Alpha Fysiotherapie Alpha Fysiotherapie
Afspraak maken

Ischias

Wat betekend ischias?

Ischias is een zenuwpijn die begint in de rug en via de bil doorloopt tot in je been. Het is een pijn in de langste zenuw van je lichaam, de grote beenzenuw, die ook wel nervus ischiadicus wordt genoemd.

Deze zenuw begint in je ruggenmerg en loopt via de bil langs de achterkant van het been. Vaak wordt pijn in de lagerug onterecht ischias genoemd. Veel vaker is de oorzaak spit.

Gaan uw klachten gepaard met uitstraling en/of een branderig gevoel in uw been dan is het mogelijk dat ook uw beenzenuw bekneld is. Dit kan een ischias zijn.

Ischias

Wat zijn de kenmerken van ischias?

De pijn varieert van licht tot hevig en voelt stekend en branderig. De pijnscheuten kunnen ervoor zorgen dat het moeilijk is om rechtop te staan. U kunt naast de pijn ook andere klachten hebben, zoals spierzwakte, een verdoofd gevoel of tintelingen in been, voet of tenen.

Daarnaast kunt u ook spierkramp krijgen in de bil of been en verminderde reflexen in knieën en enkels. Soms krijgt men hierdoor ook te maken met het piriformis syndroom.

Over het algemeen veroorzaakt ischias klachten aan één zijde van het lichaam. Dit komt doordat de nervus ischiadicus zich splitst in het wervelkanaal, één zenuw gaat naar het linker been en één zenuw gaat naar het rechter been. Na de splitsing in het wervelkanaal ontstaat de druk op de zenuw.

De symptomen en mate waarin mensen last hebben van ischias verschilt per persoon. Veel voorkomende symptomen zijn:

  • Pijn in de lage rug
  • Schietende pijn naar het been (pijnscheuten)
  • Brandend gevoel of tintelingen in het been
  • Verdoofd gevoel in het been
  • Krachtverlies van de been- en/of bilspieren
  • Spierkrampen in de been- en/of bilspieren
  • Pijn bij het heffen of strekken van het been

Wat is de Oorzaak van ischias?

De meeste mensen die last krijgen van ischias zijn tussen de 30 en 50 jaar oud. Vrouwen hebben een grotere kans om ischias-klachten te ontwikkelen tijdens de zwangerschap.

Dit komt door druk op de ischiadicus zenuw door de ontwikkelende baarmoeder. In een zeer zeldzaam geval kan ischias ontstaan door een hernia of een tumor. Stress kan ook een rol spelen, want dat zorgt ervoor dat uw lichaamshouding verandert, waardoor u uw rug te zwaar belast.

Risicofactoren ischias

Risicofactoren voor ischias zijn onder meer:

  • Leeftijd. Aan leeftijd gerelateerde veranderingen in de wervelkolom, zoals hernia en veranderingen in het bot zoals artrose, zijn de meest voorkomende oorzaken van ischias.
  • Zwaarlijvigheid. Door de belasting van uw wervelkolom te vergroten, kan overtollig lichaamsgewicht bijdragen aan veranderingen in de wervelkolom die weer ischias kunnen veroorzaken.
  • Belasting. Een baan waarbij je je rug moet draaien, zware lasten moet dragen of lange tijd een motorvoertuig moet besturen, kan een rol spelen bij ischias, maar er is geen sluitend bewijs van deze link.
  • Langdurig zitten. Mensen die langdurig zitten of een zittende levensstijl hebben, hebben meer kans op ischias dan actieve mensen.
  • Suikerziekte. Deze aandoening, die van invloed is op de manier waarop uw lichaam de bloedsuikerspiegel gebruikt, verhoogt het risico op zenuwbeschadiging

Hoe lang duurt het?

ischialgie duurt meestal tussen de 1 en 4 weken. Om zo snel mogelijk van de ischias klachten af te zijn is het belangrijk dat u contact opneemt met uw huisarts of gespecialiseerd fysiotherapeut.

Voorkom ischias

Het is niet altijd mogelijk om ischias te voorkomen en de aandoening kan ook weer terugkeren. Het volgende kan een belangrijke rol spelen bij het beschermen van uw rug:

  • Oefen regelmatig. Om uw rug sterk te houden, moet u speciale aandacht besteden aan uw spieren in uw buik en onderrug.
  • Houd een goede houding aan als u zit. Kies een stoel met goede ondersteuning van de onderrug, armleuningen en een draaivoet. Overweeg om een ​​kussen of opgerolde handdoek onder uw rug te leggen om de normale ronding te behouden. Houd uw knieën en heupen horizontaal. Dit verlaagd de druk op uw tussenwervels.
  • Gebruik goede lichaams- of tiltechnieken. Als u langere tijd blijft staan, laat dan af en toe een voet op een krukje of een kleine doos rusten. Als u iets zwaars tilt, laat dan uw onderste ledematen het werk doen. Beweeg recht op en neer. Houd uw rug recht en buig alleen op de knieën. Houd de last dicht bij uw lichaam. Vermijd tegelijkertijd tillen en draaien. Zoek een tilpartner als het object zwaar of onhandig is.

Wanneer moet u naar een dokter?

Milde ischias verdwijnt meestal na verloop van tijd. Bel uw arts als zelfzorgmaatregelen uw symptomen niet verlichten of als uw pijn langer dan een week aanhoudt, ernstig is of steeds erger wordt. Neem direct contact op met uw arts wanneer;

  • U heeft plotselinge, ernstige pijn in uw onderrug of been en gevoelloosheid of spierzwakte in uw been
  • De pijn volgt op een trauma of ongeluk, zoals een verkeersongeval
  • U heeft moeite om uw darmen of blaas onder controle te houden
Kan bij ischias wandelen?

Ja bij deze klachten kunt u gewoon wandelen. Bouw echter uw afstand wel verstandig op.

Welke pijnstilling werkt het beste bij Ischias?

Voor de beste pijnstillers kunt u het beste contact opnemen met uw apotheek of huisarts.

Kan ik darmklachten krijgen van ischias?

Ja dit kan neem bij ernstige klachten contact op met uw arts of fysiotherapeut

Moet ik een röntgenfoto laten maken bij ischias?

Een zenuw is niet te zien op een röntgenfoto en heeft dus weinig zin.