Spit

Wat is spit?

Spit wordt ook wel lage rugpijn of lumbago genoemd en is eigenlijk een soort verzamelnaam voor rugklachten. Ongeveer 7% van de Nederlandse mannen en 6% van de vrouwen komen weleens naar de huisarts met klachten die passen bij spit. Vaak is het terugkomend probleem.

Spit is bijna altijd een acute klacht. Dit bijvoorbeeld bij het maken van een verkeerde beweging zoals bukken, tillen, draaien etc. Het is echter heel goed mogelijk dat de klacht al langer bestaat.

hernia_rug
pijn bij het hardlopen

Wat veroorzaak mijn spit?

Spit is een gevolg van kleine scheurtjes in de wand van een tussenwervelschijf. Tussenwervelschijven zijn de elastische schijven die tussen de botten van de wervelkolom in zitten.

De kleine scheurtjes zorgen voor een plotselinge overmatige aanspanning (verkramping) van de diepe spieren in de onderrug. Deze aanspanning wordt door het lichaam zelf in gang gezet om erger te voorkomen. Het is dus een verdedigingsmechanisme.

De kleine scheurtjes in de wand van de tussenwervelschijf zijn over het algemeen tekenen van ouderdom of slijtage. Er zijn echter ook andere oorzaken aan te wijzen:

• Overbelasting van de onderrug
  • Plotselinge beweging
  • Slechte lichamelijke conditie
  • Aanwezigheid van een hernia in de onderrug.

Wat zijn de kenmerken van spit?

Zoals gezegd is er bij spit sprake van verkramping van de diepe rugspieren. Dit geeft een plotse en zeer heftige pijnscheut in de onderrug. Door deze verkramping wordt het maken van bewegingen met de onderrug erg beperkt.

In eerste instantie wordt de pijn heel lokaal in de onderrug gevoeld. Dit kan zich na verloop van tijd naar links en/of rechts in de rug verplaatsen. Ook kan het voorkomen dat in de korte periode na spit de rug als wankel kan worden ervaren.

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Spit is geen aandoening op zich maar een verzamelnaam voor acute lage rugklachten. Het onderzoek van de huisarts of fysiotherapeut zal dan ook hoofdzakelijk gericht zijn op het uitsluiten van ander letsel, bijvoorbeeld een hernia, in de onderrug.

Hoe wordt spit behandeld?

In de meeste gevallen trekt spit vanzelf weer weg. Hiervoor is het wel van belang dat men veel blijft bewegen. Denk hierbij voornamelijk aan wandelen en oefeningen om de rug soepel te houden.

Hoewel de klachten bij spit zelf weer wegtrekken, is de oorzaak van het probleem daarmee natuurlijk niet verdwenen. Om klachten op een langere termijn te voorkomen, zal er gewerkt moeten worden aan het versterken van de rompspieren door middel van oefentherapie. Een Alpha therapeut kan u daarbij prima begeleiden.

Moet ik pijnstillers nemen bij spit?

Pijnstillers kunnen er voor zorgen dat u wel blijft bewegen wat goed is bij spit. Vraag er naar bij uw arts.

Welke oefeningen moet ik doen bij spit?

Lopen, zwemmen en fietsen zijn meestal goed. Voor alle andere oefeningen kunt u het beste contact opnemen met de fysiotherapeut.

Kan ik werken met spit?

Afhankelijk van uw werk is het veilig om te gaan werken met spit. overleg dit eventueel met uw bedrijfsarts.

Welke behandeling bij spit?

U kunt het beste contact opnemen met de fysiotherapeut wanneer u op zoek bent naar een behandeling.

Hoe lang duurt spit?

Binnen enkel dagen tot een paar weken. Dan moet het over zijn. Zo niet neem dan contact op met de fysio of uw arts.