Frozen Schoulder

U heeft wellicht weleens van een frozen shoulder behandeling gehoord en zich afgevraagd wat zo’n bevroren schouder nu is. Misschien heeft u zelf ervaring met deze aandoening, of kent u iemand in uw omgeving. Hieronder leest u wat de aandoening inhoudt, hoe een frozen shoulder behandeling verloopt en wat de oorzaken van deze aandoening kunnen zijn.

Een Frozen shoulder is een veel voorkomende en complexe musculoskeletale aandoening. Het heeft een paar andere namen, waaronder: adhesieve capsulitis, scapulo-humerale periartritis, periartritis, pericapsulitis, stijve schouder en obliteratieve bursitis. Maar maakt u zich geen zorgen, het zijn allemaal erg technische namen, waardoor een aandoening die al niet prettig aanvoelt nog enger lijkt te worden.

In tegenstelling tot de huidige aanbevelingen kan deze aandoening effectief worden behandeld met manuele therapie, dry needling, intensieve oefentherapie en Injecties, eventueel gecombineerd met PNE. Er is dus wel degelijk iets te doen tegen een frozen schoulder, maar verwacht ook geen snelle wonderen.

Frozen schoulder

Frozen Shoulder fasen

Fase 1 – Invriezen

Het vriesstadium kan 2-9 maanden duren. Het is de pijnoverheersende fase met toenemende pijnniveaus en progressieve verstijving van het gewricht. Mensen klagen vaak over pijn die ’s nachts meer aanwezig is en hun slaap verstoort, maar ze voelen zich overdag meestal beter.

De pijn wordt vaak diep in het schoudergewricht gevoeld en straalt langs de voorkant van hun biceps uit. Er kan ook pijn zijn tussen de schouderbladen of in de nek. Pijnstillers zoals pijnstillers en ontstekingsremmers hebben, indien aanwezig, een beperkt effect.

Fase 2 – bevroren

Het bevroren stadium kan 4 – 12 maanden duren en is de overheersende stijfheidsfase. Dit is waar de pijn geleidelijk afneemt, maar de stijfheid blijft bestaan ​​met een aanzienlijke beperking van het bewegingsbereik. Tijdens deze fase kunnen behandelingen worden toegepast om de spanning te verminderen en het kapsel aan te moedigen zich uit te rekken.

Fase 3 – Ontdooien

Dit is wanneer de schouder begint te ontdooien. Ongeveer na 12-42 maanden Dit is de vrijheidsfase, waar er een verbetering is in bewegingsbereik met vermindering van de stijfheid. Hier gaat men terug naar de normale functie en kan de schouder weer gebruikt worden waarvoor hij is gemaakt.

Het probleem

Het bot van uw bovenarm zit via een zogenaamde kop vast aan de kom van het schouderblad. Die kop past perfect in de kom, maar om te voorkomen dat hij er zomaar uit valt, zit er een zogenaamd kapsel om het geheel heen. Dat kapsel houdt de botten op hun plaats. Wanneer het kapsel ontstoken raakt (en dat kan allerlei oorzaken hebben), is het tijd dat u bij de dokter of fysiotherapeut aanklopt voor een frozen shoulder behandeling.

De symptomen

Het gewrichtskapsel is vanwege de ontsteking ernstig in zijn elasticiteit aangetast, wat tot gevolg heeft dat u de schouder amper kan bewegen. Zelfs een normaal zo eenvoudige beweging als even de arm opzij bewegen, is opeens pijnlijk en soms bijna niet mogelijk. Dat maakt een frozen shoulder behandeling een langdurig proces.

U hoeft overigens niet altijd last te hebben van pijn. Het hoofdsymptoom van een frozen shoulder is namelijk het beperkt kunnen bewegen van de schouder en niet pijn in het gewricht. Om de schouder te genezen, wordt een frozen shoulder behandeling toegepast door de fysiotherapeut.

Oorzaak frozen schoulder

Wanneer het kapsel kleiner is geworden maar nog altijd even zwaar als eerst wordt belast, is het een kwestie van tijd voordat er een ontsteking optreedt en u een frozen shoulder behandeling nodig heeft. Ook wanneer u aan uw schouder bent geopereerd, kan het schouderkapsel verkort zijn, waardoor u wellicht later een frozen shoulder behandeling moet ondergaan.

Een frozen shoulder behandeling is moeilijk samen te stellen, doordat de aandoening niet een eenduidig aan te wijzen oorzaak kent. Wel is bekend dat suikerziektepatiënten een verhoogd risico op deze aandoening met zich mee dragen. Een andere boosdoener kan een schildklieraandoening zijn.

Er zijn echter ook niet-erfelijke factoren die de oorzaak van de aandoening kunnen zijn. Wanneer u door een ongeluk of door overbelasting het schouderkapsel scheurt, wordt het kapsel kleiner.

Frozen shoulder behandeling

Een frozen shoulder behandeling neemt flink wat tijd in beslag en bevat vooral veel fysiotherapie en eventueel pijnstillers. De aandoening gaat zonder een frozen shoulder behandeling op een gegeven moment vanzelf weg, maar dat kan ook meer dan vier jaar duren.

Een injectie met corticosteroïden geïnjecteerd door de orthopeed lijkt in het de beginfase het proces te kunnen stoppen. Maar ook met PNE lijken de resultaten hoopvol te kunnen zijn.

Diagnose Van Frozen Shoulder

Beeldvormende technieken zoals röntgen, echografie en magnetische resonantiebeeldvorming (MRI) helpen weinig bij het diagnosticeren van een frozen shoulder.

Het is een aandoening die grotendeels wordt gediagnosticeerd door klinische tekenen en symptomen zoals eerder vermeld: pijn ’s nachts, schouderpijn die naar de biceps uitstraalt, progressieve verstijving van de schouder, met name beperking van uitwendige rotatie.

Röntgenfoto’s zullen u niet veel laten zien, behalve benige structuren die niet worden aangetast. Echografie is een geweldig instrument voor het kijken naar pezen, spieren en organen, er kan een kleine ontsteking van de slijmbeurs zijn of een kleine rotator cuff scheur. Maar dit is vaak niet de oorzaak van een bevroren schouder.

Wel kan er een bepaald ligament zijn in de schouder die vaak verdikt is bij een frozen schoulder, samen met de klachten die u heeft zal dit de uitkomst kunnen bevestigen.

Magnetische resonantiebeeldvorming (MRI) kan ook verdikking van de capsule laten zien. Beeldvorming kan nuttig zijn om ernstigere ziektes uit te sluiten en u gerust te stellen dat er niets anders aan de hand is, maar het verandert de behandeling niet echt.

Belangrijk

Een frozen shoulder behandeling is geheel overbodig wanneer u de schouder blijft belasten. Probeer dus niet de beweeglijkheid van uw schouder te forceren. Wanneer een beweging pijn doet, moet u die beweging niet meer uitvoeren. Vermijd ook het te ver optillen van uw arm. Dat kan de geboekte vooruitgang van de frozen shoulder behandeling geheel teniet doen.

Wilt u weten waar u terecht kunt bij Alpha fysiotherapie?