Slijmbeursontsteking

De slijmbeurs is een klein zakje gevuld met gewrichtsvloeistof, gelegen tussen twee bewegende delen in het lichaam. Dat kan overal zijn, maar meesstal tussen pezen, of spieren en bot. Een slijmbeursontsteking is een ontstekingsreactie van de slijmbeurs. Als gevolg van deze ontsteking kan de slijmbeurs opgezwollen raken en plaatselijk voor zwelling, roodheid, warmte en drukpijn zorgen. Wij beschrijven op deze pagina de volgende slijmbeursontstekingen:

• Schouder
  • Heup
  • Hiel
  • Arm
Slijmbeursontsteking

Hoe ontstaat een slijmbeursontsteking van de schouder?

Een slijmbeursontsteking van de schouder kan plotseling of geleidelijk ontstaan. Vaak worden de klachten veroorzaakt door overbelasting, of een trauma. Denk bij een trauma aan een slag of val op de schouder. Niet alleen bij bewegingen van de schouder, maar ook het liggen op de schouder en duw- of trekbewegingen kunnen leiden tot een slijmbeursontsteking. Dit komt door de drukverhoging op de slijmbeurs.

Bij sporten waarbij de arm veel wordt belast, zoals tennis of golf, komt een slijmbeursontsteking aan de schouder veel vaker voor. Naast sporten zijn er nog meer risicofactoren zoals:

• Slechte lichaamshouding.
  • Standsafwijking van een of meerdere botten.
  • Slechte aansturing van schouder spieren

Wat voel ik bij een slijmbeursontsteking van de schouder?

Een slijmbeursontsteking van de schouder is over het algemeen te herkennen aan de kenmerkende ontstekingsverschijnselen als warmte, roodheid, bewegingsbeperking en zwelling.

Ook pijn is een veel genoemd symptoom. Deze kenmerkt zich als scherpe, felle pijn en kan uitstralen richting de elleboog. Ook worden deze pijnklachten vaak geprovoceerd bij bewegingen van de schouder en duw- of trekbewegingen. Het liggen op de schouder kan eveneens voor pijnklachten zorgen.

Hoe weet ik of ik een slijmbeursontsteking in mijn schouder heb?

Meestal zijn het vraaggesprek en lichamelijk onderzoek door de fysiotherapeut voldoende om de diagnose te stellen.
Aanvullend onderzoek, waaronder een echografie, kan nodig zijn om de diagnose te bevestigen en de ernst van de aandoening vast te stellen.

Wat kan ik doen aan een slijmbeursontsteking van de schouder?

De behandeling van een slijmbeursontsteking van de schouder is vaak tweeledig. Enerzijds is het van belang om de ontstekingsreactie te verminderen met rust, eventueel ondersteund door medicijnen als ontstekingsremmers.

Anderzijds is het zeker zo belangrijk om direct te starten met fysiotherapie. Doel hiervan is de beweeglijkheid van de schouder te herstellen. De schouderfysiotherapeut kan hierbij prima begeleiden. Goede oefeningen voor uw schouder zijn belangrijk. Ander therapieën die ingezet kunnen worden zijn:

slijmbeursontsteking_schouder
slijmbeursontsteking van de schouder

Slijmbeursontsteking van de heup

Een slijmbeursontsteking van de heup wordt in medische wereld ook wel bursitis trochanterica genoemd. Dit zien we onder andere terug bij het trochanter major pijnsyndroom.

Hoe ontstaat een slijmbeursontsteking van de heup?

Te hoge druk op de slijmbeurs kan zorgen voor irritatie en dit kan een ontstekingsreactie tot gevolg hebben. Een slijmbeursontsteking van de heup is dan ook een typische overbelastingsblessure en treedt dan ook vaak op door herhaalde of langdurige activiteiten. Het komt meestal voor bij vrouwen van middelbare leeftijd of ouder. Met name vrouwen in de overgang hebben meer kans op een slijmbeursontsteking van de heup. Vaak gaat dit gepaard met een ontsteking van de bilspier. De vorm van het bekken van een vrouw speelt een rol in het ontstaan van deze aandoening.

Hoe herken ik een slijmbeursontsteking van de heup?

De eerste symptomen van een slijmbeursontsteking zijn goed te herkennen. De zijkant van de heup geeft drukpijn, kan warm aanvoelen en er opgezwollen uitzien.

Op de heup liggen zal vanwege de pijn nauwelijks mogelijk zijn. Ook activiteiten als wandelen, traplopen en het aangedane been zijwaarts heffen, kunnen pijnklachten geven. Meestal is de pijn het meest aanwezig in bed.

Hoe wordt een slijmbeursontsteking van de heup behandeld?

Wanneer het vermoeden bestaat dat de slijmbeurs van de heup ontstoken raakt, is het in ieder geval verstandig de zere plek te koelen en voldoende rust te nemen.

In de meeste gevallen geneest een slijmbeursontsteking vanzelf. Paracetamol of ontstekingsremmers wordt vaak voorgeschreven om de symptomen te bestrijden.

Hoe voorkom ik een slijmbeursontsteking van de heup?

Wanneer tijdens werkzaamheden of hobby veelvuldig herhaalde heupbewegingen voorkomen, is het aan te raden geregeld een pauze in te lassen. Vermijd daarnaast zitten in een harde stoel of liggen op harde oppervlakken, dit zorgt namelijk voor veel druk op de slijmbeurs. Ook is het verstandig om de spieren rondom de heup te trainen. Dit draagt bij aan bescherming van de slijmbeurs.

Een slijmbeurs is een klein zakje gevuld met gewrichtsvloeistof dat er voor zorgt dat verschillende structuren zoals pezen, bot en huid gemakkelijk over elkaar heen kunnen bewegen.

De oppervlakkige slijmbeurs van de hiel, bursa subcutanea calcanea genoemd, bevindt zich tussen de achillespees en de huid. De dieper gelegen slijmbeurs van de hiel, bursa retrocalcanea genoemd, bevindt zich tussen de achillespees en het hielbeen.

Hoe ontstaat een slijmbeursontsteking van de hiel?

Een slijmbeursontsteking van de hiel zal in de meeste gevallen geleidelijk ontstaan. Bij de oppervlakkige slijmbeurs is een ontsteking vaak het gevolg van lokale schade of trauma aan de slijmbeurs.

Een goed voorbeeld hiervan is wrijving van de schoenrand tegen de hiel, bij herhaaldelijke wrijving kan de slijmbeurs geïrriteerd raken. Een ontsteking van de diepere slijmbeurs wordt vaak gezien na of tijdens een achillespeesontsteking. Door zwelling van de achillespees komt de slijmbeurs in het gedrang.

De klachten worden het meest gezien in de leeftijdscategorie van 40-60 jaar en veelvuldig bij mensen die hardlopen of sporten doen waarbij veel gesprongen wordt.

Kenmerkenvan een slijmbeursontsteking van de hiel

Bij een slijmbeursontsteking van de hiel treden verschijnselen op als zwelling, warmte, roodheid, (druk)pijn en bewegingsbeperking.

In het geval van een oppervlakkige slijmbeursontsteking kan er ter hoogte van de aanhechting van de achillespees op het hielbot een rode bult zichtbaar zijn. Deze bult kan pijnlijk aanvoelen. Ook het dragen van dichte schoenen kan als pijnlijk ervaren worden.

Bij de diepe slijmbeurs kan in het geval van een ontsteking de pijn gevarieerd aanwezig zijn. Zo kan de pijn links en rechts langs de achillespees voelbaar zijn en komt de pijn voornamelijk na een dag hard werken of sporten opzetten.

Hoe de diagnose van een slijmbeursontsteking van de hiel vastgesteld?

Een slijmbeursontsteking van de hiel is over het algemeen goed vast te stellen door een fysiotherapeut. Aanvullend onderzoek, zoals echografie, kan zeer zinvol zijn.

Wat kan er gedaan worden aan een slijmbeursontsteking van de hiel?

Belangrijk is om tijdig te starten met de behandeling, bij voorkeur onder begeleiding van de fysiotherapeut. Allereerst zal de behandeling gericht zijn op pijnvermindering. Hierbij is gedoseerde rust en het koelen van de pijnlijke plek erg belangrijk. Andere interventies kunnen zijn:

• Shockwave
  • PNE/EPTE
  • Podotherapie (hakje)

Voor podotherapie werken wij samen met Flipse en Movement

slijmbeursontsteking van de hiel

Slijmbeursontsteking van de arm

Er zitten meerder slijmbeurzen in de arm. De slijmbeurs van de schouder en de slijmbeurs van de elleboog zijn het vaakst aangedaan. Een slijmbeursontsteking van e elleboog noemt met ook wel een bursitis olecrani

Bij een ontsteking zal de slijmbeurs zich vullen en plaatselijk voor roodheid, warmte, zwelling en drukpijn zorgen. De ontstekingsreactie zelf is een proces bestaande uit meerdere opeenvolgende gebeurtenissen, waarbij de eerste fase gericht is op voorkoming van verdere schade en opruimingswerkzaamheden door het lichaam zelf.

Hoe ontstaat een slijmbeursontsteking van de arm?

Een slijmbeursontsteking van de arm kan plotseling of geleidelijk ontstaan. In veel gevallen is lang op de ellebogen leunen de oorzaak. Men noemt het ook wel een studenten elleboog. Een andere mogelijke oorzaak is een trauma, denk hierbij aan een slag of val op de arm.

Ook sporten waarbij de arm veelvuldig gebruikt wordt, zoals fitness, softbal of waterpolo, zijn activiteiten waarbij een slijmbeursontsteking van de arm relatief vaak optreedt.

Bursitis olecrani