Alpha Fysiotherapie Alpha Fysiotherapie
Afspraak maken

Hamstring tendinopathie

Behandeling van hamstring tendinopathie

Hamstrings zijn de grote spieren aan de achterkant van het bovenbeen. Ze worden ook wel achterdijbeenspieren genoemd. 

Hamstringklachten worden vaak veroorzaakt door een peesaandoening die tendinopathie heet. Dit is een ontsteking, irritatie of beschadiging van de pees van de hamstring aan de zitbeenknobbel in de bil. 

Welke fysiotherapeutische behandeling wordt er toegepast?

Fysiotherapeutische behandeling van personen met een hamstring tendinopathie is noodzakelijk voor een snel herstelproces, optimale uitkomst en om de kans op het opnieuw optreden van de aandoening te verminderen. De fysiotherapeutische behandeling kan bestaan uit:

  • Training en activiteit aanpassingen
  • Dry Needling therapie
  • Triggerpointtherapie
  • Medical taping of easytaping
  • Gewricht mobilisatie
  • Ijs of warmte therapie
  • Progressieve oefeningen om flexibiliteit, kracht en core-stability te bevorderen
  • Advies
  • Pilates
  • Graduele opbouw van loopactiviteiten (o.b.v. een loopschema met versnellen en vertragen)

Welke andere behandeling bestaat er?

Indien de fysiotherapeutische behandeling niet aanslaat, kan de fysiotherapeut in overleg, uw huisarts contacteren om zo de verdere richting van de behandeling te bepalen. Dit kan verder onderzoek inhouden, zoals: Röntgenfoto’s, ultrasound, CT scans of een MRI. Of een ander soort behandeling, zoals: medicatie, corticosteroïden injectie of verwijzing naar een gespecialiseerde arts.


Wat houdt een hamstring tendinopathie?

Een hamstring tendinopathie is een overbelastingsletsel van de hamstringpees. Deze aandoening wordt gekarakteriseerd door weefselschade in de pees ter hoogte van de oorsprong van de pees op de pelvis. Dit resulteert in pijn in de bilregio.

De hamstring spieren aan de achterkant van het bovenbeen lopen van de pelvis (origo) tot het bovenste deel van het onderbeen. De hamstring spieren hechten aan op de pelvis via de hamstringpees.

De hamstring spieren zorgen voor het buigen van de knie en het strekken van de heup. Deze spiergroep is voornamelijk actief tijdens rennen, springen en schoppen. Wanneer de hamstrings samentrekken, komt de hamstringpees onder spanning te staan. Wanneer deze pees vaak onder spanning staat, door veel herhalingen of door een grote kracht, kan er schade aan de pees ontstaan. Hamstring origo tendinopathie is een aandoening waarbij er schade is met navolgend ontsteking en degeneratie aan de pees.

Wat zijn de oorzaken voor het ontstaan van de aandoening?

Hamstring origo tendinopathie ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten die de hamstringpees veel belasten. Dit komt typisch voor bij overmatig schoppen, rennen of springen. Soms, kan deze aandoening zich ook plotseling ontwikkelen (lees ook het artikel over scheuring van de hamstring). Dit komt dan meestal doordat er plots een grotere kracht van de hamstringpees wordt gevraagd, dan dat deze aankan. Deze situatie doet zich meestal voor tijdens plotse versnellingen tijdens het rennen of bij een lange trap in de voetbalsport.

Wat zijn tekens & symptomen?

Personen met een hamstring tendinopathie voelen typische pijnklachten in het onderste deel van de bil. Bij minder ernstige gevallen zal een persoon met een hamstring tendinopathie weinig pijn ervaren, maar voornamelijk last hebben van een stijfgevoel in de bilregio. Deze klachten nemen toe tijdens de rust NA activiteiten die veel/sterke activiteit van de hamstring vereisen. Deze activiteiten kunnen bijvoorbeeld zijn: rennen, springen en trappen. De pijn geassocieerd met deze aandoening kan opwarmen met activiteit in de begin fase van het letsel.

Wanneer de aandoening langer aanwezig is, verandert vaak het beeld en ervaart de persoon voornamelijk klachten/toename van de klachten tijdens sport en activiteiten. Personen ervaren typische drukpijn ter hoogte van de hamstringpees. In sommige gevallen kan de persoon zwakte van het onderste lidmaat ervaren, dit voornamelijk wanneer hij probeert te versnellen tijdens het rennen.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Gewoonlijk is een anamnese(het typische verhaal dat de patiënt verteld over zijn klacht) in combinatie met een klinisch onderzoek van de fysiotherapeut, voldoende om tot de diagnose te komen. Verdere onderzoek zoals een MRI scan, RX scan of Echografie kan in sommige gevallen bijdrage aan het bevestigen van de diagnose en het vaststellen van de ernst van de aandoening.

Wat is de prognose?

De meeste personen met een hamstring origo tendinopathie genezen goed met adequate fysiotherapie en kunnen binnen een aantal weken weer normaal functioneren. Indien deze aandoening echter al een langere periode aanwezig is, kan de revalidatie maanden in beslag nemen. Vroege fysiotherapeutische interventie is erg belangrijk voor een snel herstel.

Welke factoren kunnen bijdrage tot het ontwikkelen van deze blessure?

Er zijn verschillende factoren die personen gevoelig maken voor het ontwikkelen van een tendinopathie. Deze factoren worden door de fysiotherapeut vastgesteld en gecorrigeerd. Sommige van deze factoren bevatten:

  • Gewricht stijfheid (voornamelijk de heup)
  • Verkorte spieren (voornamelijk de hamstrings en quadriceps)
  • Verkeerde of te zware training
  • Inadequate warming up
  • Spierzwakte (voornamelijk de hamstrings en bilspieren)
  • Slechte pelvis- of core-stabiliteit
  • Inadequate revalidatie na een eerdere hamstringletsel

Welke oefeningen kan ik doen?

De fysiotherapeut zal de oefeningen selecteren en deze duidelijk uitleggen. De oefeningen worden meestal 1-3x per dag uitgevoerd en mogen geen toename in de klachten veroorzaken. Mogelijke oefeningen kunnen zijn:

  1. Het strechen van de hamsting
  2. Het strekken van de heup met een teraband

Hamstring stretchen voor hamstring origo tendinopathie

Sta recht op. Zet de voet van het aangedane been op een bankje of een stoel. Houd uw rug recht en buig langzaam de knie. U mag hierbij met de handen vlak boven de knie steunen, om zo gemakkelijker uw evenwicht te bewaren. Leun naar voren vanuit de heupen, totdat u mild-/middelmatige stretch voelt aan de achterkant van uw heup/knie. Houd deze stretch 15 sec. aan en herhaal dit 4x. De oefening mag geen toename van klachten veroorzaken.

Heup strekken met teraband

Maak de teraband vast om de voorste stoelpoot en om de enkel van het aangedane been. Sta recht op met de handen op de stoelleuning. Houd uw rug en knie gedurende de oefening gestrekt. Breng langzaam uw been naar achter, waarbij uw de hamstring aanstapt. Beweeg vervolgens langzaam terug naar de startpositie. Herhaal dit 10-20x, zonder pijnklachten.