Hamstring wat is dat en wat kan ik zelf doen ik bij een blessure?
Alpha Fysiotherapie Alpha Fysiotherapie
Afspraak maken

Hamstring

Hamstring

Wat zijn hamstrings eigenlijk?

De hamstrings zijn een groep van drie spieren die langs de achterkant van je dijbeen lopen van je heup tot net onder je knie. Deze spieren maken het mogelijk uw been recht achter uw lichaam te strekken en uw knie te buigen.

Wie krijgt er vaak een blessure?

Dit is niet iets wat we alleen bij sporters zien. Hoewel het wel vaak bij sport ontstaat, tijdens een training of bij een wedstrijd. Maar ook bij dagelijkse dingen treden er problemen op.

Denk hierbij aan het tillen van uw kind of boodschappen. Of bij traplopen en wandelen met de hond. Al deze dingen zijn bewegingen waarbij de hamstrings nodig zijn en waarbij ze geblesseerd kunnen raken.

Wanneer loop ik risico?

De kans op een blessure is groter als je voetbal, basketbal, voetbal, tennis of een vergelijkbare sport speelt waarbij je moet sprinten met plotselinge stops en snelle starts. Daarnaast komt het vaker voor bij hardlopers en dansers.

Hoe herken ik het?

Zo’n blessure veroorzaakt meestal een plotselinge, scherpe pijn in de achterkant van uw been. U kunt ook iets horen of voelen knappen. Bij een knappend gevoel is er mogelijk ook iets gescheurd. Zoals de spier zelf of alleen het vlies dat om de spier zit. Wij kunnen met een echo kijken hoe groot de schade is.

Zwelling en gevoeligheid ontwikkelen zich meestal binnen een paar uur. U kunt ook blauwe plekken of verkleuring langs de achterkant van uw been ervaren, evenals spierzwakte of een onvermogen om uw geblesseerde been te belasten.

Bij een blauwe verkleuring is er een bloeding opgetreden. De kans dat u dan wat heeft gescheurd is erg groot.

Wanneer de pijn er al wat langer is en niet meer wilt wegtrekken dan heeft u mogelijk last van een tendinopathie. Hierbij is uw pees aangedaan vaak zit de pijn dan net onder de bil.

Wanneer moet ik naar een dokter?

Lichte verrekkingen kunnen thuis of door de fysio worden behandeld. Maar u moet een arts raadplegen als u geen enkel gewicht op uw gewonde been kunt dragen.

Of als u niet meer dan vier stappen kunt lopen zonder aanzienlijke pijn. Ook als er een verkleuring optreedt is het verstandig om snel naar de arts of fysio te gaan

Wanneer zijn ze overbelast?

De hamstrings zijn een groep van drie spieren die langs de achterkant van je dijbeen lopen van je heup tot net onder je knie. Deze spieren maken het mogelijk uw been recht achter uw lichaam te strekken en uw knie te buigen. 

Wanneer een van deze spieren tijdens fysieke activiteit buiten zijn limiet rekt, of wanneer er teveel krachten op komen te staan kan dit leiden tot letsel van de spiervezels.

Een overbelasting van uw spieren kan ook gewoon spierpijn geven. Dit is natuurlijk normaal en is geen probleem. Bij een goede training van spieren vindt altijd overbelasting plaats. Het moet alleen niet zo zijn dat weefsel gaat scheuren.

Wat zijn risico’s voor overbelasting?

Risicofactoren voor hamstringblessures zijn onder meer:

  • Sport. Sporten waarvoor sprinten of hardlopen vereist is, of andere activiteiten zoals dansen waarbij extreem strekking nodig is, maken sneller een hamstringblessure
  • Eerdere blessure. Nadat u een hamstringblessure heeft gehad, is de kans groter dat u nog een andere krijgt, vooral als u niet voldoende tijd in uw revalidatie steekt.
  • Slechte flexibiliteit. Als u een slechte flexibiliteit heeft, in combinatie met een tekort aan kracht in de eind standen.
  • Onbalans in de spieren. Hoewel niet iedereen het hier over eens is kan een slechte balans tussen de spieren aan de voorzijde van uw been en de achterzijde het risico op blessures vergroten.

Oefenen van hamstrings na een blessure

Het valt aan te bevelen om eerst naar de huisarts te gaan of een fysiotherapeut te bezoeken die verstand heeft van hamstringblessures.

Door eerst een goede diagnose te laten stellen verkleint u de tijd die nodig is om te herstellen. een veel gebruikt protocol om uw hamstrings te trainen na een blessure is het L-protocol.