Peesontsteking

Wat is een peesontsteking, tendinose, tendinitis of tendinopathie?

Een peesontsteking of beter een tendinose is een probleem dat kan optreden wanneer een pees, lange tijd verkeerd is belast. Eigenlijk is de naam ontsteking niet echt meer op zijn plaats, omdat er geen bewijs gevonden kan worden dat er een ontstekingsreactie plaatsvindt in de pees. De term peesontsteking of tendinitis is dus wat verouderd geraakt. Tegenwoordig spreken we van een tendinose of tendinopathie.

Wat is een tendinose?

Tendinose: is een degeneratie van het peescollageen als reactie op langdurig verkeerd gebruik. Wanneer overmatig gebruik wordt voortgezet zonder de pees de tijd te geven om te genezen en te rusten, leidt dit mogelijk tot een tendinose.

Zelfs kleine bewegingen, zoals klikken op een muis, kunnen een tendinose veroorzaken. Bijzonder is dat er een tendinose kan zijn zonder dat pijn in de pees is.

Wat is een tendinopathie?

Tegenwoordig wordt de term tendinopathie gebruikt voor alle peesblessures bij elkaar, behalve als de pees is afgescheurd, dan spreekt men van een ruptuur.

Tendinopathie is dus een bredere term waar niet alleen peesontsteking (tendinitis) onder valt, maar ook tendinose (peesdegeneratie). De huidige opvatting is dat een peesblessure voornamelijk een degeneratie van de pees (tendinose) is. Dus geen peesontsteking!

Testen op peesweefsel vertonen vaak geen tekenen van acute ontsteking. Maar wel veranderingen van het peesweefsel, zoals kleine scheurtjes. Deze veranderingen of degeneratie worden dus tendinoses genoemd.

Traploper

Welke pees raakt vaak ontstoken?

Een peesontsteking of tendinose kunt u overal in het lichaam oplopen. Maar de pezen die hieronder staan raken het vaakst aangedaan.

Peesontsteking schouder

In de schouder komen een aantal pezen samen rondom de kop van de bovenarm die een gewricht maakt met het schouderblad. Het glenohumerale gewricht. De pezen die daar bij elkaar komen worden ook wel de cuff pezen genoemd.

In deze cuff pezen kunnen problemen gaan ontstaan door slecht functioneren of over en onder belasting een van de problemen die in de cuff kunnen ontstaan zijn peesontstekingen vaak is dit de supraspinatus pees.

Peesontsteking knie

In de knie kunnen meerdere pezen een tendinopahie ontwikkelen, maar de meest aangedane pees is de pees die over de knieschijf loopt. De pees kan aan de bovenkant van de knieschijf gaan ontsteken, de quadricepspees of juist aan de onderkant van de knieschijf, de patellapees of jumpersknee.

Het maakt verschil of uw probleem aan de bovenkant van de knieschijf zit of aan de onderkant, zeker in de aanpak hiervan. Als u de verkeerde oefeningen doet, kan uw probleem juist erger worden.

Maar ook uw hamstring, of popliteus kan aan de achterkant van uw knie voor problemen zorgen

Peesontsteking arm

In de arm lopen veel pezen die in schouder, elleboog of hand/pols vasthechten. De meest voorkomende pees of pezen die kunnen gaan irriteren zijn de pezen die vast hechten aan de buitenkant van de elleboog.

Men spreekt hier dan ook wel van een epicondylitis lateralis of de tennisarm. Zit de peesontsteking aan de binnenkant van de elleboog dan spreekt men van een golfarm.

Maar er zijn ook vaak problemen die optreden in de pols of hand. Het Syndroom van De Quervain is er hier een van.

Peesontsteking hand/pols

Naast het Syndroom van De Quervain komt een triggerfinger of malletfinger vaak voor. Bij een triggerfinger is de peestunnel of schede van een pees vaak ontstoken. Daarbij wordt ook de pees dikker en komt deze vast te zitten in zijn tunnel, de peesschede.

Bij de malletfinger scheurt er juist een pees van het vinger topje, dit veroorzaakt dan weer een ontstekingsreactie.

Er zijn natuurlijk meerdere pezen in de hand of pols die ontstoken kunnen raken. Maar de pezen die de vingers buigen en strekken zijn het vaakst aangedaan.

Peesontsteking lies

Ook in de lies of liezen kunnen de pezen, die vast zitten aan het bekken, ontstoken raken. Meestal is dit het gevolg van een verwaarloosde liesblessure. Het komt vaker voor bij mannen die veel sporten. Dit heeft te maken van de vorm van het bekken.

Bij overbelasting van de pezen aan de binnenkant van het bovenbeen, kunnen klein scheurtjes ontstaan in de pees. Blijft iemand dan die pezen zwaar belasten dan kan er een peesontsteking optreden of tendinopathie.

Afgescheurde pees (ruptuur)

Zolang een pees niet is afgescheurd spreken we dus van een tendinopathie, wanneer de pees wel is afgescheurd noemen we dit een peesruptuur. Dit komt veel minder vaak voor dan een tendinopathie.

Een ruptuur kan plaatsvinden als er al eerder klachten aan de betreffende pees zijn geweest, maar ook als er nog niet eerder pijn aan de pees is gevoeld. De meest bekende afscheuring van een pees is een ruptuur van de Achillespees.

Ballet

Er is de laatste tijd veel onderzoek gedaan naar peesontstekingen in met name Australiƫ. Interessante onderzoeken laten zien dat we veel fout hebben gedaan in het verleden. Rekken en masseren van de pezen is uit onderzoek juist slecht gebleken! Moeten we dus nog wel rekken?

Het nationale ballet van Sydney is zelfs gestopt met rekken in de warming-up! Dit zou namelijk alleen maar meer schade toebrengen en meer blessures opleveren.

Vroeger werden mensen nog weleens in het gips gezet om een pees rust te geven. Waar een pees dus echt slecht tegen kan is rust dit maakt de pees alleen maar zwakker en zwakker. Maar ook het injecteren van een pees blijkt niet te werken in welke vorm dan ook. Zeker niet op de lange termijn.

Veranderen van belasting

Pezen houden niet van verandering. Het ineens rustiger aan doen of juist te snel de belasting opbouwen is lastig te verwerken voor een pees. In tegenstelling tot spieren die zich veel sneller kunnen aanpassen.

Door de verandering kan de pees uiteindelijk gaan irriteren. Wanneer iemand dan niet naar zijn lichaam luistert, kan dit resulteren in een tendinose.

Behandeling van een peesontsteking

Wanneer u pas heel kort (binnen een week) pijn in uw pees heeft gekregen dan kan 2 weken absolute rust raadzaam zijn. Om daarna vervolgens weer te starten met uw activiteiten maar rustig aan te starten.

Als u al langer dan 2 weken pijn in uw pees heeft. Moet u beter gaan doseren in combinatie met de juiste krachttraining dit wil zeggen juist in uitvoering en juist in intensiteit. Soms is stoppen met uw sport noodzakelijk en alleen krachttraining raadzaam.

Houd er rekening mee dat uw lichaam steeds langer rust nodig heeft als u ouder wordt. Een veel gehoord voorbeeld uit de praktijk is; ik loop al jaren op hetzelfde tempo en het zelfde aantal kilometers maar toch heb ik nu in eens klachten. Leeftijd maar ook stress of voeding kunnen hier een rol zijn gaan spelen.

Onderzoek en behandeling

Om de juiste behandeling te kiezen is onderzoek belangrijk. Dit gebeurt door een gesprek met de patiƫnt en een lichamelijk onderzoek van pees en het gebied rondom uw pees. Op basis hiervan wordt een behandelplan opgesteld.

Er zijn veel verschillende soorten behandelingen die momenteel worden toegepast. Hierbij kan gedacht worden aan oefentherapie, manuele therapie, shockwave en injecties. Er is in de wetenschappelijk literatuur het meeste bewijs voor behandeling met behulp van een oefenprogramma.

De behandeling kan lastig zijn en een individuele afstemming van de behandeling is belangrijk om te komen tot het beste behandelresultaat.

De 9 dingen die u niet moet doen bij een peesontsteking

• Rekken van de betrokken pezen en spieren
  • Masseren van de pees
  • Of andere passieve behandeling
  • Complete rust
  • Injecties
  • Uw pijn negeren
  • Bang zijn dat de pees kan scheuren
  • Denken dat het sneller kan
  • Slechte krachttraining

Rekken: Rekken geeft allen maar meer compressie op de meeste pezen wat juist de klacht in stand kan houden. Of meer schade toebrengt.

Massages: ook massages maken de pees niet sterker en kunnen zelf meer pijn geven.

Andere passieve behandelingen: denk aan manueel therapie of een chiropractor. Met deze therapie maakt u ook de pees niet sterker. Een korte termijn effect is er soms wel maar op de lange termijn zal uw klacht weer terug komen. Alleen passief behandelen geeft geen progressie. Voor een goed peesherstel moet er getraind worden!

Complete rust: maakt dat de pees minder kracht in zich kan opnemen, dit maakt hem juist zwakker, pas juist uw belasting aan.

Injecties: blijken weinig effectief, probeer pas met injecties te beginnen als een goed trainingsprogramma echt niet heeft geholpen.

Uw pijn negeren: Uw pees geeft uw informatie. Luister hierna asl deze pijn doet gaat er iets niet goed. Doorgaan op dezelfde manier geeft op den duur problemen

Bang zijn dat de pees kan scheuren: een peesontsteking maakt niet dat de pees scheurt, sterker nog vaak is die pees sterker dan een normale pees. De meeste mensen die hun pees scheurde hadden daarvoor nooit last.

Denk dat het sneller kan: om een pees te trainen is geduld nodig. Het kost gewoon tijd om uw pees sterker te maken.

Slechte oefentherapie: zorgt ervoor dat de klachten weer terug komen, dit is zonde van uw tijd.

Kracht tekort

In veel gevallen na een tendinopathie, blijft een krachttekort bestaan, ook als u volledig hersteld zonder pijnklachten. Mogelijk hebben de hersenen een remmend effect op uw spieren gekregen. Dit kan verklaren waarom een tendinopathie vaak terugkomt.

Er is gebleken dat mensen met schouderpijn als gevolg van tendinopathie van de rotator cuff meer dan 15% minder sterk zijn dan hun normale schouder. Net als hardlopers met achillespees tendinopathie en mensen met patella tendinopathie.

Krachttraining
Welke behandeling is er voor een peesontsteking?

Er zijn vele behandelingen tegen een peesontsteking en de beste therapie verschilt per pees, uit onderzoek blijkt echter wel dat training het beste werkt.

Heb ik een peesontsteking in mijn knie?

Om dit te kunnen bepalen zijn er verschillende testen nodig, echter kan u een peesontsteking aan de kniepees vaak met een vinger aanwijzen. is het pijngebied groter dan heeft waarschijnlijk geen kniepeesontsteking.

Heb ik een schouder peesontsteking?

In uw schouder zitten veel pezen, het is dus lastig om deze vraag te beantwoorden. Onze fysiotherapeuten kunnen u dit tijdens een consult wel vertellen.

Heb ik een peesontsteking in mijn lies?

Mannen hebben vaker last van een peesontsteking in de lies dan vrouwen. Zit de pijn diep en tegen het bot aan dan kunt u last hebben van een peesontsteking aan de lies.

Heb ik een peesontsteking aan mijn heup?

Peesontstekingen aan de heup komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, u heeft hier waarschijnlijk het meeste last van tijdens het slapen.

Wilt u meer informatie over uw peesprobleem? Neem dan vrijblijvend contact op, zodat we ook u, bij uw probleem kunnen helpen.