Frozen Schoulder

U heeft wellicht weleens van een frozen shoulder behandeling gehoord en zich afgevraagd wat zo’n bevroren schouder nu is. Misschien heeft u zelf ervaring met deze aandoening, of kent u iemand in uw omgeving. Hieronder leest u wat de aandoening inhoudt, hoe een frozen shoulder behandeling verloopt en wat de oorzaken van deze aandoening kunnen zijn.

Het probleem

Het bot van uw bovenarm zit via een zogenaamde kop vast aan de kom van het schouderblad. Die kop past perfect in de kom, maar om te voorkomen dat hij er zomaar uit valt, zit er een zogenaamd kapsel om het geheel heen. Dat kapsel houdt de botten op hun plaats. Wanneer het kapsel ontstoken raakt (en dat kan allerlei oorzaken hebben), is het tijd dat u bij de dokter of fysiotherapeut aanklopt voor een frozen shoulder behandeling.

De symptomen

Het gewrichtskapsel is vanwege de ontsteking ernstig in zijn elasticiteit aangetast, wat tot gevolg heeft dat u de schouder amper kan bewegen. Zelfs een normaal zo eenvoudige beweging als even de arm opzij bewegen, is opeens pijnlijk en soms bijna niet mogelijk. Dat maakt een frozen shoulder behandeling een langdurig proces. U hoeft overigens niet altijd last te hebben van pijn. Het hoofdsymptoom van een frozen shoulder is namelijk het beperkt kunnen bewegen van de schouder en niet pijn in het gewricht. Om de schouder te genezen, wordt een frozen shoulder behandeling toegepast door de fysiotherapeut.

Oorzaak

Wanneer het kapsel kleiner is geworden maar nog altijd even zwaar als eerst wordt belast, is het een kwestie van tijd voordat er een ontsteking optreedt en u een frozen shoulder behandeling nodig heeft. Ook wanneer u aan uw schouder bent geopereerd, kan het schouderkapsel verkort zijn, waardoor u wellicht later een frozen shoulder behandeling moet ondergaan. Een frozen shoulder behandeling is moeilijk samen te stellen, doordat de aandoening niet een eenduidig aan te wijzen oorzaak kent. Wel is bekend dat suikerziektepatiënten een verhoogd risico op deze aandoening met zich mee dragen. Op zo’n verhoogd risico kan een frozen shoulder behandeling echter niet inspelen. Een andere boosdoener kan een schildklieraandoening zijn, maar ook hierbij geldt dat er bij de frozen shoulder behandeling met dit soort erfelijke oorzaken slechts beperkt rekening kan worden gehouden. Er zijn echter ook niet-erfelijke factoren die de oorzaak van de aandoening kunnen zijn. Daardoor is het lastig een universeel effectieve frozen shoulder behandeling in het leven te roepen. Wanneer u door een ongeluk of door overbelasting (zoals bodybuilders die honderden kilo’s aan gewicht bankdrukken) het schouderkapsel scheurt, wordt het kapsel kleiner. Er slijt een stukje af, als het ware.

Frozen shoulder behandeling

Een frozen shoulder behandeling neemt flink wat tijd in beslag en bevat vooral veel fysiotherapie en eventueel pijnstillers. De aandoening gaat zonder een frozen shoulder behandeling op een gegeven moment vanzelf weg, maar dat kan ook meer dan vier jaar duren.

Belangrijk

Een frozen shoulder behandeling is geheel overbodig wanneer u de schouder blijft belasten. Probeer dus niet de beweeglijkheid van uw schouder te forceren. Wanneer een beweging pijn doet, zelfs als die beweging onderdeel is van een frozen shoulder behandeling, moet u die beweging niet meer uitvoeren. Vermijd ook het te ver optillen van uw arm. Dat kan de geboekte vooruitgang van de frozen shoulder behandeling geheel teniet doen.