Ontspanningsoefeningen

Ontspanningsoefeningen worden steeds belangrijker in ons drukke leven. We zijn steeds drukker in ons hoofd en verliezen zo de aandacht voor onze lichaam. Dit kan op ten duur verschillende klachten veroorzaken: slaapproblemen, prikkelbaarheid, concentratieproblemen, maar ook andere lichamelijke klachten zoals hoofd-, buik-, rug- of nekklachten.

Neem regelmatig een momentje voor jezelf om je hoofd wat rust te geven.

Mindfulness – 3 minuten ademruimte

Dit is een korte mindfulness oefening die helpt om de automatische piloot uit te zetten en contact te maken in het nu. De oefening kan het beste uitgevoerd worden in een wakkere houding, met of zonder gesloten ogen.

Stel jezelf gedurende 3 minuten de volgende vragen:
1. Hoe gaat het nu met je?
2. Hoe is je ademhaling?
3. Hoe voelt je lichaam nu?

3 minuten ademruimte

Spierontspanning

Deze oefening kan helpen om je lichaam beter te kunnen voelen, je spieren te leren ontspannen en de doorbloeding te verbeteren. 

Tijdens deze oefening span je je spieren één voor één aan. Houdt dit 3 – 5sec vast en voel de spanning op je spieren. Daarna laat je los en voel je na of je de spieren hebt kunt ontspannen. Herhaal dit voor alle spieren in het lichaam en vergeet daarbij ook de spieren in je gezicht niet! 

Slaapoefening

Het ploffen is een overgangsoefening. Het helpt om je wakkere lichaam en drukke hoofd te laten ontspannen. Deze oefening is vrij actief, waardoor hij toepasbaar is na een drukke dag. 

Ga rustig liggen op bed met de benen languit. Til dan afwisselend een lichaamsdeel op en laat het slap terugvallen op uw bed. Til het heel sloom, lui en traag op. Laat het ongeremd en ongegeneerd vallen, alsof iemand de touwtjes doorknipt waar je arm of been aan hing. Je lichaamsdeel PLOFT terug op de ondergrond. Voel daarna hoe dat lichaamsdeel rust op je bed. 

Plofoefening