Alpha fysiotherapie Culemborg

Alpha fysiotherapie in Culemborg

Alpha fysiotherapie zit met twee praktijken voor fysiotherapie in Culemborg. Een op de De Kaapstraat en een in de wijk Terweijde op de Martin Luther King.

Triggerpoint therapie Culemborg

Triggerpoints zijn zeer gevoelige plekken in een spier of pees. Deze triggerpoints zijn bij aanraken erg gevoelig. Maar kunnen ook uitstralende pijn geven naar andere delen in het lijf. Gelukkig kan men door deze punten op te sporen en te behandelen van, soms erge pijn, afkomen.

Er zijn verschillende technieken die hierbij gebruikt kunnen worden. Een van de technieken waar wij Alpha fysiotherapie veel gebruikt van maakt is Dry needling. Dry needling is een techniek waarbij met zeer dunnen naaldjes de spier aangeprikt wordt.

Hand- en polsklachten

Heeft u last van uw handen en/of polsen? Een hand-fysiotherapeut kan u helpen om van deze pijn af te komen. Met hand- en/of polsklachten kan u veel problemen tegen komen. Enkele voorbeelden zijn; grijpen, knijpen, dingen vasthouden en dragen. Maar ook het wringen van doekjes, schrijven van een briefje of uw knoopjes vast- of losmaken kunnen heel vervelend zijn. Gelukkig zijn deze functies, met fysiotherapie goed te trainen.

Behandeling van uw hand in Culemborg?

Fysio bij hand- en polsklachten bestaat uit een intakegesprek om een beeld te vormen van de klachten in relatie tot het beoogde functioneren. Na dit gesprek zal de fysiotherapeut de hand en pols onderzoeken.

Dit onderzoek bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een actief bewegingsonderzoek, een passief bewegingsonderzoek en afhankelijk van wat de fysiotherapeut in deze onderzoeken vindt zal hij/zij bepalen welke testen of onderzoeken erop zullen volgen. Na het complete onderzoek stelt de fysiotherapeut de diagnose en wordt het behandelplan met u besproken.

De behandeling kan zich op verschillende punten richten: beweeglijkheid, stabiliteit, coördinatie, kracht, pijn, functie. Vaak zal de behandeling bestaan uit combinaties van deze punten. U zult ook huiswerkoefeningen meekrijgen, onze hand fysiotherapeut is Pamela van Nieuwaal.

Oefentherapie Culemborg

Oefentherapie is een belangrijk onderdeel van de behandeling. Het kan zijn dat de fysiotherapeut u vraagt ook thuis oefeningen te doen. Dit is belangrijk, omdat u zich dat bewust wordt van de juiste manier van bewegen. Daarnaast krijgt u hierdoor weer vertrouwen in uw eigen lichaam.

Shockwave in Culemborg?

Heeft u last van chronische pijn zoals een hielspoor, verkalking in de schouder, een tennisarm of golfelleboog? Mogelijk heeft u dan ook al van alles geprobeerd om van de pijn af te komen. In dit geval is shockwave therapie een mogelijke oplossing voor u.

Wat is shockwave therapie?

Tijdens een shockwave behandeling, wordt er gebruik gemaakt van geluidsgolven. Uw fysiotherapeut bedient een apparaat waar deze geluidsgolven uit komen. Deze golven verplaatsen zich onder een bepaalde druk door uw huid naar de plek waar de blessure of pijn zit. Vervolgens verbeteren de golven de bloedsomloop en stofwisseling in het blessuregebied, waardoor uw pijn minder zal worden en u beter kan bewegen.

Chronische blessures

Shockwave therapie is een goede behandeling bij chronische en/of hardnekkige blessures. Met shockwave kan de fysiotherapeut de klacht op weefselniveau behandelen, waardoor de pijn afneemt. Ook bij een peesontsteking

Alpha fysiotherapie werkt al een aantal jaar met deze therapie en de resultaten die we ermee boeken zijn prachtig. Veel patiënten die we behandelen met deze therapie merken na een paar behandelingen al een enorme verbetering. Meestal zijn er een behandeling of 4 to 6 nodig. Als de therapie dan niet aanslaat gaat deze dat ook waarschijnlijk niet meer doen.

Echografie en shockwave

Bij Alpha fysiotherapie maken we graag gebruik van echografie icm de shockwave. Met de echografie kunnen we veel nauwkeuriger behandelen.

Welke klachten behandelt de fysiotherapeut?

Fysiotherapeuten van Alpha fysiotherapie in Culemborg behandelen alle klachten die met bewegen te maken hebben. Zoals:

Wat doet de fysiotherapeut?

Onze fysiotherapeuten in Culemborg, geven advies en oefeningen, en indien nodig passen ze manuele technieken toe. Adviezen kunnen gaan over houding en over actief blijven ondanks beper­kingen. Oefeningen kunnen bedoeld zijn om de spieren soepeler te maken. Voor sommige oefeningen zijn apparaten nodig, andere oefeningen kun je zonder apparaten thuis doen. Masseren doen fysiotherapeuten steeds minder. Ook wij kiezen steeds meer voor een actieve aanpak.

Kan de fysiotherapeut klachten voorkomen?

Ja, onze fysiotherapeuten in Culemborg richten zich steeds meer op het voorkomen van klachten. Ze geven meer adviezen over actief blijven, en sommige fysiotherapeuten geven trainingen over hoe vallen zo veel mogelijk te voorkomen is.

Fysiotherapie is een wettelijk beschermde beroepstitel. Dat betekent dat iemand zich pas fysiotherapeut mag noemen als hij een erkende opleiding heeft afgerond. Fysiotherapeuten zijn ook wettelijk verplicht zich te registreren in het BIG-register, een Nederlandse databank van erkende zorgverleners.

Hoe wordt fysiotherapie vergoed?

Fysiotherapie wordt beperkt vergoed vanuit de basisverzekering. Bij sommige chronische aandoeningen worden de kosten vanaf de 21ste behandeling wel vergoed vanuit de basisverzekering. Hoe fysiotherapie precies wordt vergoed, hangt af van uw polis.

Fysiotherapie en weetjes

Rekken is goed voor je spieren

Dit is mogelijk, maar het kost veel kracht en tijd, en het is onwaarschijnlijk dat zelfs een goede lange yogasessie voldoende is om daadwerkelijke weefselveranderingen te stimuleren Er is veel onderzoek naar gedaan en er komt nu zelfs naar voren dat het schadelijk kan zijn. Rekken heeft dus niet zo veel goede eigenschappen.

Met squatten mogen uw knieën niet voorbij uw tenen

Dit is onzin en mag wel, in het dagelijks leven gebeurt dit ook steeds en kan natuurlijk nooit schadelijk zijn. Een goede techniek is daarentegen wel belangrijk.

Ik heb een verwijzing nodig om een ​​fysiotherapeut te zien

Een verwijsbriefje is al heel lang niet meer nodig voor de fysiotherapeut u kunt zonder eerst bij de huisarts langs te gaan direct een afspraak maken bij de fysio

Bij artrose kan ik beter niet bewegen

Artrose kan op alle leeftijden voorkomen. Bij artrose wordt het kraakbeen ruw en verdwijnt deze soms helemaal. Bewegen is juist heel belangrijk bij artrose, het zorgt ervoor dat de gewrichten juist soepel blijfen.

Krachttraining maakt mijn spieren korter

Dit is nietwaar krachttraining maakt spieren niet korter. Wanneer iemand zijn krachtoefeningen met de volledige range of motion uitvoert, kun hij zelfs leniger worden.

Fysiotherapie is pijnlijk

fysiotherapeuten werken binnen juist uw pijngrens, soms gaan ze hier overheen maar meestal is fysiotherapie niet pijnlijk.

Eens een hernia altijd last van mijn rug

Bij 80% van de patiënten ruimt het lichaam een hernia zelf op en zal de pijn vanzelf minder worden. Ook fysiotherapie kan bevorderlijk zijn. Het is goed mogelijk dat u daarna nooit meer last hebt van rugklachten.

Bekkenscheefstand zorgt voor rugklachten

Bekkenscheefstand is een bijzondere uitspraak en kan waarschijnlijk al helemaal niet voorkomen. Hier rugklachten van krijgen is dus lastig. Vroeger was dit een veel gehoorde uitspraak, helaas ook van fysiotherapeuten. Onderzoek toont aan dat een scheefstand niet kan tenzij u uw bekken breekt.

Bij een manipulatie wordt de rug rechtgezet

Een manipulatie heeft voornamelijk effect op de neurologische aansturing van spieren en gewrichten. Na een manipulatie ervaar je minder pijn, meer beweeglijkheid en meer ontspanning. Manipulatie is een techniek om de spieren van een gespannen rug te laten ontspannen en zo pijn te verlichten. Er is dus geen sprake van het rechtzetten van de rugwervels, zoals sommigen denken.

Beenlengteverschil zorgt voor rugklachten

Een klein verschil is normaal en kan het lichaam prima opvangen. Verschillen tot één centimeter zijn niets om je zorgen over te maken. Is het beenlengteverschil groter dan één centimeter? Dan kan dit soms problemen veroorzaken.

Fysiotherapie is massage

Veel mensen weten inmiddels dat dit niet helemaal het geval is. Een ontspannende behandeling, zoals in een massagesalon, is gericht op wellness en heeft niet zo veel met fysiotherapie te maken. Soms kan een goede massage u wel verder helpen in combinatie met oefentherapie.

Wij helpen u ook graag in een andere vestiging van Alpha fysiotherapie:

Wat is het telefoonnummer van de fysio in Culemborg?

Waar zit er een fysio in Culemborg?

U kunt ons vinden op De Kaapstraat 1 en de Martin Luther King 231, in Terweijde

Is er ook psychosomatische fysiotherapie in Culemborg?

Ja, u kunt hiervoor contact opnemen met: 0345 – 76 90 61

Waar kan ik aan fysio fitness doen in Culemborg?

Voor fysio fitness moet u bij Alpha fysiotherapie zijn

Waar moet ik zijn voor handfysiotherapie in Culemborg?

Pamela van Nieuwaal is een gespecialiseerde handfysiotherapeut in Culemborg

Waar vind ik het rugcentrum?

Het rugcentrum is gevestigd op de Martin Luther King 213

• Wetenschappelijk bewezen effectief
  • Deskundig
  • Innovatief