Hamstring tendinopathie

Wat is een hamstring?

Hamstrings zijn de grote spieren aan de achterkant van het bovenbeen. Ze worden ook wel achterdijbeenspieren genoemd.  De hamstring spieren zorgen voor het buigen van de knie en het strekken van de heup. Deze spiergroep is voornamelijk actief tijdens rennen, springen en bukken.

man grijpt bij het hardlopen naar de hamstring
hamstring tendinopathie

Wat is een hamstring tendinopathie?

Een hamstring tendinopathie is een overbelastingsletsel van de hamstringpees. Er kan een ontsteking, irritatie of beschadiging in de pees van de hamstring ontstaan, net onder de bil, door overbelasting of eerder verkeerde belasting. Die peesontsteking noemt men een tendinopathie of tendinose. Meestal is deze pijn met een vinger aan te wijzen en met name voelbaar tijdens het zitten. Het is ook mogelijk om en tendinopathie te krijgen van de hamstring in de knieholte, maar dit komt minder vaak voor.

Wanneer de hamstrings samentrekken, komt de hamstringpees onder spanning te staan. Wanneer deze pees vaak onder spanning staat, door veel herhalingen of door een grote kracht, kan er schade aan de pees ontstaan. Men noemt deze fase een tendinose

Welke fysiotherapeutische behandeling wordt er toegepast?

Fysiotherapeutische behandeling van personen met een hamstring tendinopathie is noodzakelijk voor een snel herstelproces, optimale uitkomst en om de kans op het opnieuw optreden van de aandoening te verminderen. De fysiotherapeutische behandeling kan bestaan uit:

• Training en activiteit aanpassingen!
  • Dry Needling therapie
  • Shockwave
  • Manipulaties
  • Krachttraining
  • Advies

Daarnaast is een goed looppatroon belangrijk en hiervoor kunt u bij ons ook meedoen aan hardloopclinics.

Helpt een injectie bij hamstring tendinopathie?

Indien onze fysiotherapeutische behandeling niet aanslaat, kan de fysiotherapeut in overleg, met uw huisarts contact opnemen en eventuele injecties bespreken. Echter komen uit steeds meer onderzoeken naar voren dat deze interventies op de lange termijn alleen maar meer schade aanrichten. De juiste behandeling en goed advies zijn van cruciaal belang.

Start hardlopen

Wat zijn de oorzaken van een hamstring tendinopathie?

Hamstring tendinopathie ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten die de hamstringpees te veel belasten meestal in combinatie met compressie van de pees tegen het zitbot. Dit komt typisch voor bij overmatig schoppen, rennen of springen en bukken. Zoals bij voetbal of hockey gebeurt.

Soms, kan het simpelweg ontstaan door heel veel zitten op een kant. Hierdoor komt de pees te lang op compressie. Maar ook andere factoren in uw gezondheid zoals hormonale schommelingen en ziektes als diabetes kunnen een rol spelen bij het ontstaan van een peesontsteking of tendinopathie.

Wat zijn symptomen van een HT?

Personen met een hamstring tendinopathie voelen typische pijnklachten in het onderste deel van de bil net boven de plooi naar het bovenbeen. Bij minder ernstige gevallen zal een persoon met een hamstring tendinopathie weinig pijn ervaren, maar voornamelijk last hebben van een stijfgevoel in de bilregio.

Deze klachten nemen toe tijdens de rust na sport die veel/sterke activiteit van de hamstring vereisen. Deze pijn is vaak met een vinger aan te wijzen en met name bij het zitten aanwezig. Het lastige van een peesontsteking van de hamstring is dat deze met zitten of bukken om het bot heen krult waardoor de pees vaak en langdurig op compressie komt. Dit maakt dat staan vaak de pijn verlicht.

Wanneer de aandoening langer aanwezig is, verandert vaak het beeld en ervaart de persoon voornamelijk klachten/toename van de klachten tijdens sport en activiteiten. Personen ervaren typische drukpijn ter hoogte van de hamstringpees. In sommige gevallen kan de persoon zwakte van betrokken spieren ervaren, dit wordt dan met name ervaren wanneer iemand probeert te versnellen tijdens het rennen of sprinten.

Bij hockey is een hamstring tendinopathie veel voorkomend

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Gewoonlijk is het verhaal van u in combinatie met een klinisch onderzoek van de fysiotherapeut, voldoende om tot de diagnose te komen.

Verdere onderzoek zoals een echografie kan in sommige gevallen bijdrage aan het bevestigen van de diagnose en het vaststellen van de ernst van de aandoening.

Wat is de prognose?

De meeste personen met een hamstring tendinopathie genezen goed met fysiotherapie en kunnen meestal binnen 3 to 5 maanden weer normaal zitten en sporten. Indien deze aandoening echter al een langere periode aanwezig is, kan het langere tijd in beslag nemen.

Welke factoren kunnen een tendinopathie uitlokken?

Er zijn verschillende factoren die personen gevoelig maken voor het ontwikkelen van een tendinopathie. Deze factoren worden door de fysiotherapeut vastgesteld en gecorrigeerd. Sommige van deze factoren bevatten:

• Leeftijd
  • Systeemziektes zoals diabets
  • Verkeerde of te zware training
  • Matige warming up
  • Hormonale schommelingen
  • Slechte voeding
  • Spierzwakte (voornamelijk de hamstrings en bilspieren)
  • Slechte revalidatie van een eerdere letsel

Welke oefeningen kan ik doen?

Onze fysiotherapeut zal oefeningen selecteren en deze duidelijk uitleggen. De oefeningen bestaan met name uit krachttraining.

Deadlift zwaar

Waar kan ik terecht voor een hamstring tendinopathie?

Bij de volgende vestigingen kunt u terecht:

Wat is een hamstring?

De hamstring bevindt zich aan de achterzijde van uw bovenbeen tussen de knie en bil en bestaat uit 3 spieren.

hamstrings

Is mijn hamstring overbelast?

Heeft u ineens heel veel getraind, gelopen of getild? en 1 a 2 dagen daarna last aan de achterkant van uw been, dan kan dat spierpijn zijn. Dit is een vorm van overbelasting maar dit hoeft niet schadelijk te zijn.

Wat is kramp in mijn hamstring?

Uw spieren trekken dan zonder dat u dit wilt samen. Het beste kunt u dan op de buik gaan liggen en de knie in de grond duwen.

Hoe masseer ik mijn hamstring?

Pak een deegroller of dik stuk buis ga zitten en leg uw been over de rol en ga nu met de hamstring over de buis rollen

hamstring_rollen