Hamstring klachten? - Vind hier uit wat je er aan kunt doen.
Alpha Fysiotherapie Alpha Fysiotherapie
Afspraak maken

Hamstring

Hamstring

Wat zijn hamstrings eigenlijk?

De hamstrings zijn een groep van drie spieren die langs de achterkant van het bovenbeen lopen van het bekken tot net onder de knie. Deze spieren maken het mogelijk dat het been naar achter gaat en dat de knie kan buigen.

hamstrings

Wie krijgt er vaak een blessure?

Hamstring blessures komen natuurlijk vaak bij sporters voor, maar ontstaan ook bij huisvrouwen/mannen. Bijvoorbeeld bij dagelijkse dingen, zoals bukken kunnen er problemen optreden.

Denk hierbij aan het tillen van een kind of zware boodschappen. Of bij traplopen en wandelen met een hond die veel trekt. Al deze dingen zijn bewegingen waarbij de hamstrings nodig zijn en waarbij ze geblesseerd kunnen raken.

Wanneer loop ik veel risico?

De kans op een blessure is groter bij mensen die aan voetbal, basketbal, voetbal, hockey tennis of een vergelijkbare sport doen en waarbij je moet sprinten met plotselinge stops en snelle starts. Daarnaast komt het vaker voor bij hardlopers en dansers.

Hoe herken ik het?

Zo’n blessure veroorzaakt meestal een plotselinge, scherpe pijn in de achterkant van het been. Soms horen of voelen mensen ook iets knappen. Bij een knappend gevoel is er mogelijk ook iets gescheurd, zeker als er ook verkleuring aan de achterzijde van been ontstaat.

Structuren die kunnen scheuren zijn de spier zelf, of alleen het vlies dat om een spier zit. Wij kunnen dan met een echo kijken hoe groot en/of erg de schade is.

Zwelling en gevoeligheid ontwikkelen zich dan meestal gelijk of binnen een paar uur. Soms krijgen mensen ook blauwe plekken of verkleuring langs de achterkant van het been, evenals spierzwakte of een onvermogen om het geblesseerde been te belasten.

Wanneer moet ik naar een dokter?

Lichte verrekkingen kunnen thuis of door de fysio worden behandeld. Maar u moet een arts raadplegen als u geen enkel gewicht op uw gewonde been kunt dragen.

Of als u niet meer dan vier stappen kunt lopen zonder aanzienlijke pijn. Ook als er een verkleuring optreedt is het verstandig om snel naar de arts of fysio te gaan. Onze fysiotherapeuten weten wat ze moeten doen bij deze klachten en kunnen goede adviezen geven.

Wanneer zijn ze overbelast?

Wanneer een van deze spieren tijdens fysieke activiteit buiten zijn limiet rekt, of wanneer er teveel krachten op komen te staan kan dit leiden tot letsel van de spiervezels.

Een overbelasting van uw spieren kan ook gewoon spierpijn geven. Dit is normaal en is geen probleem, wel kan het even lastig zijn. Bij een goede training van spieren vindt altijd overbelasting plaats, wanneer ze herstellen worden ze sterker. Het moet alleen niet zo zijn dat weefsel gaat scheuren. Als de spierpijn niet weggaat kan je spreken over overbelasting. Rust is dan het beste medicijn.

Wanneer de pijn er al wat langer is en niet meer wilt wegtrekken dan heeft u mogelijk last van een tendinopathie. Hierbij is uw pees aangedaan vaak zit de pijn dan net onder de bil.

Wat zijn risico’s voor overbelasting?

Risicofactoren voor hamstringblessures zijn onder meer:

  • Sport. Sporten waarvoor sprinten of hardlopen vereist is, of andere activiteiten zoals dansen waarbij extreem strekking nodig is, maken sneller een hamstringblessure
  • Eerdere blessure. Nadat u een hamstringblessure heeft gehad, is de kans groter dat u nog een andere krijgt, vooral als u niet voldoende tijd in uw revalidatie steekt.
  • Slechte flexibiliteit. Als u een slechte flexibiliteit heeft, in combinatie met een tekort aan kracht in de eind standen.
  • Onbalans in de spieren. Hoewel niet iedereen het hier over eens is kan een slechte balans tussen de spieren aan de voorzijde van uw been en de achterzijde het risico op blessures vergroten.

Oefenen van hamstrings na een blessure

Het valt aan te bevelen om eerst naar de huisarts te gaan of een fysiotherapeut te bezoeken die verstand heeft van hamstringblessures.

Door eerst een goede diagnose te laten stellen, wordt de tijd verkort die nodig is om te herstellen. Een veel gebruikt protocol om de hamstrings te trainen na een blessure is het L-protocol. Na dit protocol moeten de spieren ook nog op kracht worden getraind. Hiervoor is goede begeleiding belangrijk, deze begeleiding kan bijvoorbeeld bij ons in Utrecht gevolgd worden.