Wat is hielspoor? vind hier alle antwoorden en tips om er vanaf te komen.

Hielspoor

hielspoor

Wat is een hielspoor?

Een hielspoor is niks anders dan een extra uitgroeisel aan het bot van de hak. De diagnose, is een van de meest cowboy-achtige bij klachten aan de voet. Waarom? Omdat dit vrijwel nooit de oorzaak is van hielpijn. Toch zijn veel mensen overtuigd dat dit hun de hielpijn veroorzaakt. Maar is dat ook zo?

Een recent onderzoek dat werd verricht in een universiteitsziekenhuis in Zwitserland liet zien, dat bij gezonde volwassenen zonder last, in meer dan twintig procent van de voeten een hielspoor te vinden is op een MRI-scan.

Deze mensen werden twee jaar gevolgd om te kijken of ze klachten van de hiel zouden ontwikkelen en dat bleek vaak niet het geval.

Pijn in de hak is een veel voorkomende, vaak langdurige klacht die mensen van alle leeftijden kan treffen. Een eventueel aanwezig hielspoor is maar soms het probleem. Loop niet langer met pijn rond, maak vandaag nog een afspraak.

Hardlopen
Hielspoor

Hoe weet ik of ik het ook heb?

Het lijkt er op dat door heel veel trekkrachten van voetspieren aan de hiel, een extra bot kan worden gevormd, dit extra bot vormt een hielspoor.

Er zijn wel 35 redenen voor de oorzaak van hielpijn te noemen, variërend van peesplaatirritatie onder de voet, vetkamerschade (niet goed werkende schokdempers onder de voet) tot hielpijn door beklemde zenuwtjes.

Juist omdat er zoveel mogelijke diagnosen zijn voor deze pijn, is bij langer duren van een klacht kennis nodig om de oorzaak van de klacht aan te kunnen wijzen. Wij maken raag een echo om nog beter te kunnen zien waarom er pijn is.

Fasciitis plantaris

Ter hoogte van de voetzool loopt een peesplaat die men de fascia plantaris noemt. Deze peesplaat verbindt het hielbeen met de bal van de voet en zorgt voor stabiliteit en het buigen van de tenen.

Fasciitis plantaris is een probleem van de peesplaat en geeft vaak pijn in de ochtend of bij het starten met lopen na een tijdje stil te hebben gezeten. Wanneer deze peesplaat geïrriteerd raakt door verkeerde belasting kan het dikker worden, het zet uit door een toename van vocht in de pees.

Omdat de dikker geworden pees naar binnen drukt komt deze tegen het botje aan te liggen. Deze compressie geeft dan pijn.

Waaraan herken ik een hielspoor?

Pijn ter hoogte van de onderkant van de hiel is het belangrijkste symptoom. ’s Morgens en na lang zitten is de pijn het ergst. In de loop van de dag neemt de pijn af maar op het einde van de dag kan er sprake zijn van een doffe pijn aan de binnenkant van de hak (dit neemt wel weer af bij rust).

In het midden van de voetzool doet het pijn indien u erop drukt. Er kunnen ook ontstekingsverschijnselen aanwezig zijn. Zo kan de hiel ook rood en gezwollen zijn.

Bij kinderen: Morbus Sever

Ook bij kinderen komt steeds vaker hak of hielpijn voor. Ook bij deze pijn is vrijwel nooit een hielspoor betrokken. Veel vaker is de groeischijf achter op het hielbeen geïrriteerd. We spreken dan van Morbus Sever: Hielpijn bij kinderen.

Morbus Sever, wordt ook wel Sever Schinz genoemd naar de ontdekker van de blessure. Het komt vooral voor bij sportende kinderen tussen de 7 en 12 jaar oud. Zij hebben hier vaker last van omdat de groeischijven nog moeten volgroeien.

Gelukkig is het een blessure die vanzelf overgaat, mits er rekening met de pijn wordt gehouden. Dit houdt meestal in: rust houden!

Wat zijn de oorzaken?

Het zijn typische overbelastingsletsels. Ze komen frequent voor bij:

• Personen die een loopsport beoefenen (hardlopen, tennis, joggen, golf, enz.)
  • Langdurig gebruik van schoenen met zachte zolen
  • Dragen van schoenen met hoge hakken
  • Staand beroep
  • Overgewicht (een beperkte gewichtstoename van 5 kg kan genoeg zijn om de klachten uit te lokken)

Helpt wegmasseren?

Nee, eigenlijk is dit niet mogelijk. Wel kunt u wat spieren rondom de voet masseren en zo de druk van de spieren afhalen.

Wat werkt wel?

Dit probleem kan erg frustrerend zijn. Door veel onderzoek weten we nu dat er geen snelle oplossingen zijn; de revalidatie duurt meestal vele weken.

Gelukkig zijn de meeste hiel problemen goed te behandelen door een aanpassing van de belasting en oefentherapie in de vorm van krachttraining.

1/. De eerste belangrijke stap in de behandeling is het verminderen en/of aanpassen van de belasting! Echter, helemaal niet belasten is ook schadelijk.

2/. Daarnaast moeten de juiste oefeningen gedaan worden om te herstellen.

Wij weten hoe dit op de juiste manier aangepakt moet worden en helpen graag. Een injectie met ontstekingsremmende medicijnen heeft meestal geen effect.

Dus dat wordt rustiger aandoen én dagelijks enkele oefeningen doen.

Welke oefeningen moet ik doen?

Het is lastig om vooraf zonder goed onderzoek te zeggen welke oefeningen gedaan moeten worden. Daarnaast staat er op internet veel informatie die tegenstrijdig is. Veel van wat er op internet te vinden is kan ook meer klachten geven. Goede begeleiding is dus erg belangrijk.

Kan het chronisch worden?

Ja dat kan, een klacht die langer dan 3 maanden duurt wordt al chronisch genoemd. Sommige mensen hebben wel meer dan twee jaar last. De pijn kan dus lang en heftig zijn. Vandaag dat het belangrijk is om de juiste dingen te doen om er vanaf te komen. Echter is een periode van 3 tot 6 maanden pijn geen uitzondering.

Kan hielspoor vanzelf genezen?

Ja, gelukkig kan het ook vanzelf weer overgaan. Het is echter wel zo dat sommige mensen langer dan 2 jaar met de pijn rondlopen. Geduld is dus een schone zaak.

Helpt shockwave therapie?

Shockwave is een behandelmethode waarbij het geïrriteerde gebied met schokken onder de voet behandeld wordt. Meestal is een behandeling of 6 voldoende om de pijn te verlichten.

Waarom is het goed om op blote voeten te lopen?

Als u logisch nadenkt is het antwoord niet zo moeilijk. We zijn immers geboren zonder schoenen..

Een voet bestaat uit 26 botten, 33 gewrichten, 107 ligamenten (banden) en 19 spieren! Er is dus enorm veel beweging mogelijk. Al die bewegingen worden dus enorm belemmerd door schoenen.

De spieren die zouden moeten werken bij het lopen kunnen hun werk niet doen. Natuurlijk kan het helpen bij klachten die ontstaan zijn uit de voeten, om steunzolen te dragen.

Helpen zooltjes?

Zooltjes zijn niet altijd de oplossing. Zooltjes of steunzolen voorkomen dat de voet doorzakt. Maar een voet wordt hierdoor alleen maar zwakker en stijver. Een voet MOET bewegen, een voet MOET doorzakken tijdens het lopen, het werkt als een soort springveer.

Doordat de voet doorzakt en weer terugkomt in de oude vorm hoeft een lichaam minder hard te werken en worden krachten en beweging doorgegeven. Steunzolen doen dit te niet.

Op welke ondergrond kan ik het beste hardlopen?

Variatie tijdens het hardlopen is leuk en tegelijk goed voor uw lichaam. Wissel snel en kort af met lang en rustig. Maar kies ook regelmatige voor een andere route en ondergrond.

Sommige lopers tikken al hun kilometers weg op asfalt, beton of tegels. Anderen gruwelen bij die gedachte, zij zweren bij onverhard in het groen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur.

Maar altijd dezelfde route lopen, is geen goed idee. Het maakt het hardlopen bijvoorbeeld eerder saai, waardoor u sneller geneigd bent om een week over te slaan. Of erger, te stoppen.

Voordelen van afwisselen van de ondergrond

1. Veranderen van route en ondergrond is goed voor de ontwikkeling van de motoriek. Bovendien is men minder kwetsbaar wanneer er regelmatig op een andere ondergrond gelopen wordt.
  2. Het lichaam past zich constant aan, aan de ondergrond en onregelmatigheden waarop gelopen wordt. De houding, zwaartepunt en balans veranderen en daarmee ook de werking van spieren.
  3. Het lichaam werkt namelijk als een veersysteem waarbij ons lichaam zich al na één pas op een andere ondergrond aanpast in beenstijfheid en balans.

Barefoot running of lopen

Een overweging waard is het hardlopen of wandelen op blote voeten. Lees hier ons stukje over barefoot running.

In het kort:

Wat is hielspoor?

Trekkrachten van voetspieren aan de hiel, kunnen extra bot vormen, dit extra bot vormt een hielspoor

Moet ik zooltjes dragen?

Wij raden het dragen van zooltjes in eerste instantie af

Helpt zo’n sok?

Geen enkele sok gaat de klachten verminderen