Hamstring tendinopathie

Wat is een hamstring tendinopathie?

Een hamstring tendinopathie is een verzamelnaam voor letsels van de hamstringpees. Er kan irritatie of beschadiging in de pees van de hamstring ontstaan. Meestal ontstaat dit door overbelasting of verkeerde belasting. Vaak bevind de pijn zich net onder de bil.

Is uw pijn ook met een vinger aan te wijzen en met name voelbaar tijdens het zitten en heeft u er al een tijdje last van? Groote kans dat ook u een tendinopathie heeft van de hamstring.

Tendinose hamstring

Wanneer de hamstrings samentrekken, komt de hamstringpees onder spanning te staan. Wanneer deze pees vaak onder spanning staat, door veel herhalingen of door een grote kracht, kan er schade aan de pees ontstaan. Deze beschadiging van de pees noemt men een tendinose. Een tendinose valt onder een tendinopathie.

Wat is eigenlijk een hamstring?

Hamstrings zijn de grote spieren aan de achterkant van het bovenbeen. Ze worden ook wel achterdijbeenspieren genoemd.  De hamstring spieren zorgen voor het buigen van de knie en het strekken van de heup. Deze spiergroep is voornamelijk actief tijdens rennen, springen en bukken.

man grijpt bij het hardlopen naar de hamstring
hamstring tendinopathie

Wat zijn de oorzaken van een hamstring tendinopathie?

Hamstring tendinopathie ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten die de hamstringpees te veel belasten. Meestal in combinatie met veel compressie van de pees tegen het zitbot. Uw pees kan hierdoor beschadigd raken.

Soms, kan het simpelweg ontstaan door heel veel zitten op een kant. Hierdoor komt de pees te lang op compressie. Maar ook andere factoren zoals hormoon schommelingen en suikerziekte kunnen een rol spelen bij het ontstaan van een tendinopathie.

Waarom duurt het zo lang?

Door de schade aan de pees kan deze dikker worden. Het dikker worden van de pees maakt dat er nog minder ruimte komt tussen de pees en het bot waaraan hij vast zit. Daarnaast krult de hamstring om het bot heen wat voor nog meer compressie en druk zal zorgen.

Dit maakt dat herstel een flinke uitdaging kan zijn. Het is dus goed om te weten wat juist wel en niet gedaan moet worden tijdens het herstellen. Verkeerde oefeningen zullen de klacht in stand houden!

Welke fysiotherapeutische behandeling wordt er toegepast?

Het is verstandig om u te laten behandelen door een fysio met ervaring bij een hamstring tendinopathie voor een sneller en beter herstel en om de kans op herhaling te voorkomen. De behandeling kan bestaan uit:

Helpt een injectie bij hamstring tendinopathie?

Uit steeds meer onderzoeken komt naar voren dat injecties op de lange termijn alleen maar meer schade aanrichten. De juiste behandeling en goed advies zijn van cruciaal belang.

Start hardlopen

Wat zijn symptomen van een hamstring tendinopathie ?

Personen met een hamstring tendinopathie voelen typische pijnklachten in het onderste deel van de bil net boven de plooi naar het bovenbeen. Bij minder ernstige gevallen zal een persoon met een hamstring tendinopathie weinig pijn ervaren. U zult voornamelijk last hebben van een stijfgevoel in de bilregio.

Deze klachten nemen toe tijdens de rust na sport die veel/sterke activiteit van de hamstring vereisen. Het lastige van deze klacht is dat de pees met zitten of bukken om het zitbot heen krult. Hierdoor komt de pees vaak en langdurig op compressie. Dit maakt dat staan vaak de pijn verlicht.

Wanneer de aandoening langer aanwezig is, verandert vaak het beeld en ervaart de persoon voornamelijk klachten/toename van de klachten tijdens sport en activiteiten. Personen ervaren typische drukpijn ter hoogte van de hamstringpees. In sommige gevallen kan de persoon zwakte van betrokken spieren ervaren. Met name wanneer iemand probeert te versnellen tijdens het rennen of sprinten.

Soms krijgen mensen een tendinopathie van de hamstring in de knieholte, maar dit komt minder vaak voor. Wij richten ons op deze pagina dus met name op de bil regio.

Bij hockey is een hamstring tendinopathie veel voorkomend

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Gewoonlijk is het verhaal van u in combinatie met een onderzoek van de fysiotherapeut, voldoende om tot de diagnose te komen.

Verdere onderzoek zoals een echografie kan in sommige gevallen bijdrage aan het bevestigen van de diagnose en het vaststellen van de ernst van de aandoening.

Wat is de prognose?

De meeste personen met een hamstring tendinopathie genezen goed met onze fysiotherapie en kunnen meestal binnen 3 to 5 maanden weer normaal zitten en sporten. Indien deze aandoening echter al een langere periode aanwezig is, kan het soms een langer duren.

Wat kan een tendinopathie veroorzaken?

Het veroorzaken van een tendinopathie kan komen door:

• Leeftijd
  • Systeemziektes zoals diabets
  • Verkeerde of te zware training
  • Matige warming up
  • Hormonale schommelingen
  • Slechte voeding
  • Spierzwakte (voornamelijk de hamstrings en bilspieren)
  • Slechte revalidatie van een eerdere letsel

Wat moet ik vooral niet doen bij een tendinopathie?

Op onze pagina over peesontstekingen kunt u meer informatie vinden over de dingen die u het beste kunt doen.

Deadlift zwaar

Waar kan ik terecht voor een hamstring tendinopathie?

Bij de volgende vestigingen kunt u terecht:

Wat is een hamstring?

De hamstring bevindt zich aan de achterzijde van uw bovenbeen tussen de knie en bil en bestaat uit 3 spieren.

hamstrings

Is mijn hamstring overbelast?

Heeft u ineens heel veel getraind, gelopen of getild? en 1 a 2 dagen daarna last aan de achterkant van uw been, dan kan dat spierpijn zijn. Dit is een vorm van overbelasting maar dit hoeft niet schadelijk te zijn.

Wat is kramp in mijn hamstring?

Uw spieren trekken dan zonder dat u dit wilt samen. Het beste kunt u dan op de buik gaan liggen en de knie in de grond duwen.