Supraspinatus tendinopathie

Wat is een supraspinatus tendinopathie of peesontsteking in de schouder?

Bij een supraspinatus tendinopathie of rotator cuff tendinopathie gaat het vaak om een tendinose van de pees die vasthecht aan schouderkop. Het gaat om de pees van de supraspinatus spier die bovenop het schouderblad licht en naar de voorkant van de schouder loopt. Als deze pees lange tijd te veel belast wordt kan deze beschadigen.

De schouder is het beweeglijkste gewricht van ons lichaam. Het is zo gemaakt, dat we de armen naar links en rechts, omhoog en omlaag, naar voren en achter en zelfs ronddraaiend kunnen bewegen.

Deze grote beweeglijkheid wordt o.a. mogelijk gemaakt door vier grote pezen in de schouder, dit zijn de pezen van de de rotator cuff spieren. Vooral waar ze langs de onderkant van het schouderdak lopen, hebben deze pezen weinig ruimte.

Daardoor kunnen ze op deze locatie bij overbelasting gemakkelijk geïrriteerd raken. Dit kan zelfs lijden tot een tendinose: ‘tendinose’ betekent ‘degeneratie van de pees’. We spreken tegenwoordig niet meer van een ontsteking maar tendinose. Op onze pagina over de pezen en wel of geen ontsteking kunt u veel meer over dit onderwerp lezen. Onderop deze pagina vindt u een linkje.

Supraspinatus

Rotator cuff

De rotator cuff is een groep van vier spieren die vanuit het schouderblad via de pezen aanhechten op de kop van de bovenarm. Samen zorgen deze spieren voor beweging en stabiliteit van het schoudergewricht. Ze bestaan uit: m. supraspinatus, m. infraspinatus, m. subscapularis en m. teres minor.

Rotator cuff tendinopathie

Rotator cuff tendinopathie is een aandoening waarbij er schade is met daarop volgend degeneratie aan één of meer pezen van deze vier spieren, zoals de supraspinatus. Dit komt meestal door slijtage en kleine scheurtjes als gevolg van overbelasting, een tendinose.

De aandoening kan echter ook ontstaan door een val of harde klap. Meestal is het de supraspinatus pees die is aangedaan. Deze aandoening kan op elke leeftijd ontstaan, maar komt vaak voor tussen het 40ste en het 60ste levensjaar.

Oorzaken rotator cuff tendinopathie

Een supraspinatus tendinopathie ontstaat meestal door herhaalde of langdurige activiteiten die de pees te veel belast. Dit komt typisch voor bij overmatig tillen, bovenhoofdse activiteiten, liggen op de aangedane zijde, duwen en trekken.

In sommige gevallen ontstaat deze aandoening acuut, door zwaar of slecht tillen, een val op een uitgestrekte arm. Het kan ook ontstaan na een scheur van een van de vier spieren. De aandoening komt veel voor in de gooi-sport, zwemsport, racketsport of gewichtheffen.

De klachten ontwikkelen zich met de tijd. Vaak voelt men een scherpe, stekende pijn in de schouder bij bepaalde bewegingen. In sommige gevallen kan de pijn uitstralen naar de bovenarm, het schouderblad, bovenrug of nek.

Wanneer er nog niet zo heel veel schade is, zal men weinig tot geen klachten ervaren. De pijn kan verminderen na een warming up en men kan vaak blijven sporten. Echter, na de activiteiten (in rust) kan er een stijf/pijnlijk gevoel in de schouder ontstaan.

Bij ernstige of chronische supraspinatus tendinopathie kan de pijn beperkend zijn in het dagelijks leven. Spierzwakte, spierafbraak en pijn in de nacht.

schouder_therapie

Symptomen bij supraspinatus tendinopathie?

Personen met een supraspinatus tendinopathie ervaren meestal pijn of hebben moeite met het tillen van zware voorwerpen bij: het optillen van de arm, de arm voor het lichaam kruisen, zwaar duwen of tillen, liggen op de aangedane zijde en duwen op de top van de schouder.

Het kan ook aanwezig zijn in combinatie met schouder instabiliteit (voornamelijk bij jonge atleten). Deze personen ervaren vaak een klikkend geluid, ‘uit de kom gaan’ gevoel, tintelingen en/of een dode arm gevoel aan de aangedane zijde.

Bijdragende factoren in het oplopen van deze blessure kunnen zijn: slechte schouderstabiliteit, verkeerde of onvolledige revalidatie na eerder schouderletsel, spierzwakte, gewrichtsstijfheid, matige warming up, slechte houding en overgewicht.

Calcifiërende tendinopathie

Calcifiërende tendinopathie is het opstapelen van verkalkingen in de rotator cuff. Wanneer calcium zich opstapelt in de pees kan er nog meer druk ontstaan in de pees met de daarbij behorende irritatie. Dit leidt tot pijn.

Wanneer een deel van deze verkalking vrij komt in het schoudergewricht lost deze ook gewoon weer op. Dit gaat echter gepaard met extreme pijn. Naast de irritatie zal de verkalking ook de ruimte tussen de rotator cuff en het schouderdak verder vernauwen en de normale functie van de rotator cuff verstoren.

De oorzaak van de opstapeling van calcium in de rotator cuff is niet bekend. Het heeft de neiging meer voor te komen bij mensen met een leeftijd tussen 30 en 60 jaar.

De verkalkingen verdwijnen spontaan maar het kan 5 tot 10 jaar duren voor deze opgelost zijn. Wel kan met shockwave worden geprobeerd om de kalk soepeler te maken en de pijn te verzachten.

Fysiotherapie bij tendinopathie

Met de juiste fysiotherapie kunnen de meeste matige rotator cuff tendinopathieën, van korte duur, binnen een aantal weken goed genezen. Wanneer de klachten al langer aanwezig zijn, kan de revalidatie een stuk langer duren (3-6 maanden).

Tijdens de fysiotherapie kunnen verschillende behandelingen aanbieden. Deze kunnen zijn: gewricht mobilisaties, sportmassage/fricties, oefentherapie, aanpassen van activiteiten, shockwave, PNE of EPTE.

Een belangrijk onderdeel is de oefentherapie, op spierversterking en het aanleren van correct schoudergebruik.

Net zoals bij de meeste peesproblemen is er een aantal dingen die u beter niet kunt doen. Op onze pagina over pezen kunt u lezen wat dit is.

Wat betekent tendinopathie?

Tendinopathie is een naam voor alle peesproblemen bij elkaar, behalve een scheur.

Wat is de functie van de supraspinatus spier?

Het opzij bewegen van de arm en op zijn plaats houden van de kop in de kom

Welke oefeningen kan ik doen bij een supraspinatus tendinopathie?

Dit is een moeilijk te beantwoorden vraag en hangt af van de klachten die u heeft. Neem contact op met een fysio voor de juiste oefeningen.

Hoe noemt men een scheur van de supraspinatus?

Een scheur wordt ook wel een ruptuur genoemd.

Voor een tendinopathie kunt u bij ons op de volgende locaties terecht;