Dansers zijn naast kunstenaars ook topsporters die het uiterste uit hun lichaam halen. Uit onderzoek is gebleken dat 75-95% van de dansers minstens één keer per jaar te maken krijgt met een blessure.
Wij zijn op de hoogte van de specifieke dansblessures. Dansblessures verschillen van andere blessures omdat ze meestal in extremere graden van beweging optreden. Waar een andere sporter zijn been niet hoger dan 90 graden optilt, is dit bij dans een minimale vereiste.
Blessures treden bij dansers voornamelijk op in de onderste extremiteit. Dat is het gedeelte van het lichaam vanaf de onderrug tot aan de tenen. Denk bij dansers met name aan peesontstekingen, snapping hip, patellofemoraal pijnsyndroom, jumpers knee, shin splints, posterieur impingement van de enkel en sesamoiditis.
Alle factoren moet zo optimaal mogelijk worden begeleid en of behandeld worden. Neem daarom de dansschoenen mee tijdens het eerste consult, zodat we bijvoorbeeld blessures door het veelvuldig staan op de tenen (relevé) of spitzen kunnen beoordelen.
Het vlugger ingrijpen bij dansblessures is essentieel. Als danser wil je namelijk zo min mogelijk tijd verliezen en zo snel mogelijk weer trainen en/of performen. Professioneel dansers repeteren namelijk 6-8 uur per dag, en maximaal 10 uur per dag (Wyon, 2010).
Dit kan uitmonden tot 8 uitvoeringen per week, voor een periode van 4-8 weken lang (Wyon, 2010). Vakantieperiodes kunnen echter oplopen tot 3 maanden. (Bronner et al., 2003; Solomon et al., 1996).
Daarom kan het ook handig zijn te kijken naar periodisering van de belasting, al dan wel of niet in overleg met de opleiding/werkgever. Er zijn namelijk gezelschappen die goede resultaten hebben behaald na de implementatie van periodisering. (Hughes, 2006)
Naast dat de blessure lichamelijk kan zijn, kunnen factoren zoals stress en druk ook een rol spelen. Vaak zijn dit toch weinig besproken factoren in de dans.
Binnen Alpha zien wij het als een punt van kracht om wel aan deze factoren te werken en boven jezelf uit te stijgen als danser. Daarnaast hebben wij een psychosomatisch oefentherapeut in dienst waar de dansfysiotherapeut nauw mee samenwerkt.
Ook kan overleg worden gepleegd met en/of doorgestuurd worden naar een eventuele sportarts. Denk bijvoorbeeld aan het Medisch Centrum voor Dansers & Musici. Maak snel een afspraak bij ons voor de behandeling van uw dansblessure!
Bronnenlijst
Bronner, S.; Ojofeitimi, S.; Rose, D., (2003). Injuries in a modern dance company: effect of comprehensive management on injury incidence and time loss. The American Journal of Sports Medicine, 31, 365-73. https://doi.org/10.1177%2F03635465030310030701
Byhring, S.; Bø, K. (2002). Muscoloskeletal injuries in the Norwegian National Ballet: a prospect cohort study. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 12, 365-70 https://doi.org/10.1034/j.1600-0838.2002.01262.x
Hughes O. Random dancers health and performance. Dance UK News. May 2006, pp. 18-19
Nilsson, C.; Leanderson, J.; Wykman, A.; Strender, L. E., (2001). The injury panorama in a Swedish professional ballet company. European Society of Sports Traumatology, Knee Surgery and Arthroscopy, 9, 242-46 https://doi.org/10.1007/s001670100195
Rietveld, A.B.M.; Van De wiel, A. (2011). Stand van zakendans: Kunst en topsport met specifieke letsels. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 51, 155. Geraadpleegd op 6 maart 2019, van https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a4283.pdf
Smith, P. J., Gerrie, B. J., Varner, K. E., McCulloch, P. C., Lintner, D. M., & Harris, J. D. Incidence and prevalence of musculoskeletal injury in ballet: a systematic review. Orthop J Sports Med, 2015;3(7).
Solomon, R., Micheli, L. J., Solomon, J., & Kelley, T. The ‘cost’ of injuries in a professional ballet company: a three-year perspective. Med Probl Perform Ar, 1996;11(3):67-74.
Wyon, M. (2010). Preparing to perform periodization and dance. Journal of dance medicine & science, 14(2), 67-72.