Shockwave

Wat is shockwave?

Shockwave therapie, ook wel afgekort tot ESWT (Extracorporeal ShockWave Therapy), is een behandeling die bestaat uit geluidsgolven. Er bestaan verschillende manieren van toedienen van ESWT; het kan in hoge of lage dosis gegeven worden en lokaal of radiaal.

De shockwave heeft positieve effecten te op de doorbloeding van verschillende weefsels en verminderd de pijnsensatie op de plek waar u last heeft.

FSWT

Shockwave tegen chronische pijn. Heeft u net als veel andere mensen last van chronische pijn zoals bijvoorbeeld een hielspoor, shin splint, verkalking in een pees, een tennisarm,of golfelleboog?

Wanneer u alles al heeft geprobeerd om van pijn verlost te raken, zoals bijvoorbeeld; injecties, medicatie, fysiotherapie en relaxatiemethodes? Maar zonder resultaat en met terugkeer van de pijn, soms erger dan voorheen? Dan is shockwave therapie, met of zonder de combinatie van EPTE of PNE een zeer doeltreffende oplossing.

Hoe werkt shockwave?

Onze shockwave werkt met schokgolven. De fysiotherapeut bedient het apparaat waar deze golven uit komen. Deze golven verplaatsen zich onder een bepaalde druk door je huid naar de plek waar uw blessure zit.

Door deze golven verbeteren de bloedsomloop en stofwisseling. Waardoor de pijn afneemt. Zo stimuleert de behandeling je lichaam om de blessure zelf te genezen.

Het is een goede behandeling bij chronische en/of hardnekkige blessures. Met shockwave kan de fysiotherapeut de klacht op weefselniveau behandelen waardoor de pijn afneemt.

Wanneer kan shockwave helpen?

Deze behandeling is met name geschikt voor problemen aan pezen en de overgang van spieren naar pezen. Het kan hierbij gaan om aandoeningen waarbij kalkafzetting voorkomt, maar dit is niet noodzakelijk. Vaak gaat het om chronische, hardnekkige en pijnlijke aandoeningen. Hieronder een aantal voorbeelden;

Runner

Hoe werkt een behandeling met shockwave?

De fysiotherapeut onderzoekt eerst, eventueel met behulp van het echografisch apparaat, uw klachten. Op het te behandelen lichaamsdeel brengt hij vervolgens wat gel aan. Deze gel helpt om de golven beter over te brengen. De fysiotherapeut richt de golven via een behandelkop op dit gebied.

Per behandeling duurt dit ongeveer 5 tot 10 minuten en dit kan onderdeel zijn van een volledige behandeling fysiotherapie. De fysiotherapeut kan de impact van de golven tijdens de behandeling veranderen. De behandeling kan pijn doen, maar de behandelend fysiotherapeut houdt altijd rekening met uw blessure en pijnbeleving.

Naast mensen die positief effect hebben van ESWT, is er ook een groep mensen die hier helaas niet op reageert. Dit worden ook wel de non-responders genoemd. Net zoals er niet geheel duidelijk is hoe het werkingsmechanisme is, is ook niet bekend wat de reden is dat sommige mensen er geen baat bij hebben.

Shockwave therapie en echografie

De fysiotherapeuten van Alpha fysiotherapie combineren shockwave steeds vaker met echografie. Met een echo kan de fysiotherapeut namelijk snel en duidelijk bepalen wat uw pijn veroorzaakt en waar de oorzaak zit.

Door echografie kan u bijvoorbeeld kalkafzetting in uw schoudergewricht goed zien. Als de oorzaak eenmaal bekend is, kan de fysiotherapeut de shockwave therapie gericht op die plek gebruiken.

Wat zijn de voordelen?

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  • Kortdurende behandeling
  • Uitstekende behandelresultaten (na gemiddeld 4 à 5 behandelingen succesvol)
  • Behandeling van de oorzaak in plaats van bestrijden van symptomen
  • Injectie of operatie kan voorkomen worden
  • Uitwendig goed te verdragen therapie zonder medicijnen, anaesthesie of operatie
  • Snel en effectief behandelresultaat
  • Bewezen effect bij chronische klachten van het bewegingsapparaat
  • Oorzakelijke behandeling in plaats van symptoombestrijding
  • Minimale bijwerkingen (roodheid, lichte zwelling)
  • Direct na de behandeling ontstaat een langdurige en aanhoudende pijn vermindering en verbetering van de beweeglijkheid

Shockwave bij een tenniselleboog

Veel mensen staan nauwelijks stil bij de vele manieren waarop zij hun armen gebruiken. Logisch, bewegen is iets waar u niet over na hoeft te denken. Tenzij zulke normale bewegingen pijn doen.

Pijn bij het openmaken van een deur, een tas verzet, pijn tijdens het schilderen, pijn als u uw kind optilt of zelfs als u alleen maar even uw arm strekt. En vooral aan de buitenkant van uw elleboog. Grote kans dat u kampt met een klassieke ‘tenniselleboog‘.

Ongeveer twee procent van de Nederlandse bevolking heeft deze aandoening. Bij veel mensen groeit de tenniselleboog uit tot een hardnekkige en langdurige aandoening.

elleboog
tenniselleboog

Tennissers

Zoals de naam al zegt, komt deze kwetsuur voor bij tennissers, maar in principe kan iedereen een tenniselleboog oplopen. Of u nu zwaar handwerk verricht of licht maar langdurig, een tenniselleboog komt altijd door overbelasting van de onderarm spieren. Hierdoor ontstaat een niet-bacteriële peesontsteking op de plaats waar de spieren zich aanhechten aan het bot.

Door die ontsteking verhardt het toch al taaie peesweefsel zich en er kunnen zelfs scheurtjes ontstaan.

Kenmerkend

Kenmerkend voor een tenniselleboog is, dat het verharde weefsel de bloeddoorstroming ernstig beperkt. En aangezien bloedcirculatie essentieel is voor genezing van elke ontsteking, maakt dat de tenniselleboog tot een moeilijk behandelbare aandoening.

Dit geldt overigens ook voor vergelijkbare pees aandoeningen aan bijvoorbeeld de hiel ‘hielspoor‘, de achillespees of aan belangrijke pezen in de schouder. In het laatste geval kan de verharding van het weefsel ook leiden tot kalkafzetting in het gewricht.

Hoeveel behandelingen zijn er nodig?

Gemiddeld zijn er 5 behandelingen nodig. Tussen 2 behandelingen in zit meestal een periode van ongeveer 7 tot 10 dagen. Later zal deze tussentijd korter worden.

Op basis van ervaring en wetenschappelijk onderzoek heeft Alpha fysiotherapie een protocol opgesteld. Hierdoor staan wij voor een optimaal resultaat.

Waar kan ik terecht voor shockwave?

Wat is shockwave?

Shockwave is een therapie waarbij uw pijn verlicht kan worden.
Het stimuleert de cellen in het weefsel te herstellen. shockwave

Is shockwave pijnlijk?

Ja dat kan een beetje pijnlijk zijn in het begin

Zijn er meerdere shockwave vormen?

Ja, er zijn twee vormen de gefocusseerde FSWT en de radiale RSWT

Wat is het risico van shockwave?

Anders dan blauwe plekken niet zo veel

Wat kost shockwave?

Bij Alpha fysiotherapie betaald u niet extra voor shockwave

Hoe maak ik een afspraak?

U kunt contact opnemen met 0345-68 16 45