Fysiotherapie_dodewaard

Mike Teunissen

Fysiotherapeut

Alpha fysiotherapie Dodewaard verhuist naar de Hien

Alpha Fysiotherapie Dodewaard is verhuisd. Vanaf 18-12-2023 verwelkomen wij u op ons nieuwe adres: Emmalaan 4 in Dodewaard, gevestigd in het pand van de christelijke basisschool de Hien. Het huurcontract van ons huidige pand is helaas niet verlengd, wat leidt tot deze onvermijdelijk verandering.

Toegang tot onze praktijk bevindt zich via de hoofdingang op het schoolplein. Indien u een afspraak gepland heeft dan kunt u plaatsnemen in de gezamenlijke hal, waar de fysiotherapeut u zal ophalen. Deze locatie fungeert als een tijdelijke overbrugging totdat ons definitieve onderkomen in het Multi Functioneel Centrum bij de Eng gereed is. Hoewel de plannen hiervoor zijn afgerond, moet het gebouw nog worden gerealiseerd. Wij hebben voor deze tussenoplossing gekozen om u van dienst te kunnen zijn terwijl het nieuwe pand wordt voltooid.

Welke therapie geven jullie?

Daarnaast kunnen wij u helpen met alle andere klachten aan spieren, pezen- en/of gewrichten. Investeer vandaag nog in een pijnvrij lijf en ontdek wat wij ook voor u kunnen doen.

Kinderfysiotherapie

Onze kinderfysio behandelt kinderen tot en met 17 jaar met een achterstand in hun motoriek of met problemen in vaardigheden, daarna kunt u ook met uw kind naar een normale fysio gaan.

Meestal gaat het om kinderen die moeite hebben om lichamelijk mee te komen, of op sociaal-emotioneel vlak. Sommige kinderen die lichamelijk een beetje onhandig kunnen zijn, worden vaak bij sport en het spelen van spelletjes uitgesloten. Onze kinderfysio probeert om u kind weer wat handiger te maken.

Onze kinderfysiotherapeut werkt samen met de ouders en leerkrachten van het kind, maar natuurlijk ook met het kind zelf.

Hierdoor kunnen ze vaak snel weer beter functioneren. Met als resultaat dat ze op school weer beter kunnen meespelen, en hebben zij meer succes bij het sporten.

kinderfysio

Bewegingstherapie

De behandeling bestaat meestal bewegingstherapie. Hierbij leren kinderen hun motorische vaardigheden te verbeteren en beter te ontwikkelen. Dit gebeurt zoveel als mogelijk op een manier die het beste bij hun aansluit.

De kinderfysiotherapeut blijft in overleg met de ouders en eventuele andere zorgverleners. De kinderfysiotherapeut heeft daarnaast vaak contact met;

• de huisarts;
  • de kinderarts;
  • de logopedist;
  • de kinderpsycholoog;
  • of pedagoog

Dry needling

Dit kan een zeer effectieve techniek zijn voor de behandeling van spierpijn en myofasciale problemen. Het wordt vaak verward met acupunctuur, omdat het gaat om het inbrengen van fijne, steriele acupunctuurnaalden in “triggerpoints” van spieren. Maar acupunctuur en dryneedling zijn eigenlijk niet te vergelijken.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een hyper irriteerbaar punt binnen een spier. Ook wel een knoopje genoemd. Dit knoopje kan pijn geven op de plaats waar het zit of uitstralende pijn overbrengen naar andere delen in het lichaam.

Zo kan een spier achter op het schouderblad, irritante pijn geven in de vingers. Of een bilspier kan dezelfde pijn geven als een hernia.

Dry needling begint met een lichamelijk onderzoek. Als de spier normaal is, zal het inbrengen van de naald pijnloos zijn. Als de spier gevoelig is, wordt een doffe pijn of kramp gevoeld.

Dit ongemak wordt veroorzaakt doordat de spier als het ware de naald grijpt. Hierna zal er snel een gevoel van opluchting en ontspanning worden gevoeld.

Myofasciale Dry Needling is misschien wel de snelste manier om pijn te verminderen en uw spierfunctie te herstellen.

Het aantal behandelingen dat u nodig heeft, is afhankelijk van de conditie van uw spieren en de mate van irritatie veroorzaakt door de triggerpoints.

Als de pijn er pas kort is, heeft u mogelijk maar een of twee behandelingen nodig, maar voor pijn die er al heel lang is, zijn mogelijk wat meer behandelingen nodig.

Revalidatie

Revalidatie kunt u op verschillende manieren nodig hebben. De meest voor de hand liggende reden is een traject na een operatie. Zo is het noodzakelijk om te revalideren na het krijgen van een nieuwe knie.  Het is goed om te weten dat een revalidatie traject een lang proces kan zijn.

Dit terwijl een operatie binnen enkele uren uitgevoerd kan worden, kan een revalidatie vele maanden duren, tot soms wel een jaar of meer. Het verschil tussen de duur van de operatie en de tijd die nodig is voor revalidatie is enorm.

Wanneer u bijvoorbeeld een operatie aan de knie, enkel of schouder ondergaat, met welke methode dan ook, is het erg belangrijk dat u zich maximaal inzet in het gehele proces.

De kunst van revalidatie is dan ook het doen van de juiste oefeningen op het juiste moment, met de juiste balans tussen niet genoeg en teveel bewegen.

In de begin fase van een revalidatie is dus geen volledige rust of sport aan te raden. Iets in het midden is wel mogelijk.

Dat evenwicht verandert tijdens de weken en maanden na uw operatie. In de praktijk betekent dit dat de intensiteit van de training geleidelijk toeneemt.

Een operatie hoeft niet altijd de aanleiding te zijn voor revalidatie. Zo kan het krijgen van een ziekte zoals bijvoorbeeld parkinson of het krijgen van een infarct ook aanleiding zijn tot revalidatie. Wij helpen u graag.

Medische training en medische fitness

Wat is het verschil tussen een gewone sportschool of fitnesscentrum en een medisch fitnesscentrum? Waarom is een medisch fitnesscentrum voor sommige mensen beter geschikt? Hier zijn enkele dingen die u moet weten over medische fitnesscentra.

Medische fitnesscentra gebruiken de wetenschap en hun medische ervaring bij het werken met mensen en hun gezondheidsproblemen. U wordt begeleid door de fysiotherapie, waarmee u kunt werken aan uw fitnessdoelen.

Deze fysio’s kunnen ervoor zorgen dat u uw doelen op een veilige en effectieve manier kunt bereiken. Onze fysiotherapeuten kunnen u helpen een actieve en gezonde levensstijl te bereiken.

Het grootste verschil tussen een medisch fitnesscentrum en een ander type sportschool of fitnessfaciliteit is dat het medische fitnesscentrum zich richt op algehele gezondheid in plaats van alleen op fitness.

Het is mogelijk om fysiek fit te zijn of naar fysieke fitheid toe te werken en toch een slechte gezondheid te ervaren. Het doel van een medisch fitnesscentrum is om u te helpen af ​​te vallen of spieren op te bouwen, en ook om u te helpen om uw gezondheid te beheersen.

Voor wie is medische training?

Hoewel iedereen kan profiteren van een evidence-based benadering van fitness, zijn medische fitnesscentra vooral gunstig voor mensen met reeds bestaande gezondheidsproblemen, zoals diabetes of gewrichtsaandoeningen waarvoor iemand moet revalideren.

Degenen die herstellen van een hartaanval, beroerte, kanker en andere medische aandoeningen ondergaan vaak een periode van fysiotherapie in het ziekenhuis, maar worden vaak naar huis gestuurd zonder een bepaald plan of een langetermijnstrategie.

Een medisch fitnesscentrum is ook ideaal voor mensen die nog nooit eerder serieus aan een fit lijf hebben gewerkt.

Onervaren mensen lopen het risico te veel of te snel te doen of het slachtoffer te worden van onveilige oefeningen of trends.

Toezicht, begeleiding en de juiste fitnesstraining kan u helpen om hun eerste stappen naar een actieve levensstijl te zetten. Alpha fysiotherapie helpt u graag.

Wat is het zorgplan rugpijn?

Het plan waar wij mee werken is het Zorgplan Rugpijn. Dit bestaat uit een combinatie van behandelingen, zoals trainingen in groeps verband of individueel en eventuele online begeleiding op lichamelijk maar ook mentaal vlak.

De mate van uw rugpijn bepaald het plan. Heeft u al langer last dan krijgt u plan wat meestal langer duurt dit houden we contact in de gaten.

Tegen het einde van uw traject kunt u weer bewegen zonder pijn. Daarnaast zorgt het er voor dat de kans op het terugkomen van uw klachten steeds kleiner zal worden. Dat wilt u toch ook!

De beste rugzorg voor u!

Een traject voor uw rug dat individueel is gemaakt op basis van de beste inschatting van het probleem van uw eigen rugpijn, zet wel zoden aan de dijk.

Met dit Zorgplan gieten we de nieuwste inzichten en onderzoeken tot de beste therapie tegen uw rugpijn. Daar gaan we voor.

Pijn in uw rug? kies dan ons zorgplan tegen Rugpijn.

• Direct beginnen
  • Persoonlijk voor u
  • Altijd controle op voortgang en pijn vermindering
  • Langer pijnvrij
  • Kwaliteit o.b.v. de laatste onderzoeken

Zijn jullie aangesloten bij fysiotopics?

Ja, Alpha fysiotherapie is aangesloten bij de praktijken die behoren bij FysioTopics. Wilt u alles weten over het Zorgplan Rugpijn? Informeer bij ons naar de mogelijkheden en voordelen die het voor u heeft.

Korte samenvatting

Heeft Alpha met iedereen contracten?

Ja, wij hebben met iedereen contracten

Wat is het telefoonnummer van de fysio?

Wat is het emailadres van de fysio?

info@alphafysiotherapie.nl

Kan ik ook bij jullie komen als ik niet uit Dodewaard kom?

Ja hoor, ook als u in Opheusden, Zetten of Kesteren woont bent u bij ons van harte welkom!

Heb ik een verwijsbriefje nodig?

Nee, u heeft al jaren geen verwijsbriefje meer nodig?