Vetkamerschade? - Alpha Fysiotherapie - geeft het beste advies

Vetkamerschade

Wat is schade aan de vetkamer?

Bij vetkamerschade of een doorgezakte voet raakt het vetkamersysteem beschadigd of lek onder de voet. De kopjes van uw voetbeentjes zakken dan door het vetkamersysteem heen en komen dichter bij de grond te liggen, soms vlak onder het huidoppervlak. Dit is vaak erg pijnlijk tijdens het lopen of bij het staan.

Onder de hiel kan zich precies hetzelfde proces voordoen. Normaal kunt u met uw vinger niet het hielbeen voelen, als dat wel zo is, dan is de kans groot dat het vetkamersysteem niet meer als schokdemper functioneert.

Onder de middenvoetsbeentjes en onder het hielbeen wordt het vetkussen het meest belast. Deze zakken bij schade door het vetkussen heen waardoor pijn kan ontstaan.

Wat is ‘het vetkussen’ onder de voet?

De voetzolen hebben als functie om schokken op te vangen. Ze bezitten een ‘vetkussen’ in de voetzolen, dit vetkussen speelt een belangrijke rol in de schokdemping bij het lopen of spingen. Dit vetkussen bestaat uit allemaal kleine kamertjes met daarin vloeibaar vet: het vetkamersysteem.

Hoe ontstaat schade aan het vetkussen?

Meestal door veroudering of overbelasting

Bij schade aan het vetkussen spelen vaak meerdere factoren een rol. Meestal ontstaat schade door veroudering en/of overbelasting. Mensen met overgewicht, een lopend of staand beroep, een korte achillespees of korte kuitspieren hebben eerder last van beschadigde vetkamers. Het komt ook vaker voor bij mensen die beginnen met hardlopen of andere activiteiten doen waarbij de voet extra belast wordt.

Daarnaast kunnen vetkamertjes beschadigd raken door aantasting van het zenuwstelsel, bijvoorbeeld na chemotherapie of hormoonschommelingen en door problemen met de bloedtoevoer, zoals bij suikerziekte waarbij de kleine haar(bloed)vaatjes in de voetzool verstopt kunnen raken.

Om de vetkamerstructuur in goede staat te houden, lijkt het dus van belang om van jongs af aan de voeten te gebruiken waar ze voor bedoeld zijn: lopen op de grond!

Opvallend is dat schade aan de vetkamers niet voor lijkt te komen bij bevolkingsgroepen die hun hele leven dagelijks op blote voeten lopen. Loop niet te lang op zachte zolen ook niet pijn hielpijn of hielspoor!

Wij, in de westerse landen, lopen nu al meer dan een halve eeuw op schoenen met kunststof zolen. Schokbrekende en dempende zolen zorgen ervoor dat onze vetkamers minder hard hoeven te werken doordat de schoenzolen een groot deel van de schokken al opvangen.

Mogelijk speelt dit ‘verwennen’ van de vetkamers een rol in de afbraak van de vetkamerstructuur zoals we die bij veel mensen (jong én oud) zien.

Wat is een fascia plantaris?

Mede onder de voet loopt een sterke peesplaat, de fascia plantaris, van het hielbeen naar de voorvoet. Deze peesplaat ondersteunt de voet en vangt ook de schokken van het lopen en spingen op.

Tussen die peesplaat en de huid liggen de vetkamers die ervoor zorgen dat we niet direct op onze voetbotjes lopen. Soms komt er een te grote druk op het vetkamersysteem en dan kunnen er kamertjes lek raken, soms worden vetkamertjes minder van kwaliteit door andere oorzaken, zoals leeftijd.

Mogelijk is het verwennen van onze voetzolen door continu op schoenen te lopen ook mede de oorzaak. Op blode voeten lopen kan helpen vetkamerschade te voorkomen!

Welke klachten geeft schade aan het vetkussen?

De meest voorkomende klachten bij schade aan het vetkamersysteem kunnen erg lijken op de klachten van een hielspoor of hielpijn, onder de voorvoet op de klachten die horen bij een neuroom van Morton:

Hiel:

• Verdoofd gevoel, tintelingen of stekende pijn aan de onderzijde van de hiel ook in onbelaste situatie
  • Pijn onder de hiel wordt vaak meer aan de randen gevoeld dan in het midden.

Voorvoet:

• Pijn onder de bal van de voet begint meestal onder het kopje van het tweede middenvoetsbeen en kan zich verder uitbreiden
  • Verdoofd gevoel of pijn onder het midden van de bal van de voet. De pijn treedt afwisselend op en kan ook ’s nachts optreden
  • De pijnklachten verergeren meestal bij langdurig stilstaan.

Vier fases in schade aan het vetkussen

Schade aan het vetkussen onder de voet verloopt in vier fasen. Met een echo zijn deze fases goed te herkennen:

• 1: De dikte van het vetkussen is minder dan de helft van normaal
  • 2: Vetkamers raken lek en het vet kan vrij heen en weer stromen tussen de verschillende vetkamers
  • 3: Vetkamers sterven af en worden ‘ingepakt’ in littekenweefsel
  • 4: Vetkamers zijn zover kapot dat de botten direct onder de huid komen te liggen.

Het stadium van beschadiging van de vetkamers heeft effect op de ervaren voetklachten. Een gescheurde vetkamer veroorzaakt onherstelbare schade aan de zenuwen en bloedvaten van de vetkamers.

Wat kan ik doen aan vetkamerschade?

Op de volgende manieren kan schade aan het vetkussen onder de voet zonder operatie in pijn verminderd worden:

•         Blootsvoets lopen;
  •         Gebruik van voetenroller;
  •         Schoenaanpassingen;
  •         Schoenadvies;
  •         Drukverdelende therapiezolen;
  •         Pijnstillers (NSAID’s).

Bij Alpha fysiotherapie kunnen we u vertellen waar de pijn van uw voeten vandaan komt. Dit doen we onder andere met echografie. Met echografie kunnen we nauwkeurig vaststellen wat de oorzaak van uw pijn is.