Hoofdpijn therapie

Fysiotherapie bij hoofdpijn en halsklachten

Vrijwel iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. De meest bekende en meest voorkomende vormen zijn migraine en spanningshoofdpijn. Ook pijn optrekkend vanuit de hals komt vaak voor. Fysio- en manuele therapie kunnen bij pijn in het hoofd en pijn in het halsgebied uitkomst bieden.

Symptomen
Migraine betekent letterlijk “half hoofd” en kenmerkt zich door heftige kloppende pijn meestal aan één zijde van het hoofd. Het is een zeer pijnlijke vorm van pijn aan uw hoofd. De verreweg meest voorkomende klacht aan het hoofd is spanningshoofdpijn. Hij wordt toegeschreven aan overmatige spanning in de nek- of gelaatsspieren. De pijn is mild tot matig intensief en drukkend of klemmend van aard. Een andere soort klacht aan het hoofd is de zogenoemde “cervicogene hoofdpijn” (nek-hoofdpijn).

Hoe wordt hoofdpijn behandeld?

Wanneer u met hoofdpijnklachten bij de huisarts komt zal hij u misschien aanraden om een hoofdpijndagboek bij te houden. Als u dat doet kan het zijn dat je een verband ziet tussen bepaalde gebeurtenissen, situaties of het eten van bepaalde dingen en uw hoofdpijn. Wanneer uit je hoofdpijndagboek blijkt dat u na het eten van bepaalde voedingstoffen steeds hoofdpijn krijgt, zou dit een aanwijzing kunnen zijn voor een ‘trigger’ (uitlokker van hoofdpijn).

Wanneer voedsel een trigger is kun u dit voedsel weglaten uit uw dieet. Als u daarna minder vaak hoofdpijn hebt of wanneer de hoofdpijn wegblijft, is het waarschijnlijk dat het voedsel een trigger van je hoofdpijn is. Voedsel dat vaak verdacht wordt van het uitlokken van hoofdpijn is alcohol, chocolade en koffie.

Wie dagelijks of zeer regelmatig last heeft van hoofdpijn, krijgt daar in de meeste gevallen medicijnen voor. Welk medicijn is afhankelijk van het soort hoofdpijn. Soms is een therapeutische behandeling een oplossing. Spanningshoofdpijn kan veelal worden verminderd door ontspanningsoefeningen. Soms is het raadzaam dit onder deskundige begeleiding te doen. De bio-feedbackmethode, waarbij de spierspanning wordt geregistreerd, kan ertoe bijdragen dat je bewuster met spanningen om leert gaan. Bij spanningshoofdpijn worden niet zo snel medicijnen voorgeschreven. Het gevaar voor verslaving aan deze medicijnen is in dit geval namelijk best groot. Deze vorm van hoofdpijn doet zich immers vaak langdurig voor en daar is met medicijnen niet tegenin te gaan. Soms kan een paracetamol wel tijdelijk uitkomst bieden, maar het meeste resultaat boek je toch met een therapeutische behandeling, zoals fysiotherapie. Alpha fysiotherapie boekt veel successen met dry needling  in combinatie met manuele therapie.

Fysiotherapie bij overige klachten aan uw hoofd of hals

Uiteraard zijn er tal van andere hals- en hoofdklachten waarbij (fysio)therapie uitkomst kan bieden. Neemt u hiervoor gerust contact op met ons. maak een afspraak

Bijna 3,5 miljoen mensen in Nederland lijden aan ernstige, bijzonder pijnlijke hoofd of nekpijn, die niet zomaar over gaat. Er zijn verschillende soorten van pijn. Vaak komt die pijn in aanvallen, waarbij mensen doodziek kunnen zijn. Soms gaat het om hoofdpijn die dagelijks aanwezig is. Dat trekt een zware wissel op je leven…Van de 3,5 miljoen hoofdpijnpatiënten in Nederland hebben er ruim 2 miljoen migraine.veel mensen met ernstige hoofdpijnklachten gaan nog altijd niet naar de huisarts. Heb je regelmatig hoofdpijn die niet met een eenvoudige pijnstiller te verhelpen is? Neem je klachten serieus en maak een afspraak met de huisarts of laat je doorverwijzen naar een hoofdpijncentrum. Gelukkig bestaat er tegenwoordig voor steeds meer mensen een goede behandeling. Maar dit is maatwerk en de zoektocht naar goede medicatie kost soms meer tijd dan je zou willen.

alles over pijn in het hoofd