Wat is hielspoor?

Hielspoor is een van de meest cowboy-achtige diagnosen bij klachten van de voet. Waarom? Omdat een hielspoor vrijwel nooit de oorzaak is voor uw hielpijn. Toch zijn veel mensen in Nederland overtuigd dat hun hielspoor de hielpijn veroorzaakt.

Hielpijn is een veel voorkomende, vaak langdurige klacht die mensen van alle leeftijden kan treffen. Een eventueel aanwezig hielspoor is maar soms het probleem.

Een recent onderzoek dat werd verricht in een universiteitsziekenhuis in Zwitserland liet zien, dat bij gezonde volwassenen zonder last, in meer dan twintig procent van de voeten een hielspoor te vinden is op een MRI-scan.

Deze mensen werden twee jaar gevolgd om te kijken of ze klachten van de hiel zouden ontwikkelen en dat bleek vaak niet het geval.

Hielpijn hakpijn?

Het lijkt er op dat door heel veel trekkrachten van voetspieren aan de hiel, extra bot kan worden gevormd, dit extra bot vormt een hielspoor. Het hielspoor hoeft alleen geen pijn te doen.

Er zijn wel 35 redenen voor de oorzaak van hielpijn te noemen, variërend van peesplaatirritatie onder de voet, vetkamerschade (niet goed werkende schokdempers onder de voet) tot hielpijn door beklemde zenuwtjes.

Juist omdat er zoveel mogelijke diagnosen zijn voor hielpijn, is bij langer duren van een klacht kennis nodig om de oorzaak van de klacht aan te kunnen wijzen. Bij Alpha fysiotherapie maken we ook vaak een echo om nog beter te kunnen zien waarom u hielpijn heeft.

Fasciitis plantaris is vaak wel het probleem

Ter hoogte van de voetzool loopt een peesplaat die men de fascia plantaris noemt. Deze peesplaat verbindt het hielbeen met de bal van de voet en zorgt voor stabiliteit en het buigen van de tenen.

Fasciitis plantaris is een probleem van de peesplaat en geeft vaak pijn in de ochtend of bij het starten met lopen na een tijdje stil te hebben gezeten. Wanneer deze peesplaat geïrriteerd raakt door verkeerde belasting kan het dikker worden, het zet uit door een toename van vocht in de pees.

Omdat de dikker geworden pees naar binnen drukt komt deze tegen het hielspoor aan te liggen. Deze compressie tegen het hielspoor geeft pijn en vaak niet het hielspoor zelf.

hardlopen
fasciitis plantaris

Symptomen bij hielpijn of hielspoor

Pijn ter hoogte van de onderkant van de hiel is het belangrijkste symptoom. ’s Morgens en na lang zitten is de pijn het ergst. In de loop van de dag neemt de pijn af maar op het einde van de dag kan er sprake zijn van een doffe pijn aan de binnenkant van de hak (dit neemt wel weer af bij rust).

In het midden van de voetzool doet het pijn indien u erop drukt. Er kunnen ook ontstekingsverschijnselen aanwezig zijn. Zo kan de hiel rood en gezwollen zijn.

Oorzaken van uw Hielspoor?

Hielspoor en fasciitis plantaris zijn typische overbelastingsletsels. Ze komen frequent voor bij:

• Personen die een loopsport beoefenen (hardlopen, tennis, joggen, golf, enz.)
  • Langdurig gebruik van schoenen met zachte zolen
  • Dragen van schoenen met hoge hakken
  • Staand beroep
  • Overgewicht (een beperkte gewichtstoename van 5 kg kan genoeg zijn om de klachten uit te lokken)
  • Problemen met de voet, zoals platvoeten of holle voeten.

Behandeling bij Hielpijn of Hielspoor

Hielpijn kan erg frustrerend zijn. Door veel onderzoek weten we nu dat er geen snelle oplossingen zijn; de revalidatie van een hielspoor duurt vele weken.

Meestal ontstaat zo’n hielspoor door een combinatie van factoren. Al deze factoren dienen in overweging genomen te worden bij een adequaat behandelplan.

De eerste belangrijke stap in de behandeling is het verminderen en/of aanpassen van de belasting! Echter, helemaal niet belasten is ook schadelijk.

Gelukkig zijn de meeste hiel problemen goed te behandelen door een combinatie van aanpassing van de belasting en oefentherapie in de vorm van krachttraining.

De therapeuten van Alpha fysiotherapie weten hoe dit op de juiste manier aangepakt moet worden. Een injectie met ontstekingsremmende medicijnen heeft bij een hielspoor meestal geen effect.

Hielspoor of Morbus Sever

Ook bij kinderen komt steeds vaker hak of hielpijn voor. Ook bij deze pijn is vrijwel nooit een hielspoor betrokken. Veel vaker is de groeischijf achter op  het hielbeen geïrriteerd. We spreken dan van Morbus Sever: Hielpijn bij kinderen.

Morbus Sever, ook wel Sever Schinz genoemd naar de ontdekker van de blessure, vooral sportende kinderen tussen de 7 en 12 jaar oud hebben hier kans op daar de groeischijven nog moeten volgroeien.

Gelukkig is het een blessure die vanzelf overgaat, mits er rekening met de hielpijn wordt gehouden. Dit houdt meestal in: rust houden!

Shockwave therapie bij Hielpijn of hielspoor

Shockwave is een behandelmethode waarbij het geïrriteerde gebied met schokken onder de voet behandeld wordt. Meestal is een behandeling of 6 voldoende om de pijn te verlichten.

shockwave_hielspoor
shockwave hiel

Voorkom klachten, loop op blote voeten

Maar waarom is het zo goed om op blote voeten te lopen? Als u logisch nadenkt is het antwoord niet zo moeilijk. U bent geboren zonder schoenen..

Een voet bestaat uit 26 botten, 33 gewrichten, 107 ligamenten (banden) en 19 spieren! Er is dus enorm veel beweging mogelijk. Al die bewegingen worden dus enorm belemmerd door schoenen.

De spieren die zouden moeten werken bij het lopen kunnen hun werk niet doen. Natuurlijk kan het helpen bij klachten die ontstaan zijn uit de voeten, om steunzolen te dragen.

Het is echter niet de oplossing. Door steunzolen voorkomt u dat uw voet doorzakt. Maar uw voet wordt hierdoor alleen maar zwakker en stijver. Een voet MOET bewegen, een voet MOET doorzakken tijdens het lopen, een voet is een soort springveer.

Doordat de voet doorzakt en weer terugkomt in de oude vorm hoeft uw lichaam minder hard te werken en worden krachten en beweging doorgegeven. Steunzolen doen dit te niet.

Welke ondergrond bij hardlopen?

Variatie tijdens het hardlopen is leuk en tegelijk goed voor uw lichaam. Wissel snel en kort af met lang en rustig. Maar kies ook regelmatige voor een andere route en ondergrond.

Sommige lopers tikken al hun kilometers weg op asfalt, beton of tegels. Anderen gruwelen bij die gedachte, zij zweren bij onverhard in het groen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur.

Maar altijd dezelfde route lopen, is geen goed idee. Het maakt het hardlopen bijvoorbeeld eerder saai, waardoor u sneller geneigd bent om een week over te slaan. Of erger, te stoppen.

Hardlopen

Voordelen van afwisselen

Veranderen van route en ondergrond is goed voor de ontwikkeling van uw motoriek. Bovendien bent u minder kwetsbaar wanneer u regelmatig op een andere ondergrond loopt.

Uw lichaam past zich constant aan, aan de ondergrond en onregelmatigheden waarop u loopt. Uw houding, zwaartepunt en balans veranderen en daarmee ook de werking van uw spieren.

Het lichaam werkt namelijk als een veersysteem waarbij ons lichaam zich al na één pas op een andere ondergrond aanpast in beenstijfheid en balans.

Barefoot running of lopen

Een overweging waard is het hardlopen of wandelen op blote voeten. Lees hier ons stukje over barefoot running.

U kunt voor deze, maar natuurlijk ook alle andere klachten, terecht op de volgende locaties;

Wat is hielspoor?

Trekkrachten van voetspieren aan de hiel, kunnen extra bot vormen, dit extra bot vormt een hielspoor

Moet ik zooltjes dragen bij een hielspoor?

Wij raden het dragen van zooltjes in eerste instantie af!

Helpt zo’n sok tegen een hielspoor?

Geen enkele sok gaat uw hielspoor verminderen!

Helpt massage bij een hielspoor?

Massage gaat uw hielspoor nooit wegnemen.

Helpt tapen bij een hielspoor?

Tapen kan voor wat pijnverlichting zorgen, maar uw hielspoor gaat hierdoor niet weg.