Dry needling

Wat is dry needling?

Dry needling is een therapie vorm die gebruikt maakt van kleine dunne naaldjes. Deze naaldjes worden in de spier geprikt. Hierdoor kan de therapeut een spier goed en effectief laten ontspannen.

Verhardingen in een spier kunnen ontstaan door, triggerpoints of spierknopen. Deze spierknopen of trigger points geven de pijn in de spier lokaal, of elders in het lichaam. Door de triggerpoints aan te prikken, kunnen de triggerpoints en de spier veel beter ontspannen. Maar ook de uitstralende pijn zal minder worden.

Meestal is een spier direct na de behandeling al ontspannen, maar blijft de behandelde spier nog wel een tijdje gevoelig. Dit gevoel trekt gelukkig weer snel weg.

Wij behalen zeer goede resultaten met dry needling, hierbij kunnen pijnklachten die soms al heel lang bestaan, binnen 2 a 3 behandelingen alweer weg zijn.

Bij bijvoorbeeld hoofdpijnklachten raden wij aan om ook een traject te volgen met bijvoorbeeld oefentherapie en manueel therapie. Zo is de therapie succesvoller en heeft u er langer plezier van.

trigger point in de m. supraspinatus met uitstraling

9 voordelen van dry needling.

• Snel ontspannen van de spier
  • Korte behandeltijd
  • Korter behandeltraject
  • Minder pijn
  • Veel toepassingen mogelijk
  • Werkt ook goed bij uitstralende pijn
  • Kan op plaatsen behandelen waar vingers niet bij kunnen
  • Kracht komt sneller terug in uw spier
  • bewegingen sneller normaal

Wat is eigenlijk een triggerpoint?

Een triggerpoint is een pijnlijke plek tussen een bundel spiervezels. Deze triggerpoints kunnen naast hun eigen pijnpunt ook uitstralende pijn geven naar een ander deel van het lichaam.

Deze uitstralende pijnen komen bijna voor in alle spieren. Zo kan een triggerpoint in de spier op het schouderblad, uitstraling geven naar de vingers en kan pijn in het been voortkomen uit een bilspier triggerpoint.

triggerpoints in een spierstreng

Wat doen spierverhardingen of triggerpoints:

• Ze geven lokale pijn met/zonder uitstraling
  • Geven beperkingen de bewegelijkheid van een spier of maken ze stijf
  • Krachtsvermindering bij het aanspannen van en spier
  • En geven reacties als zweten, duizeligheid of hoofdpijn

Is dry needling gevaarlijk?

Wat zijn de bijwerkingen van dry needling?

In principe is het een ongevaarlijke manier van behandelen, mits de persoon die u behandeld weet wat hij/zij aan het doen is. Een goede kennis van het lichaam is belangrijk. Alpha fysiotherapeuten hebben hiervoor cursussen gedaan en weten wat ze doen.

Mogelijke bijwerkingen kunnen zijn, pijn tijdens en na het prikken en blauwe plekken, zeker wanneer u bloedverdunners gebruikt. Daarnaast kan men in sommige gevallen duizelig of misselijk worden.

Hierover hoeft u zich geen zorgen te maken, dit verdwijnt snel. In de eerste behandeling zullen we ons beperken tot het aanprikken van een of enkele spieren en zo uw reactie testen.

Hoe gaat dry needling in zijn werk.

Voor dat we beginnen met het inbrengen van een naald, wordt de naaldlocatie op gezocht en wordt de naald in uw triggerpoint of verharding in de spier geplaatst. Dit gebeurt met behulp van een plastic geleidebuisje, dit buisje is iets korter waardoor de therapeut met gemak en snel de naald op zijn plaats kan tikken door de huid heen.

Omdat dit snel gebeurt voelt u van het inbrengen van de naald bijna niks. Het buisje wordt verwijderd en de fysiotherapeut kan de naald bewegen en de diepte ervan aanpassen, ze gaan op zoek naar het triggerpoint. Als het triggerpoint gevonden is zal de spier een reactie geven, het voelt als of de spier even schrikt.

Is dryneedling hetzelfde als acupunctuur?

Nee. Bij acupunctuur werkt men vanuit een compleet ander concept. Een acupuncturist selecteert zijn punten op basis van meridianen met behulp van tong en polsdiagnostiek. Hiermee kan dan de energiestroom beïnvloed worden in de meridianen en eventuele andere gebieden die met deze meridianen zijn verbonden.

Polsdiagnostiek

Dry needling focust zich op het losmaken van de spierverhardingen en triggerpoints en niet op meridianen.

Hoe ontstaan spierknopen?

Er zijn twee varianten van dry needling.

De eerste manier die wij beschrijven heet functional Integrated Dry Needling, men gebruikt hier meerdere naalden tegelijk in spierpunten en laat deze enige tijd zitten. Hierbij kunnen verschillende gebieden tegelijkertijd behandeld worden.

De tweede manier wekt een twitch response op. Bij een twitch response trekt de spier kortdurend samen waarna deze weer kan ontspannen. De naald wordt maar kort ingebracht. Deze techniek van dry needling is wat grover en kan iets meer napijn geven.

Hoe verlicht het de pijn?

Het precieze mechanisme van dry needling en waarom het een effectieve toepassing kan zijn voor musculoskeletale pijn blijft onbekend. Desalniettemin zijn er verschillende theorieën geformuleerd om de effectiviteit ervan te verklaren. Er zijn theorieën voor 3 soorten reacties:

• mechanisch,
  • chemisch en
  • neurofysiologisch

Mechanische dry needling

Mechanisch: Wanneer de naald in het lichaam wordt ingebracht, beschadigt die op microscopisch niveau bindweefsel. Het lichaam veroorzaakt vervolgens een ontstekingsreactie op de plaats waar de naald is ingebracht en begint onmiddellijk te werken om het beschadigde weefsel te herstellen.

Chemische dry needling

Het is aangetoond dat dry needling de hoeveelheid chemicaliën aan het zenuwuiteinde verhoogt. Het vrijkomen van sommige van deze chemicaliën zou de zenuw te veel stimuleren. De zenuw lokt vervolgens een lokale spiertrekkingsreactie in de spier uit, waardoor de spiervezels samentrekken en een gevoel veroorzaken dat op kramp lijkt. Door deze “reset” geeft de spier zijn lokale triggerpoint vrij.

Neurofysiologische dry needling

Vanuit neurofysiologisch oogpunt is aangetoond dat het de afgifte van chemicaliën die de overdracht van pijnsignalen doorgeven vergemakkelijkt. Aangezien ”krampjes” worden opgewekt, activeert dry needling hoogstwaarschijnlijk ook de lichaamseigen aanmaak van endogene opiaten of pijnstillende, slaapverwekkende stoffen, zoals endorfines.

Dry needling onzin?

Ongeacht hoe of waarom het werkt, klinische studies die de effecten van dry needling vergeleken met placebobehandelingen hebben aangetoond dat de pijn vermindert en de musculoskeletale functie verbetert.

Dry needling is effectief gebleken bij het verlichten van aandoeningen zoals rugpijn, tenniselleboog, plantaire fasciitis, achillespeesklachten en andere spierproblemen. Het helpt om pijn te beheersen na een trauma en bij sportgerelateerde blessures.

Kwaliteit Alpha fysiotherapie

De meeste fysiotherapeuten bij Alpha hebben een opleiding voor dry needling gevolgd. Daarnaast zijn alle fysiotherapeuten geregistreerd in het BIG en kwaliteitsregister, hiervoor moeten zij regelmatig na- en bijscholing volgen.

Onderzoeken

Via deze link zijn een aantal onderzoeken en studies te vinden over de resultaten en onderbouwing van de behandeling met een droge naald.

Op welke locaties kan ik terecht voor dry needling bij Alpha?

Wat zijn de gevaren van dry needling?

uitgevoerd door gekwalificeerde fysiotherapeuten is dry needling niet gevaarlijk

Werkt dry needling tegen hoofdpijn?

Ja, dry needling is bij uitstek geschikt tegen hoofdpijn

Werkt dry needling bij een bilspier?

Ja, ook in de bilspier kan dry needling goed worden toegepast

Kan dry needling ook in mijn kaak gedaan worden?

Ja ook bij kaak of kiespijn kan dry needling goed helpen.

Wat is dry needling?

Dry needling is een behandelvorm tegen harde spieren, waarbij met een naaldje uw spier aangeprikt wordt.

Is dry needling pijnlijk?

Het kan soms wat gevoelig zijn maar deze milde pijn trek snel weer weg