Acromioclaviculair (AC) gewrichtsletsel

Wat is een AC gewricht?

Het bovenste deel van uw schouderblad en het sleutelbeen maken een gewricht, het AC gewricht. Er is maar een bot dat uw schoudergordel met de romp van uw lichaam verbindt. Dit is het sleutelbeen, of clavicula. Deze hecht vast aan uw borstbeen.

AC gewrichtsletsel wordt meestal veroorzaakt door een val, een harde klap of door slijtage. Hierbij kan ook het schoudergewricht zelf uit de kom schieten. Meestal komt het voor bij mensen onder 35 jaar. Omdat deze groep mensen nog sporten doen zoals bijvoorbeeld rugby, voetbal, fietsen, sneeuwsporten, en hockey.

Zeker bij rugby is de kans groot dat het ac gewricht snel wat oploopt. Daar men toch met het schoudergebied een tackle maakt.

Problemen in het AC gewricht kunnen goed worden vastgesteld en effectief behandeld door een fysiotherapeut, bij Alpha fysiotherapie maken we hiervoor onder andere ook gebruik van echografie. Door middel van echobeelden kunnen we zien of er iets kapot is of juist niet.

Soms is dit helemaal niet nodig omdat aan de buitenkant al te zien is dat er wat gebroken is. Soms staat het sleutelbeen wel 2 cm hoger dan het schouderblad. De kans is dan groot dat er een bandje kapot. We noemen dit ook wel het pianotoets fenomeen.

AC_gewricht
AC-Gewricht

AC gewrichtsletsel door arthrose

Artrose tast het kraakbeen in de gewrichten aan, ook wel slijtage genoemd. Artrose kan meerdere klachten geven, pijn en stijfheid zijn de grootste twee klachten. Hierdoor beweegt het gewricht slechter en doet het bovenal pijn bij bewegen. Daarnaast kunnen ook aangrenzende gewrichten pijnlijk worden.

Hoe voelt AC gewrichtsletsel?

De meeste mensen ervaren de volgen de klachten

• Schouderpijn
  • Zwelling
  • Krachtverlies
  • Een bobbel
  • Slaap is verstoord
  • Minder mobiliteit
  • Schouder maakt geluid bij bewegen

Hoe wordt AC gewrichtsletsel vastgesteld?

Wanneer u bij de fysio komt zal hij eerst wat vragen stellen en naar de schouder kijken. Daarna zal er een onderzoek plaats vinden waarbij met name naar de mobiliteit gekeken zal worden. Vaak valt dan al een hoop op.

Eventueel kunnen zij nog wat aanvullende testen verrichten die met zekerheid moeten vaststellen dat er wat aan de hand is met het AC-gewricht. Mocht de therapeut dan nog twijfelen dan kan hij er ook voor kiezen om een echo te maken en zo ook binnen in de schouder te kunnen kijken. en te zien of het AC-gewricht is beschadigd.

Wat doet een fysiotherapeut bij AC gewrichtsletsel?

Uw fysiotherapeut zal zich richten op de volgende onderdelen;

• Bewegingsbereik – problemen aan uw AC gewricht, irriteren het gewricht en leiden vaak tot zwelling en stijfheid. in verlies van normale beweging.
  • Krachttraining – Na een trauma of letsel worden uw spieren rondom het AC-gewricht zwakker. Het is daarom erg belangrijk om de getroffen spieren ook weer te trainen.
  • Advies – Belangrijke eerste stappen zijn het nemen van voldoende rust. Echter helemaal niet bewegen is nooit goed voor een gewricht.
  • Manuele therapie – Uw gewricht is vaak stijver geworden maar ook andere gewrichten rond om het AC-gewricht zijn vaak stijver. Met manuele therapie kan dit soepeler gemaakt worden
  • Pijnvermindering – Uw fysio kan met verschillende behandeltechnieken proberen om uw pijn te verzachten.
Mocht u willen weten wat er aan de hand is met uw schouder dan bent u op de volgende locaties meer dan welkom.