen te worden;
  • te hoog lichaamsgewicht: dit zorgt voor een toename van de schokbelasting;
  • onvoldoende kracht en coördinatie in de kuitspieren;
  • een te harde ondergrond, bijvoorbeeld asfalt of beton; ook bij verandering van ondergrond (denk aan de overgang van baan- naar wegtraining en andersom);
  • beschadiging van de achillespees door injecties met corticosteroïden;
  • bij jeugdige sporters gaan groeistuipen vaak gepaard met aanhechtingsproblemen.

Behandeling ruptuur

Is er sprake van een ruptuur, dan is een operatie meestal onvermijdelijk. Na zes tot acht weken mag het gips worden verwijderd en moet er flink worden geoefend.

Wij zullen ons vooral richten op het beweeglijk houden van het enkelgewricht, het voorkomen van verkorting van de kuitspier en het vergroten van de spierkracht van de kuitspier.

Na ongeveer drie maanden mag heel voorzichtig begonnen worden met wat loop en krachttraining. In sommige gevallen wordt niet geopereerd. Het gekwetste onderbeen gaat wel voor zes tot acht weken in het gips.

Het risico is dan aanwezig dat de pees opnieuw scheurt. Een voorzichtige opbouw van de training onder begeleiding van ons is raadzaam.

Achillespees ontsteking

Preventie

  • Preventie begint bij een goede warming-up: Loop 5 à 10 minuten rustig in.
  • Zorg voor een goede trainingsopbouw. Voer de intensiteit en de omvang van de trainingen geleidelijk op, met name na ziekte of blessure!
  • Wanneer de kuitspieren goed ontwikkeld zijn, neemt de kans op klachten van de achillespees af. Doe daarom spierversterkende oefeningen voor de kuitspieren/achillespees.
  • De meeste spikes geven geen enkele schokdemping of ondersteuning. Train dus zoveel mogelijk op gewone loopschoenen.
  • Train zoveel mogelijk op een zachte, maar effen ondergrond (bos, gras).
  • Beëindig de training altijd met een cooling-down. Deze bestaat uit enkele minuten rustig uitlopen.
  • Let op uw lichaamsgewicht. Sporters met overgewicht lopen een grotere kans op achillespeesklachten.
  • Na een enkelblessure treden vaker achillespeesklachten op.

F.A.Q.

Moet ik mijn pees rekken?

Nee, wij raden u af om rekoefeningen te doen.

Wat is een chronische tendinopathie?

Men spreek van een chronische tendinopathie wanneer dit al langer aanwezig is.

Helpen excentrische oefeningen?

Ja, die kunnen zinvol zijn tenzij ze op de juiste manier worden uitgevoerd.

Ik heb een bult op mijn pees is deze ontstoken?

Een bult of verdikking hoeft niet perse een tendinopathie te betekenen.

Helpt tapen?

Tapen zal u niet van de tendinopathie afhelpen. Mogelijk verlicht het wel de pijn.