Dry needling

Wat is dry needling?

Dry needling is een therapie vorm die gebruikt maakt van kleine dunne naaldjes. Deze naaldjes worden in de spier zelf geprikt. Hierdoor kan de therapeut een spier goed en effectief laten ontspannen. Verhardingen in een spier kunnen ontstaan door, triggerpoints of spierknopen.

Deze spierknopen of trigger points geven de pijn in de spier lokaal, of elders in het lichaam. Door de triggerpoints aan te prikken, kunnen de triggerpoints en de spier veel beter ontspannen. Meestal is een spier direct na de behandeling al ontspannen, maar blijft de behandelde spier nog wel een tijdje gevoelig. Dit gevoel trekt meestal snel weer weg.

Wij behalen zeer goede resultaten met dry needling, hierbij kunnen pijnklachten die soms al heel lang bestaan, binnen 2 a 3 behandelingen alweer weg zijn. Maar helaas, vaak komen de pijnklachten ook weer terug als u verder niks aan uw manier van bewegen of houding verandert.

Bij bijvoorbeeld hoofdpijnklachten is het beter om ook een natraject te volgen met bijvoorbeeld oefentherapie en manueel therapie. Zo is en blijft de therapie succesvoller.

trigger point in de m. supraspinatus

Wat is een spierverharding?

Een spierverharding in een spier is een hard aanvoelende plek binnen een streng in een spier, ook wel spierknoop genoemd. Een streng in een spier voelt als een soort snaar van een gitaar.

Wat is een trigger point?

Een triggerpoint is een plek binnen een streng, die vaak erg pijnlijk is bij aanraken. In sommige gevallen is deze plek ook voelbaar wanneer u de plek niet aanraakt, maar meestal wel. Deze triggerpoints kunnen naast hun eigen pijnpunt ook uitstralende pijn geven naar een ander deel van het lichaam.

Deze uitstralende pijnen komen bijna voor in alle spieren. Waar de pijn naartoe uitstraalt is vaak in patroon dat herkenbaar is. Zo kan een triggerpoint in de spier op het schouderblad uitstraling geven naar de vingers. Zonder dat er een probleem in de vingers is en kan pijn in een been voortkomen uit een bilspier.

triggerpoints in een spierstreng

Wat doen spierverhardingen of triggerpoints:

• Ze geven lokale pijn met/zonder uitstraling
  • Ze beperkingen de bewegelijkheid van een spier of maken ze stijf
  • Ze verminderen de kracht bij het aanspannen van en spier
  • Ze kunnen reacties geven als zweten, duizeligheid of hoofdpijn

Is dry needling gevaarlijk?

Dry needling is een ongevaarlijke manier van behandelen, mits de persoon die u behandeld weet wat hij/zij aan het doen is. Een goede kennis van het lichaam is zeer belangrijk. Alpha fysiotherapeuten hebben hiervoor cursussen gedaan en weten waar ze mee bezig zijn.

Wat zijn de bijwerkingen van dry needling?

Mogelijke bijwerkingen van dry needling zijn pijn tijdens en na het prikken en blauwe plekken, zeker wanneer u bloedverdunners gebruikt. Daarnaast kan men in sommige gevallen duizelig of misselijk worden, meestal gebeurt dit als iemand angstig is voor naalden. Het is daarom aan te bevelen om de behandeling zoveel als mogelijk liggend uit te voeren.

Hierover hoeft u zich geen zorgen te maken, dit verdwijnt snel. In de eerste behandeling zullen we ons beperken tot het aanprikken van een of enkele spieren en zo uw reactie testen. Na de behandeling kan uw spier gevoelig, stijf en/of beurs aanvoelen. Dit gevoel houdt meestal maar even aan, tot een paar uur.

Hoe gaat dry needling in zijn werk.

Voor dat we beginnen met het inbrengen van een naald, wordt de naaldlocatie op gezocht en wordt de naald in uw triggerpoint of verharding in de spier geplaatst. Dit gebeurt met behulp van een plastic geleidebuisje, dit buisje is iets korter waardoor de therapeut met gemak en snel de naald op zijn plaats kan tikken door de huid heen.

Omdat dit snel gebeurt voelt u van het inbrengen van de naald bijna niks. Het buisje wordt verwijderd en de fysiotherapeut kan de naald bewegen en de diepte ervan aanpassen, ze gaan op zoek naar het triggerpoint. Als het triggerpoint gevonden is zal de spier een reactie geven, het voelt als of de spier even schrikt.

Is dryneedling hetzelfde als acupunctuur?

Nee. Bij acupunctuur werkt men vanuit een compleet ander concept. Een acupuncturist selecteert zijn punten op basis van meridianen met behulp van tong en polsdiagnostiek. Hiermee kan dan de energiestroom beïnvloed worden in de meridianen en eventuele andere gebieden die met deze meridianen zijn verbonden.

Polsdiagnostiek

Dry needling focust zich op het losmaken van de spierverhardingen en triggerpoints en niet op meridianen.

Hoe ontstaan spierknopen?

• Overbelasting bij sporters
  • Door langdurig verkeerde houding of overbelasting
  • Door een verkeerde beweging of een ongeluk
  • Psychologische factoren zoals stress, depressie, onrust en vermoeidheid
  • Slaaptekort
  • Slecht eten

Er zijn twee varianten van dry needling.

De eerste manier die wij beschrijven heet functional Integrated Dry Needling, men gebruikt hier meerdere naalden tegelijk in spierpunten en laat deze enige tijd zitten. Hierbij kunnen verschillende gebieden tegelijkertijd behandeld worden.

De tweede manier wekt een twitch response op. Bij een twitch response trekt de spier kortdurend samen waarna deze weer kan ontspannen. De naald wordt maar kort ingebracht. Deze techniek van dry needling is wat grover en kan iets meer napijn geven.

Hoe verlicht dry needling uw pijn?

Het precieze mechanisme van dry needling en waarom het een effectieve toepassing kan zijn voor musculoskeletale pijn blijft onbekend. Desalniettemin zijn er verschillende theorieën geformuleerd om de effectiviteit ervan te verklaren. Er zijn theorieën voor 3 soorten reacties:

• mechanisch,
  • chemisch en
  • neurofysiologisch

Mechanische dry needling

Mechanisch: Wanneer de naald in het lichaam wordt ingebracht, beschadigt die op microscopisch niveau bindweefsel. Het lichaam veroorzaakt vervolgens een ontstekingsreactie op de plaats waar de naald is ingebracht en begint onmiddellijk te werken om het beschadigde weefsel te herstellen.

Chemische dry needling

Het is aangetoond dat dry needling de hoeveelheid chemicaliën aan het zenuwuiteinde verhoogt. Het vrijkomen van sommige van deze chemicaliën zou de zenuw te veel stimuleren. De zenuw lokt vervolgens een lokale spiertrekkingsreactie in de spier uit, waardoor de spiervezels samentrekken en een gevoel veroorzaken dat op kramp lijkt. Door deze “reset” geeft de spier zijn lokale triggerpoint vrij.

Neurofysiologische dry needling

Vanuit neurofysiologisch oogpunt is aangetoond dat dry needling de afgifte van chemicaliën die de overdracht van pijnsignalen doorgeven, vergemakkelijkt. Aangezien ”krampjes” worden opgewekt, activeert dry needling hoogstwaarschijnlijk ook de lichaamseigen aanmaak van endogene opiaten of pijnstillende, slaapverwekkende stoffen, zoals endorfines.

Dry needling onzin?

Ongeacht hoe of waarom het werkt, klinische studies die de effecten van dry needling vergeleken met placebobehandelingen hebben aangetoond dat de pijn vermindert en de musculoskeletale functie verbetert.

Dry needling is effectief gebleken bij het verlichten van aandoeningen zoals rugpijn, tenniselleboog, plantaire fasciitis, achillespeesklachten en andere spierproblemen. Het helpt om pijn te beheersen na een trauma en bij sportgerelateerde blessures.

Kwaliteit Alpha fysiotherapie

De meeste fysiotherapeuten bij Alpha hebben een opleiding voor dry needling gevolgd. Daarnaast zijn alle fysiotherapeuten geregistreerd in het BIG en kwaliteitsregister, hiervoor moeten zij regelmatig na- en bijscholing volgen.

Onderzoeken

Via deze link zijn een aantal onderzoeken en studies te vinden over de resultaten en onderbouwing van dry needling.

Op welke locaties kan ik terecht voor dry needling bij Alpha?

Wat zijn de gevaren van dry needling?

uitgevoerd door gekwalificeerde fysiotherapeuten is dry needling niet gevaarlijk

Werkt dry needling tegen hoofdpijn?

Ja, dry needling is bij uitstek geschikt tegen hoofdpijn

Werkt dry needling bij een bilspier?

Ja, ook in de bilspier kan dry needling goed worden toegepast

Kan dry needling ook in mijn kaak gedaan worden?

Ja ook bij kaak of kiespijn kan dry needling goed helpen.

Wat is dry needling?

Dry needling is een behandelvorm tegen harde spieren, waarbij met een naaldje uw spier aangeprikt wordt.

Is dry needling pijnlijk?

Het kan soms wat gevoelig zijn maar deze milde pijn trek snel weer weg