SLAP Laesie

SLAP laesie

Een SLAP laesie is een veel voorkomende schouderblessure. Meestal begint de pijn in de schouder bij de lange bicepspees. De biceps is een spier aan de voorzijde in de bovenarm die helpt bij het buigen van de elleboog en bij het bewegen van de onderarm. Bij deze beweging wordt de hand open gedraaid, waardoor de handpalm naar boven wijst.

frozen_schoulder
SLAP leasie

De biceps is een tweekoppige spier. De lange bicepspees zorgt voor 15% van de kracht en de korte voor 85%. De lange bicepspees hecht aan bij de bovenrand van de kom van de schouder (glenoid). Vervolgens loopt de lage bicepspees over de schouderkop en daalt dan aan de voorzijde van de schouderkop en bovenarm af richting de elleboog.

Symptomen SLAP leasie

Het belangrijkste symptoom bij een labrum scheur is een scherp gevoel van uit de kom schieten of klem zitten bij bepaalde bewegingen van de schouder. De wordt meestal gevolgd met een kloppend gevoel in de schouder gedurende enkele uren.

De belangrijkste symptomen zijn:
–  Pijn, meestal bij bewegingen boven het hoofd en geeft een klemmend, luxerend of knarsend gevoel
–  Soms nachtelijke pijn of pijn gedurende dagelijkse activiteiten
–  Een gevoel van instabiliteit in de schouder
–  Verminderde bewegingsuitslagen
–  Krachtsverlies

Veelvoorkomende oorzaken van SLAP laesie

SLAP leasie komt veel voor bij ouderen en bovenhandse sporters, zoals volleybal, badminton en tennis. Door bepaalde bovenhandse bewegingen kan het labrum klem komen te zitten tussen de kom en kop met als gevolg een scheurtje in de aanhechting. Ook bij grote trekkrachten kan een scheurtje ontstaan. Stel je valt en je wilt je ergens aan vasthouden, soms kan de aanhechting dit niet aan en ontstaat er daardoor dus een scheurtje.

De meeste labrum scheuren zijn vaak het resultaat van een trauma aan de schouder. Voorbeelden van een trauma zijn:
–  Vallen op een uitgestrekte arm
–  Directe klap tegen de schouder
–  Plotselinge ruk aan de schouder, zoals het optillen van een zwaar voorwerp
–  Krachtige reiken boven schouderhoogte, zoals het proberen te stoppen van een val of bij uitglijden

Behandeling van SLAP laesie bij een fysiotherapeut

Er zijn 2 soorten behandelingen mogelijk: een conservatieve behandeling bij een fysiotherapeut of een operatieve behandeling. Als eerst zullen wij bekijken wat voor soort klachten er zijn en wat de oorzaak is van de pijnklachten. Wij zullen diverse oefeningen uitvoeren om de stabiliteit van de schouder te verbeteren en dus hierbij de aanhechting te versterken.