Nekklachten

Fysiotherapie bij nekklachten?

Nekklachten en nekpijn hebben een groot effect op het dagelijks leven van veel mensen, zowel tijdens hun werk als bij alle andere dingen die men doet in het dagelijks leven. Ongeveer 70% van de mensen in Nederland heeft weleens te kampen met nekklachten. De meeste nekklachten uiten zich in pijn, nekpijn kan een groot probleem zijn. Fysiotherapie, oefentherapie en manuele therapie kunnen goed helpen bij nekklachten. Jaarlijks helpen wij veel mensen van hun nekpijn af.

Nekpijn en fysiotherapie

De meeste klachten in de nek zullen zich uiten in pijn. Nekpijn is een veel voornoemde klacht, zeker nu men meer en meer achter een pc werkt. Door het vele stil zitten, in een soms verkrampte houding worden uw spieren in de nek stijver en stijver. Na een tijdje gaan de nekspieren dan ook pijn doen. Met een gerichte aanpak kunnen deze klachten goed worden verholpen met fysiotherapie.

Hoe zit een nek in elkaar?

De nek bestaat uit 7 nekwervels. Tussen de wervels zitten tussenwervelschijven. Deze tussenwervelschijven fungeren als schokdempers van de nek. De nekwervels maken onderdeel uit van de wervelkolom, welke in totaal 33 wervels bevat. Wist u dat een giraffe net zo veel nekwervels heeft als een mens.

Duizelig en nekklachten?

Nekklachten kunnen gepaard gaan met duizeligheid, omdat de spieren en alles om de spieren heen te strak staat. Uw wervels kunnen dan minder goed meedraaien. Sommige mensen ervaren ook duizeligheid bij te snel opstaan of gaan liggen. Dit hoeft niet altijd vanuit de nek te komen maar kan ook zijn oorsprong hebben in het evenwichtsorgaan dat zich in het oor bevind.

Draaiduizeligheid of BPPD

Bij draaiduizeligheid of BPPD duren de klachten van duizeligheid maar heel kort tot een paar minuten. Meestal bent u hierbij niet misselijk. Ze noemen dit ook wel positieduizeligheid.

Ziekte van Ménière

Bij de ziekte van Ménière kunnen de klachten van duizeligheid soms wel 12 uur duren. Uw oren kunnen gaan suizen en mogelijk g\hoort u ook minder goed. Misselijkheid en overgeven kunnen hier ook bij horen, meestal is het met een uur of twee op zijn hoogtepunt.

Evenwichts- migraine

Duren de klachten nog langer tot wel 3 dagen dan is er ook een kans dat u last heeft van evenwichts- migraine, of vestibulaire migraine.

Nekklachten en hoofdpijn

In combinatie met nekklachten hebben veel mensen ook hoofdpijn. Deze hoofdpijn kan voortkomen uit vele problemen in en rondom de nek, kaakgewricht of schouders. Ten eerste kan het zo zijn dat er in bepaalde spieren trigger points zitten die uw hoofdpijn veroorzaken. Daarnaast kan het zo zijn dat sommige wervels niet meer goed mee kunnen draaien, ook dit kan hoofdpijn veroorzaken. Gelukkig kunnen onze fysiotherapeuten u hierbij goed helpen.

hoofdpijn_fysio

Stress en nekklachten

Ook stress en de klachten die bij stress horen geven vaak nekklachten al dan niet met hoofdpijnklachten. Vaak gaat stress gepaard met slapeloosheid wat u in een een soort van vicieuze cirkel brengt. Want doordat u slecht slaapt bent u weer vatbaarder voor stressklachten. Onze slaaptherapeut kan hierbij uitkomst bieden.

Nekklachten en schouderklachten

Vaak gaan nekklachten en schouderklachten hand in hand, meestal is dit het gevolg van spieren die zowel in de schouders als in de nek doorlopen. Maar ook gewrichten die stijf zijn kunnen zowel de schouders als de nek beïnvloeden. In veel gevallen is een slechte houding hierbij de boosdoener. Als gevolge van een slechte houding en te lang stil zitten gaan spieren rondom de nek en schouders verkrampen en verzuren. Dit kan allemaal pijnklachten veroorzaken.

Kans (klachten van de arm, nek en schouder)

KANS is de nieuwere naam voor RSI achtige klachten. Deze naam zou de klachten beter omschrijven. KANS staat voor klachten aan de arm, nek en/of schouder, zonder dat er een ongeluk of andere ziekte aanwezig is. KANS klachten zijn meestal overbelastingsklachten.

Slijtage (artrose) van de nekwervels

Slijtage of artrose in nek kan plaats vinden wanneer de tussenwervelschijven die tussen 2 wervels zitten dunner worden. Door het dunner worden van de tussenwervelschijven kunnen de wervels elkaar veel meer gaan raken waardoor deze kunnen gaan slijten. Ook kan een ongeluk ervoor zorgen dat de wervels sneller slijten omdat er bijvoorbeeld een breukje in heeft gezeten. Wanner de wervels artrose bevatten krijgt de nek vaak een krakend geluid van binnen. Alsof er zand in uw nek zit.

Nekhernia

Bij een nekhernia puilt een deel van de tussenwervelschijf uit. Dit deel kan gaan drukken tegen zenuwen en bloedvaten rondom de tussenwervelschijf. Dit kan leiden tot klachten als tintelingen, een doof gevoel, pijn en of krachtsverlies.

nek_hernia
Nek Hernia

Verkeerde houding en nekklachten

Vaak worden nekklachten veroorzaakt door een slechte houding gecombineerd met te lang stil zitten, zoals we tegenwoordig bijna allemaal doen op kantoor. Spieren willen graag bewogen worden maar dit gebeurt dan te weinig. hierdoor worden ze stram en pijnlijk.

Veel mensen zijn bang om te bewegen, wanneer ze pijnklachten hebben gekregen, dit is niet nodig. Regelmatig van (werk-)houding wisselen en wat vaker opstaan en even bewegen met de armen kan een hoop schelen in uw pijnklachten aan de nek of schouders. Zeker bij een zittend beroep.

Oefeningen bij nekklachten

Omdat veel mensen tegenwoordig op kantoor veel van hun tijd doorbrengen en daardoor te weinig bewegen hebben wij een paar filmpjes gemaakt die iedereen veilig kan uitvoeren tijdens een dagje werken of knutselen aan zijn of haar bureautafel. Die oefeningen hebben we op een ander pagina staan.

Sporten bij nekklachten

In principe is het goed om te blijven sporten bij nekklachten, bewegen is in bijna alle gevallen goed. U moet natuurlijk wel binnen uw pijngrens blijven en de klachten moeten niet erger worden door het sporten. Weet u het niet zeker dan kunt u natuurlijk contact met ons opnemen of met de huisarts.

Mag ik blijven sporten bij nekklachten?

Ja, zo lang uw klachten niet toenemen is het veilig om te blijven sporten. Bij twijfel kunt u altijd contact met ons opnemen.

Is het wel goed om oefeningen te doen bij mij nekklachten?

Ja, het doen van de meeste oefeningen zal uw pijn minder maken. weet u niet welke oefeningen goed voor u zijn? Neem contact op met uw fysio.

Is het normaal dat mijn nek een krakend geluid maakt?

Nee, maar het komt vaak voor en betekend niet dat er iets ergs aan de hand moet zijn. Uw nek bestaat uit een hoop onderdelen en deze kunnen geluidjes maken.

Kan ik door mijn nekklachten duizelig worden?

Ja, u kunt door nekpijn of andere klachten aan de nek ook soms duizelig worden. Komt dit vaker voor? neem dan contact op met uw huisarts of fysio.

Kan ik door mijn nekklachten ook hoofdpijn krijgen?

Ja, dit is goed mogelijk. Wilt uw eten wat u hier aan kunt doen? Neem dan contact op met uw fysio.