Lage rugpijn

Zoekt u informatie over de lage rug en rugpijn?

De menselijke wervelkolom waarin vaak rugpijn kan voorkomen wordt gevormd door 24 wervels. Het gedeelte van de wervelkolom in de onderrug is bekend als de lumbale wervelkolom. De lumbale wervelkolom is opgebouwd uit vijf wervels, waar vaak rugpijn voorkomt. Onze fysio kan u hier meer over vertellen.

Lage rugpijn

Wat doet een tussenwevelschijf?

Gezonde tussen-wervelschijven werken als schokbrekers voor de ruggengraat. Ze beschermen de wervelkolom tegen de dagelijkse trek van de zwaartekracht.

Ze beschermen ook tijdens inspannende activiteiten die een sterke kracht hebben op de wervelkolom, zoals springen, lopen en tillen. Als men op latere lijftijd krimpt dan komt dat omdat de tussen-wervelschijven oplossen.

Waar zit mijn tussen-wervelschijf?

Tussen-wervelschijven scheiden de wervels. De tussen-wervelschijven zijn gemaakt van bindweefsel. Bindweefsel wordt het meest gemaakt van vezels van een materiaal genaamd collageen.

Deze vezels helpen spanning en druk op de tussen-wervelschijf te verdelen. Een hernia ontstaat vaak in de tussen-wervelschijf. Dit geeft rugpijn en pijn in uw been.

Veel voorkomende lage rugpijn en klachten

Lage rugpijn

De meest bekende vorm van lage rugpijn is acute lumbago, ook wel bekend als spit. Het gaat om pijn die plotseling ontstaat na een verkeerde beweging, langdurige ongemakkelijke houding of zelfs zonder enige aanleiding.

Vaak kun je na dit moment moeilijk weer opstaan. De oorzaak van deze acute rugklachten moet gezocht worden in kleine scheurtjes van de tussen-wervelschijf, ook wel spit genoemd. Onze fysiotherapeut kan u hier meer over vertellen.

Heb ik een probleem in mijn rug?

De rand om een tussen-wervelschijf is stevig. Binnenin de schijf zit een geleiachtige kern die door de schijf kan verplaatsen. Bij de plotselinge beweging drukt de kern tegen de rand van de tussen-wervelschijf aan, waardoor deze wat uit kan puilen, een bulging disc.

Er kan uitstraling in een of beide benen aanwezig zijn ook wel ischias genoemd. Meestal gaat dit niet verder dan de knie. Gaat de pijn verder dan de knie, dan moet u rekening houden met de mogelijkheid van een hernia, zeker wanneer er sprake is van schietende pijn in plaats van zeurende pijn.

Neem contact op met uw huisarts bij zeer hevige pijn, uitval van spieren of verlies van gevoel over uw sluitspieren.

Zit er een hernia in mijn rug?

De wervelkolom bestaat uit wervels en tussen-wervelschijven, bijeengehouden door banden, spieren en pezen. Door onbekende oorzaak kan een uitstulping van een tussen-wervelschijf ontstaan.

Dit noemen we een hernia. Meestal zit de hernia onder in de rug. De hernia kan op een zenuwbaan drukken en deze prikkelen of irriteren.

Wat zijn de verschijnselen van een hernia?

Een hernia kan pijn in een been geven die doortrekt tot in het onderbeen, soms tot in de voet. Meestal is er ook lagerugpijn. De pijn in het been is scherp.

Bepaalde houdingen of bewegingen, maar ook hoesten, niezen of persen, kunnen de uitstralende pijn oproepen of versterken. Soms is er krachtverlies in het been of een gevoel alsof het been slaapt.

Wat moet ik doen bij lage rugpijn?

Acute rugklachten

Rugklachten worden acuut genoemd als ze niet langer aanwezig zijn dan 6 weken. De eerste dagen kenmerken zich door (felle) pijn en stijfheid. Het bewegen kan lastig en pijnlijk zijn en je kunt moeite hebben om een juiste houding aan te nemen.

Die eerste twee tot drie dagen moet u proberen in beweging te blijven, maar pijnlijke bewegingen te vermijden. Daarnaast kunt u contact op nemen met de fysiotherapeut of huisarts.

Afwisseling

• Wissel staan, lopen, liggen en zitten met regelmaat af.
  • Vermijd langdurige houdingen en vermijd bewegingen waarbij u moet bukken of tillen.
  • Houd goed uw eigen pijngrens in acht.
  • Bij zeer hevige pijn kunt u bedrust houden, neem echter niet langer dan twee dagen volledige rust, om stijfheid te voorkomen.
fysiotherapie_rugpijn

Pijnstillers

Gebruik wanneer nodig pijnstillers. Let wel, pijnstilling verzacht de symptomen, maar neemt de oorzaak niet weg. Overleg met uw huisarts.

Houd met name de leefregels ‘niet bukken/tillen’ en ‘verander regelmatig van houding’ in ere . De klachten gaan meestal in 1 tot 2 weken weer over, ondanks hun hevigheid.

Subacute klachten

Wanneer de rugklachten langer dan 6 weken aanwezig zijn, spreken we van subacute rugklachten. De pijnklachten zijn vaak minder dan in de acute fase, maar u zult nog niet geheel de oude zijn.

In deze fase is het met name belangrijk om uw rug sterker te maken door oefentherapie. Probeer uw activiteiten weer op een juiste manier te hervatten.

Chronische klachten

Houden de rugklachten langer dan 12 weken aan, dan noemen we dit chronische klachten. De ontstane weefselschade zou volgens de principes van weefselherstel geheeld moeten zijn.

Misschien is de beweeglijkheid van de rug niet optimaal, is er sprake van een houdingsprobleem of zijn er andere oorzaken. In dit geval is het goed om met een fysiotherapeut contact op te nemen. Hij of zij kan je helpen om uw rugklachten onder controle te krijgen.

Welke oefeningen bij lage rugpijn?

Het doel van de oefeningen is om de pijn te verminderen en uw lage rug zoveel mogelijk te kunnen bewegen onder de huidige omstandigheden. Begin de oefeningen vanuit een ontspannen houding.

Voor het beste resultaat kunt u contact opnemen met Alpha fysiotherapie, wij helpen u graag verder.

Advies bij de oefeningen

In het begin zijn de oefeningen misschien lastig of moeilijk. Probeer door te zetten, u wordt er voor beloond. Na een tijdje zult u merken dat de pijn afneemt en dat uw spieren sterker worden.

Deze oefeningen kunt u het best regelmatig maar kort uitvoeren. Bijvoorbeeld dagelijks, ieder uur een paar minuten.

Moet ik door de pijngrens heen?

Beweeg bij de oefeningen tot de pijngrens, ga niet over de pijngrens heen! Voer de oefeningen rustig uit. Blijft rustig ademen. Voor de effectiviteit is het belangrijk dat de oefeningen goed en bewust worden uitgevoerd. Concentreer u op de bewegingen en uw ademhaling.

Mijn pijn blijft toenemen

Als de pijn blijft of zelfs toeneemt, raden we u aan om uw huisarts of fysio te raadplegen!

Wat doet rugtraining?

Heeft u teveel pijnklachten en bent u daardoor onzeker over het gebruik van de rug. Dan raden wij een één op één behandeling van onze fysiotherapeuten aan.

Deze zullen er alles aan doen om u zo snel mogelijk van de pijnklachten af te helpen, hierdoor kunt u snel gaan deelnemen aan de training. Met deze training maakt u uw rug sterker, met een sterkere rug heeft u minder last van rugpijn.

Waar vind ik een rugcentrum?

Bij Alpha fysiotherapie hebben we een rugcentrum om u zo goed mogelijk van uw rugklachten af te helpen deze bevind zich in Culemborg. Aan de Martin Luther King 213.

rugcentrum