Fasciitis plantaris

Plantaire fasciitis of Fasciitis plantaris

Plantaire fasciitis of fasciitis plantaris is een ontsteking van de pees aan de onderkant van de voetzool. Het is een bindweefselband die onder de voetzool doorloopt en de bal van de voet met het hielbeen verbindt. Deze aandoening veroorzaakt vooral pijn in de hak en daarom spreekt men dikwijls over hielpijn of een hielspoor.

Hielpijn

Fasciitis plantaris is een vaak voorkomend probleem in de voet. De kenmerken zijn: pijn onder het hak en onder de voetzool tijdens staan of stappen en lopen. Met name in de ochtend is de pijn vaak het ergst of na een tijdje stil gezeten te hebben. Bij veel ontstekingen kan iemand de pijn vaak met en vinger aanwijzen. Bij een ontsteking aan de fascia plantaris is dit niet altijd het geval, hier kan de pijn ook wat uitstralen.

Wie krijgt een fasciitis plantaris?

Sporters met een sterke belasting op de peesplaat, zoals bij hardlopen of springsporten hebben een verhoogd risico. Dit is zeker het geval als de trainingsintensiteit in eens zwaar wordt opgedreven of er op een vreemde ondergrond getraind wordt. Ook het wisselen van een schoen kan veel kwaad doen.

Een trauma, zoals hard neerkomen op hiel of hak, kan aanleiding geven tot kleine beschadigingen en irritatie. Uiteraard is overgewicht een belangrijke factor. Verder wordt een slecht afrolpatroon van de voet, een platvoet of holvoet. Ook een verkorte achillespees of kuitspier worden vaak genoemd als oorzaak.

Daarnaast kunnen factoren als hormoon schommeling, denk bijvoorbeeld aan de overgang of ziektes zoals diabetes mellitus een aandeel hebben is ontstoken pezen onder de voet of elders in het lichaam.

Hoe ontstaat fasciitis plantaris?

Fasciitis plantaris is een overbelastingsletsel. Veelvuldige belasting van de peesplaat kan leiden tot kleine scheurtjes, wat eventueel kan leiden tot ontstekingen van het bindweefsel in de peesplaat.

Symptomen van fasciitis plantaris

Er is pijn onder de hiel, die eventueel kan uitbreiden naar de voetzool. Typisch is dat de pijn toeneemt indien men gewicht zet op de voet en dat de pijn het ergst is aan het begin van de belasting. Bijvoorbeeld ‘s morgens na het uit bed komen of indien men begint te stappen na een tijdje gezeten te hebben. Indien men even rondwandelt zal de pijn vaak verminderen. Vaak is er een specifiek pijnpunt aan de voorzijde van de hiel.

Behandelings mogelijkheden.

Bij Alpha fysiotherapie zetten we de volgen de therapieën in:

Een fasciitis plantaris kan erg frustrerend zijn. Door veel onderzoek weten we nu dat er geen snelle oplossingen zijn; de revalidatie van een fasciitis plantaris duurt gemiddeld 12 weken. Meestal ontstaat zo’n fasciitis plantaris door een combinatie van factoren.

Al deze factoren dienen in overweging genomen te worden bij het beste behandelplan. De eerste belangrijke stap in de behandeling is het verminderen en/of aanpassen van de belasting! Echter, helemaal niet belasten is ook schadelijk voor een fascia plantaris .

Speciale oefentherapie

Middels speciale oefentherapie, die volledig is gericht op het behandelen van de kwaliteit van de fascia plantaris , dient rekening gehouden te worden met de verschillen in de eigenschappen van de peesplaat en omliggende structuren.

Gelukkig zijn de meeste fasciitis plantaris goed te behandelen en de therapeuten van Alpha fysiotherapie weten hoe dit op de juiste manier aangepakt moet worden.
Een injectie met ontstekingsremmende medicijnen heeft bij een fasciitis plantaris meestal geen effect.

Wat kan het nog meer zijn?

De diagnose van fasciitis plantaris wordt soms te snel gesteld. Een goed vraaggesprek met u is van groot belang. Enkele mogelijke andere oorzaken van hielpijn zijn:

• Uitstralende pijn uit microverkrampingen (myofasciale triggerpoints) in de kuit- en/of voetzoolspieren
  • Kneuzing of ontsteking van het vetkussen onder de hiel. De pijn neemt dan meestal toe naarmate men meer wandelt.
  • Ziekte van Séver (eerder bij kinderen rond de 9-10 jaar)
  • Compressie van de L5 of S1 zenuwwortel ter hoogte van de lage rug
  • Geknelde zenuw (perifeer neurogeen entrapment) ter hoogte van de voetzool
  • Stressfracturen van de voetbeentjes
  • Geassocieerde hielpijn bij bepaalde reumatische aandoeningen
  • Spina calcanei (hielspoor)

Hieronder treft u een filmpje gemaakt door Jill Cook over wat u vooral niet moet doen:

10 dingen die u niet moet doen bij pees pijn
Kan ik een echo krijgen bij fasciitis plantaris?

Bij Alpha fysiotherapie maken we meestal een echo om te kijken of de peesplaat verdikt is of niet.

Ik ben hard neergekomen op mijn hak/hiel, kan k nu een fasciitis plantaris krijgen?

Ja, indirect kan dit de spreekwoordelijke druppel zijn.

Moet ik steunzolen dragen bij een fasciitis plantaris?

Vaak is dit helemaal niet nodig

Helpt een sok tegen mijn klachten bij fasciitis plantaris?

Op de lange termijn gaat een sok u niet van de klachten afhelpen

Helpt shockwave tegen fasciitis plantaris?

Bij Alpha fysiotherapie boeken we goede resultaten tegen de pijn bij een fasciitis plantaris, maar shockwave alleen is niet voldoende.

Moet ik mijn voet masseren met een tennisbal?

Wij raden elke vorm van massage van uw pees af bij een fasciitis plantaris

Wilt u weten waar u terecht kunt bij Alpha fysiotherapie?