Meniscectomie

Wat is een meniscectomie?

Als gevolg van een knietrauma en soms ook spontaan kan er een scheur ontstaan in de binnenste of buitenste meniscus. Door deze scheur, kan de knie minder belastbaar zijn slotklachten en pijnklachten geven. Wat erg vervelend kan zijn.

Tijdens een kijkoperatie kan een orthopeed een gedeelte of een volledige meniscectomie uitvoeren. Bij een gedeeltelijke meniscectomie wordt met een shaver wordt het beschadigde deel van de meniscus verwijderd. Er wordt geprobeerd zo min mogelijk van de meniscus weg te halen, omdat de meniscus een belangrijk onderdeel is van de knie. Je hebt m nog vele jaren nodig.

Operatie meniscusscheur

Tegenwoordig maken ze gebruik van een kijkoperatie en gaan ze naar binnen in de knie met kleine buisjes. Door deze buisjes kan de operatie worden uitgevoerd. Dit heeft als voordeel dat niet de hele knie open gesneden hoeft te worden.

Afhankelijk van de grootte, locatie en in welke meniscus binnenkant knie of buitenkant van de knie de meniscectomie heeft plaatsgevonden kan een revalidatie tussen de 4 weken en 9 maanden duren. Over het algemeen duurt revalidatie van een laterale meniscectomie langer dan die van een mediale meniscectomie.

Evaluatie van de toestand van je knie na een meniscectomie is aan te raden. Een Alpha fysiotherapeut kan beoordelen of verdere behandeling nodig is.

Hoe ontstaat een meniscusscheur?

Er zijn twee verschillende manieren waardoor een scheur in de meniscus kan ontstaan. Het eerste is door een trauma, waarbij een scheur ontstaat door een acute actie of verkeerde draaibeweging. Tijdens het beoefenen van sport zoals voetbal, hockey of basketbal wordt er een grote kracht uitgeoefend op de meniscus, het kan zijn dat door een verkeerde draaibeweging de druk zo groot wordt dat er een scheurtje ontstaat in de meniscus.

Meestal gebeurt dit bij de binnenste meniscus omdat die een stuk meer druk opvangt. Ook is de binnenste meniscus minder flexibel dan de buitenste, waardoor de kans op een scheur groter wordt.

Vooruitzichten

Een gescheurde meniscus heeft een kleine kans op genezing, tenzij de scheur in een goed doorbloed gebied zit. De bloedsomloop rondom de scheur zou dan nog kunnen zorgen voor eventueel herstel. Wanneer een scheur een stuk van de meniscus doet omklappen en het gewricht zo blokkeert, kan voor een operatie worden gekozen, hierbij verwijderen ze dat deel van de meniscus of hechten ze de meniscus.

Wat is een meniscopexie?

Het hechten van de meniscus wordt menicopexie genoemd. Afhankelijk van uw leeftijd en de plaats van de meniscusscheur kan soms de meniscus worden gehecht. Dit heeft natuurlijk als voordeel dat de meniscus behouden kan blijven en nog wat langer meegaat.

Als de meniscus er slecht aan toe is door slecht kraakbeenweefsel, of als er een stuk meniscus los ligt in de knie, moeten ze een stuk van de meniscus verwijderen. Vaak is er geen operatie nodig en zal de meniscus zelf genezen of zullen de klachten na een trauma vanzelf afnemen. Een fysiotherapeut van Alpha fysiotherapie weet hoe u dit het beste kunt bereiken.

Wat u zelf kunt doen

Het scheuren van de meniscus kan door een stekende pijn in de knie een belemmering zijn bij een aantal bezigheden in het dagelijks leven. Aangezien deze pijn na een tijdje af zal nemen als u rust houdt en uw knie daarbij koelt, worden deze belemmeringen snel minder.

Ook kunt u de knie inzwachtelen en door pijnvermindering zal er meer mogelijk zijn met uw knie. Als rust, koelen en inzwachtelen de pijn niet (genoeg) doet verminderen, zijn medicijnen ook een optie. Begint u daarbij met paracetamol.

Werkt dit onvoldoende? Dan zou u bij de huisarts medicatie aan kunnen vragen, zoals: ibuprofen, diclofenac of naproxen. Medicatie zijn niet voor iedereen geschikt, vraag eerst aan uw huisarts of apotheek of u dit mag gebruiken.