Shockwave

Wat is shockwave therapie?

Deze therapie heeft positieve effecten op de doorbloeding van verschillende weefsels en verminderd pijn. Heeft u net als veel andere mensen last van (chronische) pijn zoals bijvoorbeeld een hielspoor, shin splint, verkalking in een pees, een tennisarm,of golfelleboog?

Al van alles geprobeerd om van pijn af te komen? Maar zonder resultaat en met terugkeer van de pijn, soms erger dan voorheen? Dan is dit, een zeer doeltreffende oplossing voor uw probleem.

Shockwave therapie, ook wel afgekort tot ESWT (Extracorporeal ShockWave Therapy), is een behandeling door middel van schokgolven. Er bestaan verschillende manieren van shockwave; het kan in hoge of lage dosis gegeven worden en lokaal of radiaal.

shockwave_FSWT
Gefocusseerde shockwave

Hoe werkt het?

Deze vorm van therapie werkt met schokgolven. Wij bedienen het apparaat waar deze golven uit komen. Deze golven verplaatsen zich onder een bepaalde druk door je huid naar de plek waar uw blessure zit.

Hierdoor verbeteren de bloedsomloop en stofwisseling. Waardoor de pijn afneemt. Zo stimuleeren we het lichaam om de blessure sneller te laten genezen.

Het is een goede behandeling bij chronische en/of hardnekkige blessures. Hiermee kunen we de klacht op weefselniveau behandelen waardoor de pijn snel afneemt.

Wanneer kan het mij helpen?

Deze behandeling is met name geschikt voor problemen aan pezen en de overgang van spieren naar pezen. Het kan hierbij gaan om aandoeningen waarbij kalkafzetting voorkomt, maar dit is niet noodzakelijk.

Vaak gaat het om chronische, hardnekkige en pijnlijke aandoeningen. Hieronder een aantal voorbeelden;

Hoe werkt een behandeling bij jullie?

Ten eerste onderzoeken wij eerst, eventueel met behulp van het echografisch apparaat, uw klachten. Vinden we wat gaan we over tot behandeling. Op het te behandelen lichaamsdeel brengt hij vervolgens wat gel aan. Deze gel helpt om de golven beter over te brengen.

Ten tweede gaan we met de kop op het pijnlijke gebied behandelen. dit duurt ongeveer 10 tot 15 minuten, maar kan ook korter zijn.

De behandeling kan pijn doen, maar we houden altijd rekening met de blessure en individuele pijnbeleving.

Naast mensen die positief effect hebben van ESWT, is er ook een groep mensen die hier helaas niet op reageert. Dit worden ook wel de non-responders genoemd.

Net zoals er niet geheel duidelijk is hoe het werkingsmechanisme is, is ook niet bekend wat de reden is dat sommige mensen er geen baat bij hebben. Maar hier komen we snel genoeg achter.

Shockwave therapie en echografie

Wij combineren shockwave vaak met echografie. Met een echo kunnen we namelijk snel en duidelijk zien wat de pijn veroorzaakt en waar de oorzaak zit.

Door echografie kunnen wij bijvoorbeeld kalkafzetting in uw schoudergewricht goed zien. Als de oorzaak eenmaal bekend is, kunnen wij veel gerichter te werk gaan.

Wat zijn de voordelen?

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  • Kortdurende behandeling
  • Uitstekende behandelresultaten (na gemiddeld 4 à 5 behandelingen succesvol)
  • Behandeling van de oorzaak in plaats van bestrijden van symptomen
  • Injectie of operatie kan voorkomen worden
  • Uitwendig goed te verdragen therapie zonder medicijnen, anaesthesie of operatie
  • Snel en effectief behandelresultaat
  • Bewezen effect bij chronische klachten van het bewegingsapparaat
  • Oorzakelijke behandeling in plaats van symptoombestrijding
  • Minimale bijwerkingen (roodheid, lichte zwelling)
  • Direct na de behandeling ontstaat een langdurige en aanhoudende pijn vermindering en verbetering van de beweeglijkheid

Helpt het bij een tenniselleboog?

Veel mensen staan nauwelijks stil bij de vele manieren waarop zij hun armen gebruiken. Logisch, bewegen is iets waar u niet over na hoeft te denken. Tenzij zulke normale bewegingen pijn doen.

Pijn bij het openmaken van een deur, een tas verzet, pijn tijdens het schilderen, pijn als u uw kind optilt of zelfs als u alleen maar even uw arm strekt. En vooral aan de buitenkant van uw elleboog. Grote kans dat u kampt met een klassieke ‘tenniselleboog‘.

Ongeveer twee procent van de Nederlandse bevolking heeft deze aandoening. Bij veel mensen groeit de tenniselleboog uit tot een hardnekkige en langdurige aandoening.

shockwave_elleboog
tenniselleboog

Tennissers

Zoals de naam al zegt, komt deze kwetsuur voor bij tennissers, maar in principe kan iedereen een tenniselleboog oplopen. Of u nu zwaar handwerk verricht of licht maar langdurig, een tenniselleboog komt altijd door overbelasting van de onderarm spieren.

Hierdoor ontstaat een peesirritatie op de plaats waar de spieren zich aanhechten aan het bot. Door die peesirritatie verhardt het toch al taaie peesweefsel zich en er kunnen zelfs scheurtjes ontstaan, een tendinose.

Kenmerkend voor een tenniselleboog is, dat het verharde weefsel de bloeddoorstroming ernstig beperkt. En aangezien bloedcirculatie essentieel is voor genezing, maakt dat de tenniselleboog tot een moeilijk behandelbare aandoening.

Dit geldt overigens ook voor vergelijkbare pees aandoeningen aan bijvoorbeeld de hiel ‘hielspoor‘, de achillespees of aan belangrijke pezen in de schouder. In het laatste geval kan de verharding van het weefsel ook leiden tot kalkafzetting in het gewricht. Onze therapie helpt hier uitstekend bij, ontdek het zelf ook.

Hoeveel behandelingen zijn er nodig?

Gemiddeld zijn er 5 behandelingen nodig. Tussen 2 behandelingen in zit meestal een periode van ongeveer 7 tot 10 dagen. Later zal deze tussentijd langer worden.

Is het zinvol bij calcificaties?

In sommige gevallen vinden wij met echografie kalk in een pees. Meestal zit dit in de schouder of de achillespees. Doormiddel van shockwave kunnen we deze zogenaamde calcificaties zachter maken. Door het zachter en soepeler maken van de kalk, gaat deze minder pijn doen bij bewegen.

Kan het ook helpen bij rugpijn?

Met name de diepe rugspieren in en tussen de wervels kunnen goed behandeld worden. Met name de gefocusseerde shockwave kan een stuk dieper behandelen dan vingers kunnen. Dieper gelegen trigger points kunnen zo effectief behandeld worden. Een ander optie is voor deze dieper gelegen triggerpoints is dry needling.

F.A.Q.

Is het pijnlijk?

Ja dat kan een beetje pijnlijk zijn in het begin

Zijn er meerdere vormen?