Wat veroorzaakt mijn Lage rugpijn? - Alpha Fysiotherapie
Alpha Fysiotherapie Alpha Fysiotherapie
Afspraak maken

Lage rugpijn

Lage rugpijn

Informatie over de lage rug en rugpijn?

De rug wordt onder andere gevormd door 24 wervels. Naast de wervels zijn er nog veel meer structuren zoals spieren die de wervels begeleiden. Het laagste gedeelte is bekend als de lumbale wervelkolom. De lumbale wervelkolom is opgebouwd uit vijf wervels, hierin komen de meeste klachten voor.

Lage rugpijn

Tussenwevelschijf

Naast wervels zijn er ook tussen-wervelschijven, deze werken als schokbrekers voor de rug. Ze beschermen de wervelkolom tegen de dagelijkse dingen, zoals bukken of springen en draaien.

Ze beschermen ook tijdens inspannende activiteiten als sport. Op latere lijftijd krimpt bijna iedereen. Dit komt doordat de tussen-wervelschijven langzaam oplossen. Hierdoor komend de wervels dichter op elkaar te staan.

De tussen-wervelschijven zijn gemaakt van bindweefsel. Bindweefsel wordt het meest gemaakt van vezels van een materiaal genaamd collageen.

Veel voorkomende lage rugpijn en klachten

De meest bekende vorm van lage rugpijn is acute lumbago, ook wel bekend als spit. Het gaat om pijn die plotseling ontstaat na een verkeerde beweging, langdurige ongemakkelijke houding of zelfs zonder enige aanleiding.

Vaak kun je na dit moment moeilijk weer opstaan. De oorzaak van deze acute rugklachten moet gezocht worden in kleine scheurtjes van de tussen-wervelschijf, ook wel spit genoemd. Het is een verzamelnaam voor acute lage rugklachten.

Heb ik een probleem?

De rand om een tussen-wervelschijf is stevig. Binnenin de schijf zit een geleiachtige kern die door de schijf kan verplaatsen. Bij de plotselinge beweging drukt de kern tegen de rand van de tussen-wervelschijf aan, waardoor deze wat uit kan puilen, een bulging disc.

Er kan uitstraling in een of beide benen aanwezig zijn ook wel ischias genoemd. Meestal gaat dit niet verder dan de knie. Gaat de pijn verder dan de knie, dan moet men rekening houden met de mogelijkheid van een hernia, zeker wanneer er sprake is van schietende pijn in plaats van zeurende pijn.

Neem contact op met een arts bij zeer hevige pijn, uitval van spieren of verlies van gevoel over de sluitspieren.

Zit er een hernia in mijn rug?

De wervelkolom bestaat uit wervels en tussen-wervelschijven, bijeengehouden door banden, spieren en pezen. Door onbekende oorzaak kan een uitstulping van een tussen-wervelschijf ontstaan.

Dit noemen we een hernia. Meestal zit de hernia onder in de rug. De hernia kan op een zenuwbaan drukken en deze prikkelen of irriteren.

Wat zijn de verschijnselen van een hernia?

Een hernia kan pijn in een been geven die doortrekt tot in het onderbeen, soms tot in de voet. Meestal is er sprake van hevige lage rugpijn. De pijn in het been is vaak scherp.

Bepaalde houdingen of bewegingen, maar ook hoesten, niezen of persen, kunnen de uitstralende pijn oproepen of versterken. Soms is er krachtverlies in het been of een gevoel alsof het been slaapt.

Wat moet ik doen?

Acute rugklachten

Rugklachten worden acuut genoemd als ze niet langer aanwezig zijn dan 6 weken. De eerste dagen kenmerken zich door (felle) pijn en stijfheid. Het bewegen kan lastig en pijnlijk zijn en je kunt moeite hebben om een juiste houding aan te nemen.

Die eerste twee tot drie dagen moet u proberen in beweging te blijven, maar pijnlijke bewegingen te vermijden. Daarnaast kunt u contact op nemen met ons.

Afwisseling

  • Wissel staan, lopen, liggen en zitten met regelmaat af.
  • Vermijd langdurige houdingen en vermijd bewegingen waarbij u moet bukken of tillen.
  • Houd goed uw eigen pijngrens in acht.
  • Bij zeer hevige pijn kunt u bedrust houden, neem echter niet langer dan twee dagen volledige rust, om stijfheid te voorkomen.
fysiotherapie_rugpijn
fysiotherapie_rugpijn

Pijnstillers

Gebruik wanneer nodig pijnstillers. Let wel, pijnstilling verzacht de symptomen, maar neemt de oorzaak niet weg. Overleg met uw huisarts.

Houd met name de leefregels ‘niet bukken/tillen’ en ‘verander regelmatig van houding’ in ere . De klachten gaan meestal in 1 tot 2 weken weer over, ondanks hun hevigheid.

Subacute klachten

Wanneer de rugklachten langer dan 6 weken aanwezig zijn, spreken we van subacute rugklachten. De pijnklachten zijn vaak minder dan in de acute fase, maar u zult nog niet geheel de oude zijn.

In deze fase is het met name belangrijk om uw rug sterker te maken door oefentherapie. Probeer uw activiteiten weer op een juiste manier te hervatten.

Chronische klachten

Houden de rugklachten langer dan 12 weken aan, dan noemen we dit chronische klachten. De ontstane weefselschade zou volgens de principes van weefselherstel geheeld moeten zijn.

Misschien is de beweeglijkheid van de rug niet optimaal, is er sprake van een houdingsprobleem of zijn er andere oorzaken. In dit geval is het goed om met een fysiotherapeut contact op te nemen. Hij of zij kan je helpen om uw rugklachten onder controle te krijgen.

Welke oefeningen moet ik doen?

Het doel van de oefeningen is om de pijn te verminderen en de rug zoveel mogelijk te laten bewegen. Begin de oefeningen altijd vanuit een ontspannen houding.

Advies bij de oefeningen

In het begin zijn de oefeningen misschien lastig of moeilijk. Probeer door te zetten, u wordt er voor beloond. Na een tijdje zult u merken dat de pijn afneemt en dat uw spieren sterker worden.

Deze oefeningen kunt u het best regelmatig maar kort uitvoeren. Bijvoorbeeld dagelijks, ieder uur een paar minuten.

Moet ik door de pijngrens heen?

Beweeg bij de oefeningen tot de pijngrens, ga niet over de pijngrens heen! Voer de oefeningen rustig uit. Blijft rustig ademen. Voor de effectiviteit is het belangrijk dat de oefeningen goed en bewust worden uitgevoerd. Concentreren op de bewegingen en op de ademhaling is belangrijk.

Mijn pijn blijft toenemen

Als de pijn blijft of zelfs toeneemt, raden we u aan om contcat op te nemen.

Wat doet rugtraining?

Heeft u teveel pijnklachten en bent u daardoor onzeker over het gebruik van de rug. Dan raden wij een één op één behandeling bij ons aan.

We zullen er alles aan doen om u zo snel mogelijk van de pijnklachten af te helpen, hierdoor kunt u snel gaan deelnemen aan de training. Met deze training maakt u uw rug sterker, met een sterkere rug heeft u minder last van rugpijn.

Waar vind ik een rugcentrum?

In Culemborg hebben we een rugcentrum om u zo goed mogelijk van uw rugklachten af te helpen.