Acromioclaviculair (AC) gewrichtsletsel

Wat is een AC gewricht?

Het enige bot dat uw schoudergordel met de romp van uw lichaam verbindt, is het sleutelbeen (clavicula). Tussen het bovenste deel van het schouderblad (acromion) en het sleutelbeen (clavicula) bevindt zich een gewricht, het acromio-claviculaire gewricht of wel AC gewricht.

AC gewrichtsletsel kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een val direct op de buitenkant of voorkant van de schouder, een harde klap of door slijtage.

AC gewrichtsletsel komt vooral voor bij mensen onder 35 jaar. Zij nemen het vaakst deel aan hoog-risico en botsgevoelige sporten, zoals voetbal, fietsen, sneeuwsporten, hockey en rugby, komt AC gewrichtsletsel hier het vaakst voor. Zeker bij rugby is de kans groot dat het ac gewricht snel wat oploopt. Daar men toch met het schoudergebied een tackle maakt.

AC gewrichtsletsel kan worden vastgesteld en effectief behandeld door een fysiotherapeut, bij Alpha fysiotherapie maken we hiervoor gebruik van echografie.

AC-Gewricht

Wat is AC gewrichtsletsel?

Traumatisch AC gewrichtsletsel: komt voor wanneer er sprake is van ontwrichting van het gewricht ten gevolge van beschadiging van de gewrichtsbanden, die de 2 botten van het gewricht bijeen houden.

Traumatisch AC gewrichtsletsel wordt beoordeeld van licht tot ernstig op basis van de hoeveelheid speling in het gewricht. Behandeling van lichte gevallen wordt gedaan door een fysiotherapeut; ernstiger gevallen kunnen een operatie nodig hebben, gevolgd door fysiotherapie.

AC gewrichtsletsel door arthrose: Artrose is een aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten, ook wel gewrichtsslijtage genoemd. Artrose kan veel klachten geven, zoals pijn en stijfheid. Als gevolg hiervan kan er functiebeperking optreden van het aangedane lidmaat, zoals een bewegingsbeperkingen, slechte belastbaarheid en krachtverlies.

Hoe voelt AC gewrichtsletsel?

Bij AC gewrichtsletsel kunt u het volgende ervaren:

• Algemene schouderpijn en –zwelling
  • Zwelling en gevoeligheid van het AC gewricht
  • Verlies van kracht in de schouder
  • Een zichtbare bobbel boven de schouder
  • Pijn bij het liggen op de betrokken zij
  • Verlies van mobiliteit in de schouder
  • Een ploppend geluid of een plakkend gevoel bij beweging van de schouder
  • Ongemak bij dagelijkse activiteiten, die het AC gewricht belasten, zoals boven het hoofd tillen, voor het lichaam reiken of zwaar tillen aan uw zij

Hoe wordt AC gewrichtsletsel vastgesteld?

Diagnose van AC gewrichtsletsel begint met een zorgvuldig onderzoek van het medisch dossier van de patiënt, inclusief specifieke vragen over wanneer de pijn begon en wat de pijn erger en minder erg maakt.

Uw fysiotherapeut zal uw schouder onderzoeken en verschillende zaken bezien, zoals gevoel, beweging, kracht, flexibiliteit, gevoeligheid en zwelling. Uw fysiotherapeut zal verschillende, speciaal op de schouder gerichte, onderzoeken doen om de structuren daarin te onderzoeken.

De therapeut kan u ook vragen om kort de handelingen te laten zien die uw pijn bezorgen. Andere gebieden in de buurt, zoals uw nek en bovenrug zullen ook onderzocht worden om vast te stellen of die misschien ook aan uw schouderaandoening bijdragen.

Wat doet een fysiotherapeut bij AC gewrichtsletsel?

Er zijn veel fysiotherapeutische behandelingen die aantoonbaar effectief zijn bij de behandeling van deze aandoening. Uw fysiotherapeut kan zich richten op:

• Bewegingsbereik – Letsel aan het AC gewricht, hetzij traumatisch of door overbelasting, irriteert het gewricht en leidt vaak tot zwelling en stijfheid, uitmondend in verlies van normale beweging. Bewegingen die vaak moeilijk zijn na AC gewrichtsletsel zijn kruiselings reiken over uw lichaam en uw arm direct boven uw hoofd optillen.
  • Krachttraining – Na letsel worden de omliggende spieren zwakker. Alle spieren bij de schouder en elleboog en ook die in de bovenrug werken samen om normale, gecoördineerde beweging van het bovenlichaam mogelijk te maken. Daarom is het in evenwicht brengen van de kracht van alle spieren in het bovenlichaam cruciaal bij het zorgen voor voldoende bescherming en efficiënte beweging van het schoudergewricht.
  • Manuele therapie – Indien nodig zal uw fysiotherapeut uw schoudergewricht en de omliggende spieren voorzichtig bewegen en mobiliseren om hun mobiliteit, flexibiliteit en kracht te verbeteren. Deze technieken kunnen gebieden bestrijken, die moeilijk zelf te behandelen zijn.
  • Pijnbestrijding – Uw fysiotherapeut kan therapeutische behandelmogelijkheden, zoals ijs en warmte, aanbevelen om te helpen bij pijnbestrijding.
  • Functionele training – Het AC gewricht is betrekkelijk klein en draagt vaak een aanzienlijke last. Om deze belasting succesvol aan te kunnen is er behoefte aan functionele training om uw hele schouder te leren hoe het best in verschillende posities te werken. Bij voorbeeld, bij tillen boven het hoofd zet slechte coördinatie overmatige druk op de schouder.
  • Educatie – De eerste stap in het aanpakken van schouderpijn is rust. De hoeveelheid rust die nodig is varieert en hangt vooral af van de ernst van uw letsel.
Mocht u willen weten wat er aan de hand is met uw schouder dan bent u op de volgende locaties meer dan welkom.