Hielspoor

Wat is hielspoor?

Hielspoor is een van de meest cowboy-achtige diagnosen bij klachten van de voet. Waarom? Omdat een hielspoor vrijwel nooit de oorzaak is voor uw hielpijn. Toch zijn veel mensen in Nederland overtuigd dat hun hielspoor de hielpijn veroorzaakt.

Hielpijn is een veel voorkomende, vaak langdurige klacht die mensen van alle leeftijden kan treffen. Een eventueel aanwezig hielspoor is maar soms het probleem.

Voetpijn

Een recent onderzoek dat werd verricht in een universiteitsziekenhuis in Zwitserland liet zien, dat bij gezonde volwassenen zonder last, in meer dan twintig procent van de voeten een hielspoor te vinden is op een MRI-scan. Deze mensen werden twee jaar gevolgd om te kijken of ze klachten van de hiel zouden ontwikkelen en dat bleek zelden het geval.

Hielpijn hakpijn?

Het lijkt er veel meer op dat door trekkrachten van voetspieren aan het bot wat extra bot kan worden gevormd, wat dan hielspoor wordt genoemd. Kortom, de spoor is er soms wel, maar speelt nog geen bijrolletje.

De tijd dat hielspoor een modieuze diagnose was, lijkt daarmee achter de rug. Maar wat hebben mensen met hielpijn klachten dan wel als een hielspoor er veel minder toe lijkt te doen dan we eerder dachten?

Er zijn wel 35 redenen voor de oorzaak van hielpijn te noemen, variërend van peesplaatirritatie onder de voet, vetkamerschade (niet goed werkende schokdempers onder de voet) tot hielpijn door beklemde zenuwtjes.

Juist omdat er zoveel mogelijke diagnosen zijn voor hielpijn, is bij langer duren van een klacht kennis nodig om de achilleshiel van de klacht aan te kunnen wijzen. Bij Alpha fysiotherapie maken we vaak een echo om te kunnen zien wat de reden van uw hielpijn is.

Fasciitis plantaris is vaak wel het probleem

Ter hoogte van de voetzool loopt een dik peesblad namelijk de fascia plantaris. Deze fascia verbindt het hielbeen met de bal van de voet en zorgt voor stabiliteit en het buigen van de tenen. Fasciitis plantaris is een ontsteking van dit peesblad onder de voetzool.

Een aangroeisel (doornvormige verkalking) onder het hielbeen ter hoogte van de aanhechting van het peesblad is een hielspoor. Onderzoek heeft aangetoond dat bij ongeveer 75% van de volwassen bevolking een dergelijk aangroeisel wordt aangetroffen. Dit hoeft echter niet noodzakelijkerwijs te leiden tot het ontstaan van pijn. Hevige, aanhoudende pijn onder de hiel wordt vaak toch aangeduid met het begrip ‘hielspoor’.

Symptomen bij Hielpijn of Hielspoor

Pijn ter hoogte van de onderkant van de hiel is het belangrijkste symptoom. ’s Morgens en na lang zitten is de pijn het ergst. In de loop van de dag neemt de pijn af maar op het einde van de dag kan er sprake zijn van een doffe pijn aan de binnenkant van de hiel (dit neemt wel weer af bij rust). In het midden van de voetzool doet het pijn indien u erop drukt. Er kunnen ook ontstekingsverschijnselen aanwezig zijn. Zo kan de hiel rood en gezwollen zijn.

Oorzaken van uw Hielspoor?

Hielspoor en fasciitis plantaris zijn typische overbelastingsletsels. Ze komen frequent voor bij:

• Personen die een loopsport beoefenen (hardlopen, tennis, joggen, golf, enz.)
  • Langdurig gebruik van schoenen met zachte zolen
  • Dragen van schoenen met hoge hakken
  • Staand beroep
  • Overgewicht (een beperkte gewichtstoename van 5 kg kan genoeg zijn om de klachten uit te lokken)
  • Problemen met de voet, zoals platvoeten of holle voeten
  • Te korte kuitspieren

Behandeling bij Hielpijn of Hielspoor

Een tendinopathie kan erg frustrerend zijn. Door veel onderzoek weten we nu dat er geen snelle oplossingen zijn; de revalidatie van een tendinopathie duurt vele weken.

Meestal ontstaat zo’n peesprobleem door een combinatie van factoren. Al deze factoren dienen in overweging genomen te worden bij een adequaat behandelplan.

De eerste belangrijke stap in de behandeling is het verminderen en/of aanpassen van de belasting! Echter, helemaal niet belasten is ook schadelijk voor een pees.

Middels speciale oefentherapie, die volledig is gericht op het behandelen van de kwaliteit van de pees, dient rekening gehouden te worden met de verschillen in de eigenschappen van de pees.  Omliggende structuren, zoals bursae moeten ook betrokken worden in het behandelplan. Alpha fysiotherapie kan dit behandelplan voor u uitstippelen.

Gelukkig zijn de meeste tendinopathieën goed te behandelen door deze combinatie van aanpassen van de belasting, oefentherapie en biomechanische optimalisatie. De therapeuten van Alpha fysiotherapie weten hoe dit op de juiste manier aangepakt moet worden. Een injectie met ontstekingsremmende medicijnen heeft bij een tendinopathie meestal geen effect.

Hielspoor of Morbus Sever

Ook bij kinderen komt steeds vaker hak of hielpijn voor deze aandoening is ook vrijwel nooit een hielspoor. Veel vaker is de groeischijf achter op  het hielbeen geïrriteerd. We spreken dan van Morbus Sever: Hielpijn bij kinderen. Morbus Sever, ook wel Sever Schinz genoemd naar de ontdekker van de blessure, vooral sportende kinderen tussen de 7 en 12 jaar oud hebben hier kans op daar de groeischijven nog moeten volgroeien. Gelukkig is het een blessure die vanzelf overgaat, mits er rekening met de hielpijn wordt gehouden. Dit houdt meestal in: rust houden!

Shockwave therapie bij Hielpijn Hielspoor

Shockwave is een behandel methode waarbij het geïrriteerde gebied met schokken onder de voet behandeld wordt. Meestal is een behandeling of 6 voldoende

Welke ondergrond bij hardlopen?

Variatie tijdens het hardlopen is leuk en tegelijk goed voor je lichaam. Wissel snel en kort af met lang en rustig. Maar kies ook regelmatige voor een andere route en ondergrond.

Sommige lopers tikken al hun kilometers weg op asfalt, beton of tegels. Anderen gruwelen bij die gedachte, zij zweren bij onverhard in het groen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Maar altijd dezelfde route lopen, is geen goed idee. Het maakt het hardlopen bijvoorbeeld eerder saai, waardoor je sneller geneigd bent om een week over te slaan. Of erger, te stoppen.

Voordelen van afwisselen

Veranderen van route en ondergrond is goed voor de ontwikkeling van je motoriek. Bovendien ben je minder kwetsbaar wanneer je regelmatig op een andere ondergrond loopt. Kom je onverwachts op een ander pad dan je gewend bent, is dat geen probleem. Je lichaam wordt ook sterker wanneer je trainingsprikkels varieert, zoals bij het lopen op een andere ondergrond.

Je lichaam past zich constant aan, aan de ondergrond en onregelmatigheden waarop je loopt. Je houding, zwaartepunt en balans veranderen en daarmee ook de werking van je spieren. Het lichaam werkt namelijk als een veersysteem waarbij ons lichaam zich al na één pas op een andere ondergrond aanpast in beenstijfheid en balans.

Afwisselen en omgekeerde route

In het bos kun je makkelijk variëren, zachte en verharde ondergronden zijn daar volop aanwezig. Pak af toe ook eens een heuvel mee, en versnel naar boven als het lukt. Een andere makkelijke manier om je routine te doorbreken: loop je vaste route om de week in de omgekeerde volgorde. Kleine variaties maken al een groot verschil.

Veel lopers variëren op deze manier: lange duurlopen op de verharde weg en in het weekend een trail of minstens een onverhard pad in de natuur. Snelle intervallen op de atletiekbaan en misschien af en toe zelfs even op de loopband in de sportschool.

Keerzijde

Wordt het een zanderig bospad of een strook zwart asfalt langs een kanaal? Je hebt het als hardloper niet altijd voor het kiezen: de ondergrond waarop je trainingskilometers maakt.

Voorkom klachten, loop op blote voeten

Maar waarom is het zo goed om op blote voeten te lopen? Als je logisch nadenkt is het antwoord niet zo moeilijk. Je loopt immers altijd op je voeten.

Je voet bestaat uit 26 botten, 33 gewrichten, 107 ligamenten (banden) en 19 spieren! Er is dus enorm veel beweging mogelijk. Al die bewegingen worden dus enorm belemmerd door de schoenen die je altijd aanhebt. De spieren die zouden moeten werken bij het lopen kunnen hun werk niet doen.

Natuurlijk kan het helpen bij klachten die ontstaan zijn uit de voeten, om steunzolen te geven. Het is echter niet de oplossing. Door steunzolen voorkom je dat je voet doorzakt. Je voet wordt hierdoor alleen maar zwakker en stijver.

Een voet MOET bewegen, een voet MOET doorzakken tijdens het lopen, een voet is een soort springveer. Doordat de voet doorzakt en weer terugkomt in de oude vorm hoeft je lichaam niet zo hard te werken en worden krachten en beweging doorgegeven. Steunzolen doen dit te niet.

Barefoot running of lopen

Een overweging waard is het hardlopen of wandelen op blote voeten. Lees hier ons stukje over barefoot running

Wat is een hielspoor?

hielspoor

Moet ik zooltjes dragen bij een hielspoor?

Wij raden het dragen van zooltjes af!

Helpt zo’n sok tegen een hielspoor?

Geen enkele sok gaat uw hielspoor verminderen!

Helpt massage bij een hielspoor?

Massage gaat uw hielspoor nooit wegnemen

Wat is de oorzaak van hielspoor?

Vaak is dit een voet die verslapt is geraakt.