IASTM

Wat is IASTM?

IASTM staat voor “instrument assisted soft tissue mobilization” en is een techniek voor de behandeling van chronische en acute klachten. Het doel van IASTM is het verminderen van pijn, spierspanning lager te maken, bewegelijkheid te verbeteren en de huid versoepelen.

Met de IASTM techniek kan de fysio probleem gebieden goed vinden en behandelen. De techniek is afgeleid van de traditionele Chinese geneeskunde Gua Sha.

Gua Sha werd echter niet gebruikt voor de behandeling van musculoskeletale aandoeningen, maar werd toegepast op basis van meridianen. Het is een behandeling die in Nederland snel in populariteit toeneemt vanwege zijn effectiviteit.

IASTM kniepees

Hoe werkt IASTM?

IASTM breekt littekenweefsel af en beïnvloed de fasci. Het ontwerp met de rondingen in het staal van deze instrumenten biedt de fysio de mogelijkheid om beperkingen te lokaliseren en goed te behandelen.

Verklevingen in het zachte weefsel die mogelijk zijn ontstaan ​​als gevolg van bijvoorbeeld operaties, lang niet bewegen of overbelasting, worden afgebroken waardoor herstel kan plaatsvinden.

Indicaties voor IASTM

Contra-indicaties

• Open wond, infectie of tumor
  • Actieve implantaten (pacemaker, interne defibrillator, picc / pomplijnen)
  • Diepe veneuze trombose

IASTM Fysiologie en voordelen

1. IASTM op cel niveau

Voordelen zijn onder meer verhoogde proliferatie van fibroblasten, vermindering van littekenweefsel, verhoogde vasculaire respons en de hermodellering van ongeorganiseerde collageenvezelmatrix na toepassing van IASTM. Waardoor men beter kan bewegen.

2. Klinische voordelen

Studies hebben ook klinische voordelen van IASTM aangetoond die verbeteringen in bewegingsbereik, kracht en pijnperceptie na behandeling laten zien. Hierdoor kan bij revalidatie sneller resultaat worden bereikt.

3. Voordeel voor de therapeut

IASTM biedt clinici een mechanisch voordeel, waardoor overmatig gebruik van de handen wordt voorkomen.