Shockwave

Wat is shockwave therapie?

Deze therapie heeft positieve effecten op de doorbloeding van verschillende weefsels en verminderd pijn. Heeft u net als veel andere mensen last van (chronische) pijn zoals bijvoorbeeld een hielspoor, shin splint, verkalking in een pees, een tennisarm,of golfelleboog?

Al van alles geprobeerd om van pijn af te komen? Maar zonder resultaat en met terugkeer van de pijn, soms erger dan voorheen? Dan is dit, een zeer doeltreffende oplossing voor uw probleem.

Shockwave therapie, ook wel afgekort tot ESWT (Extracorporeal ShockWave Therapy), is een behandeling door middel van schokgolven. Er bestaan verschillende manieren van shockwave; het kan in hoge of lage dosis gegeven worden en lokaal of radiaal.

Hoe werkt het?

Deze vorm van therapie werkt met schokgolven. Wij bedienen het apparaat waar deze golven uit komen. Deze golven verplaatsen zich onder een bepaalde druk door je huid naar de plek waar uw blessure zit.

Hierdoor verbeteren de bloedsomloop en stofwisseling. Waardoor de pijn afneemt. Zo stimuleeren we het lichaam om de blessure sneller te laten genezen.

Het is een goede behandeling bij chronische en/of hardnekkige blessures. Hiermee kunen we de klacht op weefselniveau behandelen waardoor de pijn snel afneemt.

Wanneer kan het mij helpen?

Deze behandeling is met name geschikt voor problemen aan pezen en de overgang van spieren naar pezen. Het kan hierbij gaan om aandoeningen waarbij kalkafzetting voorkomt, maar dit is niet noodzakelijk.

Vaak gaat het om chronische, hardnekkige en pijnlijke aandoeningen. Hieronder een aantal voorbeelden;

Hoe werkt een behandeling bij jullie?

Ten eerste onderzoeken wij eerst, eventueel met behulp van het echografisch apparaat, uw klachten. Vinden we wat gaan we over tot behandeling. Op het te behandelen lichaamsdeel brengt hij vervolgens wat gel aan. Deze gel helpt om de golven beter over te brengen.

Ten tweede gaan we met de kop op het pijnlijke gebied behandelen. dit duurt ongeveer 10 tot 15 minuten, maar kan ook korter zijn.

De behandeling kan pijn doen, maar we houden altijd rekening met de blessure en individuele pijnbeleving.

Naast mensen die positief effect hebben van ESWT, is er ook een groep mensen die hier helaas niet op reageert. Dit worden ook wel de non-responders genoemd.

Net zoals er niet geheel duidelijk is hoe het werkingsmechanisme is, is ook niet bekend wat de reden is dat sommige mensen er geen baat bij hebben. Maar hier komen we snel genoeg achter.

Shockwave therapie en echografie

Wij combineren shockwave vaak met echografie. Met een echo kunnen we namelijk snel en duidelijk zien wat de pijn veroorzaakt en waar de oorzaak zit.

Door echografie kunnen wij bijvoorbeeld kalkafzetting in uw schoudergewricht goed zien. Als de oorzaak eenmaal bekend is, kunnen wij veel gerichter te werk gaan.

Wat zijn de voordelen?

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  • Kortdurende behandeling
  • Uitstekende behandelresultaten (na gemiddeld 4 à 5 behandelingen succesvol)
  • Behandeling van de oorzaak in plaats van bestrijden van symptomen
  • Injectie of operatie kan voorkomen worden
  • Uitwendig goed te verdragen therapie zonder medicijnen, anaesthesie of operatie
  • Snel en effectief behandelresultaat
  • Bewezen effect bij chronische klachten van het bewegingsapparaat
  • Oorzakelijke behandeling in plaats van symptoombestrijding
  • Minimale bijwerkingen (roodheid, lichte zwelling)
  • Direct na de behandeling ontstaat een langdurige en aanhoudende pijn vermindering en verbetering van de beweeglijkheid

Helpt het bij een tenniselleboog?

Veel mensen staan nauwelijks stil bij de vele manieren waarop zij hun armen gebruiken. Logisch, bewegen is iets waar u niet over na hoeft te denken. Tenzij zulke normale bewegingen pijn doen.

Pijn bij het openmaken van een deur, een tas verzet, pijn tijdens het schilderen, pijn als u uw kind optilt of zelfs als u alleen maar even uw arm strekt. En vooral aan de buitenkant van uw elleboog. Grote kans dat u kampt met een klassieke ‘tenniselleboog‘.

Ongeveer twee procent van de Nederlandse bevolking heeft deze aandoening. Bij veel mensen groeit de tenniselleboog uit tot een hardnekkige en langdurige aandoening.

Tennissers

Zoals de naam al zegt, komt deze kwetsuur voor bij tennissers, maar in principe kan iedereen een tenniselleboog oplopen. Of u nu zwaar handwerk verricht of licht maar langdurig, een tenniselleboog komt altijd door overbelasting van de onderarm spieren.

Hierdoor ontstaat een peesirritatie op de plaats waar de spieren zich aanhechten aan het bot. Door die peesirritatie verhardt het toch al taaie peesweefsel zich en er kunnen zelfs scheurtjes ontstaan, een tendinose.

Kenmerkend voor een tenniselleboog is, dat het verharde weefsel de bloeddoorstroming ernstig beperkt. En aangezien bloedcirculatie essentieel is voor genezing, maakt dat de tenniselleboog tot een moeilijk behandelbare aandoening.

Dit geldt overigens ook voor vergelijkbare pees aandoeningen aan bijvoorbeeld de hiel ‘hielspoor‘, de achillespees of aan belangrijke pezen in de schouder. In het laatste geval kan de verharding van het weefsel ook leiden tot kalkafzetting in het gewricht. Onze therapie helpt hier uitstekend bij, ontdek het zelf ook.

Hoeveel behandelingen zijn er nodig?

Gemiddeld zijn er 5 behandelingen nodig. Tussen 2 behandelingen in zit meestal een periode van ongeveer 7 tot 10 dagen. Later zal deze tussentijd langer worden.

Is het zinvol bij calcificaties?

In sommige gevallen vinden wij met echografie kalk in een pees. Meestal zit dit in de schouder of de achillespees. Doormiddel van shockwave kunnen we deze zogenaamde calcificaties zachter maken. Door het zachter en soepeler maken van de kalk, gaat deze minder pijn doen bij bewegen.

Kan het ook helpen bij rugpijn?

Met name de diepe rugspieren in en tussen de wervels kunnen goed behandeld worden. Met name de gefocusseerde shockwave kan een stuk dieper behandelen dan vingers kunnen. Dieper gelegen trigger points kunnen zo effectief behandeld worden. Een ander optie is voor deze dieper gelegen triggerpoints is dry needling.

Helpt shockwave bij een hielspoor?

Shockwave is een techniek om klachten van bijvoorbeeld een hielspoor en hielpijn te verminderen. Alleen met speciale oefentherapie in combinatie met shockwave, zal de klacht, over het algemeen, helemaal verdwijnen.

Shockwave kan perfect worden ingezet, om snel uw pijn te verminderen. Heeft u al vaker fysiotherapie gehad, met matig resultaat, kreeg u daarbij wel of geen oefeningen en loopt u op inlegzolen?

Maar heeft u nog steeds pijn? Dan is het verstandig om dit te proberen. Bij de meeste mensen slaat dhet, na twee a drie behandeling aan.

shockwave_hielspoor
shockwave hielspoor

Hoe werkt shockwave bij hielspoor?

Ten eerste zal de shockwave therapeut uw bron van de pijn proberen te vinden hiervoor kan hij ook gebruik maken van echografie, maar meestal is een echo niet eens nodig omdat de pijn goed met een vinger aan te wijzen valt.

Dit is zeer kenmerkend voor een peesblessure of het hebben van een hielspoor. Vervolgens zal de therapeut uw gebied met shockwave behandelen. De shockwave verbetert de stofwisseling en bloedcirculatie in het pijngebied. Het vermindert uw pijn.

Hoe lang duurt shockwave?

Shockwave therapie bij hielspoor neemt pakweg 20 minuten, of korter per behandeling in beslag. Gemiddeld zijn er 6 behandelingen nodig, per klacht.

De behandeling zelf kan behoorlijk pijnlijk zijn en de meeste mensen hebben na de behandeling van shockwave bij een hielspoor nog enkele dagen last van napijn. Maar in verreweg de meeste gevallen is de pijn direct weg na de behandeling.

Voordelen Shockwave bij Hielspoor

Het voordeel is dat een operatie of injecties op deze manier meestal kunnen worden voorkomen. Een operatie en injecties geven meer risico’s en daarnaast kan shockwave zonder verdoving worden uitgevoerd.

Shockwave kent geen bijwerkingen al kan het wel pijnlijk zijn tijdens een behandeling en geeft het soms blauwe plekjes.

Er kan wat zwelling, roodheid en een doof gevoel op de behandelplek ontstaan. U houdt geen littekens over aan de therapie. Het is veel goedkoper en veel minder belastend dan een operatie.

U heeft ongeveer 70% kans dat de pijn verdwijnt of vermindert. Echter zal u daarnaast oefentherapie moeten blijven doen.

Dry needling Hielspoor

Dry needling kan voetpijn verminderen mochten daar trigger points aanwezig zijn. Een andere techniek die gebruik maakt van dry needling naalden is EPTE of PNE.

Wij zijn een van de weinige praktijken in Nederland die beide technieken kan aanbieden en is specialist op het gebied van peesproblematiek. Ook bij een fasciitis plantaris.

Zooltjes bij Hielspoor

Zooltjes kunnen in sommige gevallen zinvol zijn, zeker voor een korte termijn oplossing. Maar bedenk dat we zijn geboren zonder schoenen en helemaal zonder inlegzolen. We moeten ons dus altijd afvragen of dit op de lange termijn zinvol is.

Het trainen van uw voeten geeft meestal een betere uitkomst maar kost u veel meer tijd. Het dragen van inlegzooltjes en gelzolen kan op de duur zelfs schadelijk zijn voor bijvoorbeeld uw vetkamers in de voetzolen. Vetkamerschade is een probleem dat niet meer terug te draaien is.

FSTW of RSWT shockwave therapie?

Is deze therapie iets voor mijn klacht? Die vraag beantwoorden wij u graag na een intake. Door jaren ervaring, weten wij vaak in combinatie met echografie snel een diagnose te stellen.

Wij hebben geen wachttijden en rekenen geen extra kosten. Wij beschikken over alle twee de apparaten.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de toepassing van shockwavetherapie effectief is. Doordat traditionele therapieën in sommige gevallen niet het gewenste effect hebben, wordt shockwave therapie als een waardevolle behandelmethode gezien.

Wat zijn de verschillen tussen FSWT en RSWT?

Maar wat zijn nu eigenlijk de belangrijkste verschillen tussen gefocusseerde shockwave therapie (FSWT) en radiale shockwave therapie (RSWT)?

Internationaal worden zowel radiale als gefocusseerde shockwave-apparaten gebruikt. De meeste wetenschappelijke evidentie over shockwavetherapie is toegespitst op de gefocusseerde variant.

Gefocusseerde shockwave therapie (FSWT) is de oorspronkelijke vorm van shockwavetherapie en kent al een langer bestaan dan de radiale variant.

Ook bij radiale shockwave therapie (RSWT) is er echter sprake van een stijgend aantal publicaties. Dit zien we terug in het gebruik van radiale shockwave therapie.

De techniek bij radiale shockwave therapie, waarbij de energie wordt opgewekt door luchtdruk of een electromagnetisch veld, is voordeliger in vergelijking met gefocusseerde shockwave therapie, waardoor de meeste fysiotherapeuten starten met de radiale variant.

Bij Alpha fysiotherapie beschikken we over alle twee de apparaten.

shockwave bij alpha fysiotherapie in utrecht
Shin splint shockwave
Is shockwave onzin?

Nee, shockwave is zeker geen onzin, wel bestaan er een hoop onzin verhalen over shockwave

Zijn er verschillen tussen FSTW en RSTW

Ja, de verschillen zijn best groot FSTW kan veel dieper en met veel meer impact behandelen, waar RSTW oppervlakkig ook heel goede resultaten levert.

Is shockwave pijnlijk?

Ja, shockwave kan even pijnlijk zijn

Wat is FSTW?

FSTW staat voor gefocusseerde shockwave therapie

Wat is RSTW?

RSTW staat voor radiale shockwave therapie

Wat is ESTW

ESWT staat voor extracorporal shockwave therapie, dit is een verzamelnaam voor alle soorten shockwave.