Sportblessures

Wat is een sportblessure?

Soms gaat het even mis. Een spier rekt te ver uit, een gewricht kantelt de verkeerde kant op, een pees scheurt of u breekt zelfs een bot. We spreken dan van een sportblessure.

Veelvoorkomende sportblessures

Sommige sportblessures komen vaker voor:

  • Verzwikte enkel (plotseling)
  • Achillespeesblessure (vaak geleidelijk)
  • Zweepslag spieren achterkant bovenbeen (hamstrings)
  • Zweepslag kuit
  • Meniscusscheur knie
  • Voorste kruisbandscheur knie
  • Tenniselleboog (geleidelijk)
  • Liesblessure (plotseling of geleidelijk)
  • Irritatie van peesaanhechting op het scheenbeen (shin splint)
  • Schouderblessure

Hoe ontstaat een sportblessure?

Een sportblessure kan plotseling ontstaan, bijvoorbeeld doordat u zwikt of valt, of doordat een tegenstander u raakt of tegen u opbotst. Bij sommige sporten komen bepaalde blessures vaker voor. Een ongelijke grond, bijvoorbeeld bij voetbal, geeft kans op zwikken van de enkel. Hierbij kan de enkelband scheuren. Als u met veel kracht afzet om te springen of te sprinten, dan kan er door snelle rek een scheur in een kuitspier ontstaan (zweepslag). Als u valt terwijl uw ski in de sneeuw vastzit, kunt u uw knie gemakkelijk verdraaien.

Uw Sportblessure kan ook geleidelijk ontstaan. Als u bijvoorbeeld op een harde ondergrond traint en geen goede schoenen draagt, dan moeten uw knieën de klappen steeds opvangen. Als u te zwaar traint, kunnen uw spieren of gewrichten overbelast raken.

Hoe ga ik weer beginnen met sporten na een blessure?

Bij een blessure is het zaak om tijd te nemen voor genezing. Soms betekent dat rust. Maar soms is juist weer gaan bewegen belangrijk, misschien eerder dan u zou denken.

Tussen rust en weer sporten zit vaak een periode van voorzichtig wat dingen proberen. Voor elk lichaamsdeel kan dat weer anders zijn.

Bij een blessure aan uw been begint u als volgt:

Vaak kunt u vrij snel na een verstuiking of verrekking alweer proberen het geblesseerde lichaamsdeel te bewegen. Ligt u bijvoorbeeld met een verstuikte enkel op de bank, probeer dan al snel om uw voet omhoog te trekken en weg te buigen.
De volgende stap kan dan zijn om van de bank af te komen en onbelast rond te lopen. ‘Onbelast’ betekent bij een verstuikte knie dat u eerst een paar dagen met krukken rondloopt. Zonder dat u op het geblesseerde been staat, kunt u dan steeds toch even proberen uw knie te strekken en te buigen.
Een volgende fase kan zijn dat u af en toe een stapje doet met het bezeerde been. Bij een verstuikte enkel kunt u vaak al na een dag weer gewoon proberen te lopen, zonder krukken. Bij een knie kan het nog wel eens langer duren voor u van uw krukken af bent.
Uiteindelijk kunt u weer helemaal zonder krukken lopen en is het tijd om uw sportactiviteiten geleidelijk weer op te bouwen.
Uw lichaam moet vaak weer even wennen aan de activiteiten. Daarom is een goede opbouw belangrijk. Ga dus niet na een periode van rust en herstel ineens weer veel en fanatiek sporten. Als u dat wel doet, is de kans op weer een blessure en overbelasting groot. Met een goede en geleidelijke trainingsopbouw kunt u veel ongemakken voorkomen.

Meer informatie over sportblessures

Neem voor meer informatie over sportblessures contact op met onze fysio’s in Beesd, Culemborg en Tiel.