Dry needling in Beesd, Utrecht, Culemborg of Tiel?

Dry needling is een vorm van fysiotherapie gericht op het verbeteren van spierklachten. Bij deze therapie wordt gebruik gemaakt van dunne naalden. Hierdoor bestrijd men snel en effectief verhardingen in spieren, wel kan dit een pijnlijke behandeling zijn. Meestal is de verbetering direct voelbaar! U kunt hiervoor terecht in Beesd, Utrecht, Culemborg en Tiel.

Wat is een spierverharding?

Een spierverharding is een hard aanvoelende plek in een spier, ook wel knoop genoemd. Deze verharding kan naast lokale drukpijn ook uitstralende pijn veroorzaken.

Wat doet een spierverharding of knoop:

• Lokale pijn met/zonder uitstraling
  • Bewegingsbeperkingen en/of stijfheid
  • Verminderde kracht bij aanspannen van de spier
  • Pijnklachten en pijnontwijkend gedrag
  • Soms ook reacties zoals zweten, duizeligheid, licht in het hoofd

Is dry needling hetzelfde als acupunctuur?

Nee. Bij klassieke acupunctuur wordt gewerkt vanuit een energetisch concept. De punten op de meridianen worden op basis van o.a. tong en polsdiagnostiek geselecteerd. Hiermee kan dan de energiestroom beïnvloed worden.

Dry needling focust zich op het losmaken van de spierverhardingen en niet op energie regulatie via de meridianen. Er ontstaan gunstige fysiologische en biochemische processen zoals het verhogen van de pijndrempel.

Hoe ontstaan deze spierverhardingen?

• Door een verkeerde beweging of een ongeluk
  • Door langdurig verkeerde houding of overbelasting
  • Langdurige overbelasting met als veelvoorkomend probleem nek-armklachten
  • Overbelasting bij sporters
  • Beschadiging van weefsel zoals bij een meniscusletsel of een hernia
  • Langdurige afwezigheid van beweging, bijv. Door gipsverband
  • Psychologische factoren zoals stress, depressie, onrust en vermoeidheid
  • Voetafwijkingen of verschillen in beenlengte (bijv. ontstaan na een botbreuk)
  • Chronische infecties en allergieën
  • Slaaptekort

Waar richt dry needling zich op?

De behandeling richt zich vooral op gespannen spieren die pijnklachten geven. Voorbeelden zijn hoofdpijn, lage rugklachten, tenniselleboog , golferselleboog en dergelijke. Bij langdurig bestaande klachten kunnen klachten zich uitbreiden naar andere gebieden die we ook betrekken in de behandeling.

Wat voelt u tijdens de behandeling?

Het inbrengen van het naaldje voelt u nauwelijks. Als u bij het aanprikken van de spier uw bekende pijn voelt, dan is succes verzekerd en wordt de spier soepeler. Meestal is dan de bewegelijkheid vergroot en de pijn beduidend minder. Soms voelt u dat u het warm krijgt en zelfs een beetje gaat zweten. Hierover hoeft u zich geen zorgen over te maken, dit verdwijnt snel. In de eerste behandeling zullen we ons beperken in het aanprikken van enkele spieren en zo uw reactie testen.

Er zijn twee varianten van dry needling. Eén variant, Functional Integrated Dry Needling, gebruikt meerdere naalden tegelijk in spierpunten en laat deze enige tijd zitten om de fysiologische en biochemische processen op te wekken. Het voordeel is dat verschillende gebieden tegelijkertijd behandeld kunnen worden. Daarnaast is deze variant is vaak milder en geeft minder napijn.

De andere variant maakt gebruikt van een twitch response. Bij een twitch response trekt de spier kortdurend samen om daarna te ontspannen. De naald wordt kortdurend ingebracht en er wordt in het rond geprikt om deze reactie en processen op te wekken. Deze variant van dry needling is vaak wat heftiger en kan gepaard gaan met meer napijn.

Bij Alpha Fysiotherapie kunt u terecht voor beide vormen van dry needling.

Kwaliteit alpha fysiotherapie

De meeste fysiotherapeuten bij Alpha hebben een opleiding voor dry needling gevolgd. Daarnaast zijn alle fysiotherapeuten geregistreerd in het BIG en kwaliteitsregister, hiervoor moeten zij regelmatig na- en bijscholing volgen.

Onderzoeken

Via deze link zijn een aantal onderzoeken en studies te vinden over de resultaten en onderbouwing van dry needling.